Pisanie tekstów za pieniądze – jak wygląda?

Spis Treści:

Chcesz rozpocząć karierę copywritera i zastanawiasz się, jak wygląda pisanie tekstów za pieniądze w praktyce? Ten mini-poradnik jest właśnie dla Ciebie!

Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać teksty za pieniądze?

Praca w copywritingu wymaga zarówno praktycznych umiejętności pisarskich, jak i zaplecza teoretycznego. O ile pierwsze z nich jest nabywane wraz z doświadczeniem, drugie wymaga zdobycia wiedzy z zakresu:

  • reguł języka polskiego – obejmujących gramatykę, interpunkcję i stylistykę pisania;
  • kwestii SEO – na które składa się prawidłowe dodawanie nagłówków, meta-opisów, linkowania wewnętrznego itd;
  • technik marketingowych – takich jak posługiwanie się językiem korzyści;
  • zasad formalno-prawnych – dotyczących zawierania umów, przenoszenia praw autorskich, rozliczeń podatkowych itp.

Bez takiego przygotowania merytorycznego wykonywanie zawodu copywritera będzie znacząco utrudnione. Jeśli jednak już posiadasz podstawową wiedzę z wymienionych dziedzin, czas przejść do pracy w praktyce.

Jak przebiega pisanie tekstów za pieniądze?

Przedstawimy cały proces pisania za pieniądze w kilku prostych krokach. Nie są to jednak reguły, gdyż każdy copywriter może mieć inny model współpracy z klientem.

Niemniej poniższe wskazówki mogą stanowić dla Ciebie punkt wyjścia, abyś mógł następnie dostosować pracę pod siebie.

Krok pierwszy – zlecenia

Na początkowym etapie najważniejsze jest znalezienie klientów, aby pozyskać zlecenia. W tym celu możesz się udać na popularne giełdy tekstowe, grupy Facebookowe lub założyć własną stronę internetową, na której zaprezentujesz ofertę copywriterską.

Krok drugi – ustalenia

Gdy znajdziesz zainteresowaną osobę, ustal szczegóły projektu. Aby uniknąć nieporozumień, uzgodnij:

  • Objętość tekstu do napisania
  • Termin realizacji
  • Stawkę za 1000 zzs
  • Formę rozliczenia
  • Sposób dostarczenia materiałów

Warto również określić moment przeniesienia majątkowych praw autorskich do tekstu (czy następuje on z dniem zapłaty, czy od razu po wysłaniu zamówionych treści), a także wykonywania osobistych praw autorskich (czyli np. możliwość wstawienia tekstu do portfolio). Aby oszczędzić czas, możesz sporządzić szablon umowy, który będzie uwzględniał powyższe informacje.

Pamiętaj, że doprecyzowanie tych kwestii nie jest zbędną formalnością, lecz oznaką profesjonalizmu. Przejrzyste warunki są podstawą bezkonfliktowej współpracy.

Krok trzeci – realizacja

Jeśli posiadasz już wytyczne do zamówienia, nie pozostaje nic innego niż przejść do pracy! Jak widać, dopiero na tym etapie rozpoczyna się właściwa praca copywritera, czyli tworzenie treści za pieniądze.

Krok czwarty – wysyłka

Po skończonej realizacji czas udostępnić rezultaty swojej pracy klientowi. W zależności od wcześniejszych ustaleń wyślij materiały do klienta drogą e-mailową lub wstaw teksty bezpośrednio na jego stronę internetową.

Krok piąty – akceptacja

Tutaj copywriter spotyka się najczęściej z dwiema możliwościami: albo klient jest zadowolony i przyjmuje treści, albo odsyła je do poprawki. W przypadku pierwszej opcji sprawa jest prosta, lecz jeśli zleceniodawca nie zaakceptuje materiałów, powinieneś je zmodyfikować we wskazanych miejscach i odesłać ponownie. Dopiero gdy klient będzie jednomyślnie zadowolony, należy przejść do etapu ostatniego.

Krok szósty – rozliczenie

Po skończonej pracy rozlicz się z klientem według obranej formy rozliczenia. Do wyboru masz fakturę (w przypadku prowadzenia firmy lub korzystania z portali oferujących takie rozwiązania), umowę zlecenie bądź umowę o dzieło.

Wybór optymalnego rozwiązania zależy od indywidualnej interpretacji podatkowej, a także specyfiki zamówionych tekstów.

Podsumowanie

  • Pisanie tekstów za pieniądze składa się w rzeczywistości z kilku etapów, a tworzenie treści jest tylko jednym z nich. Współpraca obejmuje również ustalenie wytycznych projektu, uzgodnienie kwestii formalnych oraz rozliczenie się za teksty.
  • W teorii jest to kilka etapów, lecz uspokajamy – praktyka składa się z logicznych następstw, dlatego w trakcie współpracy omówione kwestie będą dla Ciebie oczywiste.
  • Niemniej mamy nadzieję, że powyższy artykuł rozjaśnił Ci obraz pisania tekstów za pieniądze, a także nasunął kilka rozwiązań do wdrożenia w swojej praktyce pisarskiej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Komentarze

Weronika12.01.2022 22:00

Artykuły bardzo pomocne! Napisane zwięźle, wyczerpując dany temat. Dziękuję. Jednak bardzo drażni mnie nadmiar słów w języku angielskim, uważam, że nasz język jest piękny i bogaty i wszystkie słowa obcojęzyczne śmiało można zastępować polszczyzną. Nie kaleczmy naszego języka, tylko dlatego, że jest teraz moda na zapożyczone słówka.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu