Dystrybucja treści w Internecie – jak to robić skutecznie?

Spis Treści:

W zależności od formy treści, które tworzysz, będziesz wybierać inne miejsca na ich publikacje – takie, które najlepiej zaprezentują efekt Twojej pracy. Gdzie rozprowadzać swoje teksty, kiedy publikować i jak monitorować swoje poczynania? Dowiedz się, o zrobić, by dystrybucja treści przyniosła oczekiwany sukces!

Dystrybucja treści – co to właściwie jest?

Dystrybucja treści to proces polegający na publikowaniu i późniejszym promowaniu contentu w różnych kanałach.

Kiedy tworzysz konkretne treści w postaci artykułów blogowych, postów w social mediach czy infografik, nie robisz tego wszystkiego dla siebie. Najważniejszym krokiem jest ich umieszczenie w odpowiednich miejscach w Internecie, dzięki którym content stanie się dostępny dla Twoich odbiorców. Udało Ci się stworzyć pewnego rodzaju dzieło, które teraz musisz rozpowszechnić, by w ostateczności trafiło do Twojego odbiorcy.

Kanały do dystrybucji treści

Może robisz świetne zdjęcia, piszesz ciekawe teksty z podróży albo chcesz dzielić się przepisami na wspaniałe wypieki? To, w jakim miejscu w Internecie opublikujesz swoje treści, zależeć będzie właśnie od tego, co tworzysz. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, gdzie umieszczać swoje prace, by trafiły do odpowiedniej grupy odbiorców.

Social media

To cała gama serwisów społecznościowych, które dają Ci nieograniczone możliwości na wymianę informacji i na dzielenie się z innymi tym, co tworzysz. Social media dostępne są na stronach internetowych, ale również w postaci aplikacji na urządzeniach mobilnych.

Gromadzą one miliony użytkowników, którzy każdego dnia poszukują w nich informacji, rozrywki, ciekawostek, zrzeszają grupy fanów, którzy łączą się na zasadzie podobieństwa swoich zainteresowań. Tutaj masz więc pole do popisu. Pamiętaj tylko o jednej zasadzie, by zawsze wybierać odpowiedni serwis społecznościowy, który najlepiej odpowiada rodzajowi treści, którą zamierzasz zaprezentować światu:

Kiedy tworzysz grafiki lub fotografujesz

Tworząc tego typu treści, wybierz spośród wszystkich dostępnych mediów społecznościowych takie, które najlepiej wyeksponują Twoje dzieła. Tu najlepiej sprawdzą się: Instagram, Pinterest oraz po części Facebook.

Forma Instagrama i Pinteresta została tak skonstruowana, by uwagę odbiorcy skupiać głównie na formie wizualnej – zdjęciach, grafikach czy filmach. Opisy na tych serwisach społecznościowych stanowią rzecz drugorzędną. Dodatkowym atutem tych serwisów są hashtagi, dzięki którym możesz przyporządkować swoje treści do odpowiednich słów kluczowych i trafić do większej ilości odbiorców. Wielu użytkowników w tematyczny sposób poszukuje odpowiednich treści, korzystając ze sposobnych hashtagów.

Gdy przekazujesz krótkie wiadomości i ciekawostki

W tym wypadku spośród social mediów możesz wybrać Twitter, TikTok albo Facebook. Media te powstały bowiem właśnie w tym celu, by szybko wysyłać informacje, dzielić się ciekawostkami lub śmiesznymi sytuacjami z życia codziennego. Treści mogą być udostępniane zarówno w formie pisemnej, np. na Twitterze, jak i za pomocą krótkich filmików, jak w przypadku serwisu TikTok. Bez względu na to, czy daną treść napiszesz, czy uwiecznisz za pomocą smartfona, dobrym źródłem do dystrybucji będzie także Facebook.

Kiedy chcesz zaprezentować zawodowe umiejętności

Jeśli tworzone przez Ciebie treści powiązane są ściśle z wykonywanym przez Ciebie zawodem czy z branżą, którą się zajmujesz, najlepiej do ich dystrybucji wykorzystywać media społecznościowe typu LinkedIn lub Facebook.  Warto także pomyśleć o przynależności do konkretnej społeczności facebookowej lub zostać członkiem interesującej Cię grupy na Facebooku, ponieważ są to idealne miejsca, by prezentować swoje treści odpowiednim odbiorcom.

Wykorzystując LinkedIn do publikowana swoich zawodowych umiejętności, trafiasz nie tylko do odpowiedniej grupy docelowej, ale także masz niepowtarzalną okazję zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy. Dziś zleceniodawcy coraz częściej korzystają z tego typu serwisów w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy.

Gdy prezentujesz swoje treści w formie filmików

Jeżeli masz pomysł na całą serię tematycznie powiązanych ze sobą filmów, chcesz dzielić się wiedzą z wybranej dziedziny albo prezentować nowości, to pomyśl o założeniu tematycznego kanału na platformie YouTube.

