Czym jest UX writing? Dlaczego staje się coraz ważniejszy?

UX writerzy są coraz częściej poszukiwani na rynku pracy, jednakże znajomość tego zawodu w Polsce wciąż kuleje. Czym jest UX writing i dlaczego jego znaczenie wciąż będzie rosło? O tym w niniejszym artykule!

UX writing - co to jest?

UX writing to tworzenie treści przeznaczonych dla użytkownika, z myślą o jego wygodzie.

W następstwie wzrasta intuicyjność strony lub aplikacji, co wpływa na pozytywny odbiór przez konsumentów.

Nazwa UX jest skrótem od user exprience, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Dodając wyraz writing otrzymujemy nazwę profesji, która w zasadzie mówi sama za siebie.

Dlaczego UX writing jest taki ważny?

Efekty UX wynikają z prostego powodu. Wraz z rozwojem marketingu wzrasta stopień skomplikowania stron, platform i aplikacji. Ponadto wszystkie firmy pragną uchodzić za profesjonalne, dbając o każdy szczegół. Na pewnym etapie konieczna jest więc osoba, która zadba o intuicyjność i czytelność, by użytkownicy nie pogubili się w natłoku informacji.

Warto zaznaczyć, że według definicji UX writer to każdy pisarz, który tworzy treści z myślą o użytkowniku. Z tego względu może się nim mianować copywriter, który tworzy najprostsze teksty na stronę WWW. W praktyce obowiązki UX writera są często zawężone do microcopy, a więc do tworzenia komunikatów i wskazówek, które ułatwiają poruszanie się na stronie.

Zasady UX writingu

Założenia UX writingu są proste:

Tekst musi być zrozumiały i przejrzysty dla każdego odbiorcy.

Nie ma tu miejsca na skomplikowane zdania ani fachową nomenklaturę. Podstawowym celem UX writingu jest wygoda użytkownika, dlatego treść powinna ułatwiać zadania, a nie je utrudniać.

Z tego względu UX writerzy, w węższym znaczeniu tego słowa, nie spełniają wytycznych pod SEO, nie budują merytorycznego contentu, a także nie dostosowują treści do grupy docelowej. Tekst musi być zawsze prosty, przejrzysty i zrozumiały dla każdego, gdyż pełni wyłącznie rolę wskazówki.

Gdzie wykorzystać UX writing?

  • Na stronie firmowej
  • W platformie sprzedażowej
  • W systemie CRM
  • W aplikacjach

I w wielu innych miejscach. Jak już wspominaliśmy, takie działanie jest niezwykle powszechne w Internecie.

Zawodowi UX writerzy świetnie odnajdują się w przypadku zaawansowanych sklepów internetowych, aplikacji mobilnych i platform.

Są oni potrzebni szczególnie przy nowatorskich technologiach, gdzie użytkownicy nie mają doświadczenia w korzystaniu z podobnych rozwiązań.

Co więcej, silna konkurencja w wielu branżach sprawia, że klienci korzystają z ofert najbardziej przyjaznych firm. Zbyt duże wymagania w stosunku do odbiorcy (dotarcie do określonej podstrony, podanie specyficznych danych) rodzi pewne trudności. Czas użytkownika jest coraz ważniejszy, więc w przypadku jakichkolwiek wątpliwości może po prostu zrezygnować z transakcji. Zatrudnienie UX writera chroni przed podobnymi sytuacjami, które niestety zdarzają się często w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Podsumowanie:

  • UX writing wciąż zyskuje na znaczeniu.
  • Dzięki niemu wzrasta intuicyjność użytkowania, gdyż działania klientów są wspierane zwięzłymi i pomocnymi komunikatami.
  • Wykorzystują go szczególnie większe firmy do uproszczenia swoich projektów, by prezentować klarowne informacje odbiorcom.
  • „Prowadzenie za rękę” to docelowa czynność skutecznego UX writera.