Natomiast, gdy lubisz tworzyć krótsze formy, utrwalane kamerą smartfona, które dotyczą codzienności bądź ciekawostek związanych z otaczającą Cię rzeczywistością, wybierz wygodniejszą formę przekazu, jak np. TikTok.

Własny blog

Jeżeli jednak żadna z dostępnych form oferowanych przez media społecznościowe nie do końca jest w stanie sprostać Twoim wymaganiom i oczekiwaniom, wtedy załóż własnego bloga. Możesz skorzystać z bezpłatnej platformy Blogspot lub systemu zarządzania treścią WordPress.

Prowadząc własnego bloga, możesz publikować treści o dowolnie dobranej tematyce i formie. Twoje posty mogą zawierać zdjęcia, teksty, wiersze, artykuły tematyczne, filmiki – nic Cię nie ogranicza. Możesz umieszczać nowe wpisy w wyznaczonym przez siebie odstępie czasu.

Odpowiedni czas dystrybucji treści

Oprócz odpowiedniego miejsca, drugim istotnym warunkiem powodzenia publikowanych treści jest czas. Chodzi o to, by dany post, zdjęcie lub film opublikować w odpowiednim momencie.

Odpowiedni czas na Facebooku

Badania potwierdzają, że najlepszym czasem na publikację wpisu firmowego lub branżowego jest godzina 09.00. To czas, gdy w większości wypadków rozpoczyna się praca biurowa, więc wielu pracowników po raz pierwszy tego dnia korzysta z Internetu.

Kolejnym punktem jest przedział pomiędzy godziną 11.00-12.00, który zwykło się wykorzystywać na przerwę na drugie śniadanie. Wielu pracowników biurowych wykorzystuje ten moment, by nie tylko coś zjeść i wypić kawę, ale także, by sprawdzić, co słychać w sieci.

Natomiast najlepszym czasem na publikacje postów prywatnych jest przedział pomiędzy godzinami 18.00-21.00, gdy po powrocie z pracy każdy ma ochotę na chwilę relaksu przed komputerem, w którym poszukuje informacji i rozrywki przed snem. Na odpowiednią dystrybucję treści będzie miał także wpływ dzień tygodnia. Dobrym czasem na publikowanie postów w dni wolne od pracy jest przedział godzin pomiędzy 12.00-13.00. Pamiętaj również, że użytkownicy Facebooka są najbardziej aktywni od czwartku do niedzieli.

Odpowiedni czas na Instagramie

W tym wypadku wyznaczenie odpowiedniego momentu jest nieco łatwiejsze. Najlepszym czasem na dystrybucje treści za pośrednictwem Instagrama są dwa przedziały czasowe. Najdogodniejszą porą jest poranek pomiędzy godzinami 06.00-08.00. Jest to moment, w którym wielu z nas zaraz po przebudzeniu, wypija poranną kawę przed pracą, sprawdza jednocześnie, co słychać u znajomych.

Natomiast drugim dogodnym momentem jest czas pomiędzy godziną 17.00 a 20.00. W tym przypadku powód jest podobny do tego wspomnianego przy serwisie Facebook. Właśnie w mediach społecznościowych szukamy odprężenia po ciężkiej pracy.

Jeżeli natomiast chodzi o odpowiedni dobór dni, to najlepszym momentem na publikację jest początek tygodnia, czyli poniedziałek, jak również jego zakończenie, czyli piątek. Natomiast najgorszą godziną na dystrybucję treści za pośrednictwem Instagrama okazuje się dzień powszedni, pomiędzy godzinami 15.00 a 16.00.

Odpowiedni czas na Twittowanie

Publikowanie wiadomości z wykorzystaniem tego medium nie jest sprawą prostą, ponieważ, w odróżnieniu od Facebooka czy Instagrama, życie pojedynczego newsa jest bardzo krótkie. Nie jest czymś, do czego można wracać, jak w przypadku publikowanego zdjęcia na Instagramie, które w razie potrzeby zawsze można odszukać, przeglądając profil danego użytkownika.

W przypadku twittowania większą wagę należy kłaść na godziny poranne w przedziale pomiędzy 06.00 a 09.00. Korzystanie z tego medium wielu odbiorcom zastępuje po prostu kontakt z poranną prasą. Natomiast najlepiej przekazywać wiadomości tą drogą w środy, soboty i niedziele.

Narzędzia pomocne w dystrybucji treści

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak sprawić, by opublikowana przez Ciebie treść nie zaginęła w czeluściach Internetu.

Wykorzystaj newsletter

Jeżeli wokół swojego bloga zgromadziłeś już wystarczająco dużą społeczność czytelników, to może czas pomyśleć o ustawieniu powiadomienia o nowych postach w postaci newslettera. Informuj czytelników o nowych publikacjach, aby byli na bieżąco z treściami, które dla nich tworzysz. Możesz także umieścić na swoim blogu odpowiedni widget subskrypcji Twojego kanału bądź bloga, by system automatycznie wysyłał powiadomienia o nowych wpisach.

Użyj powiadomienia web push

Web push to małe powiadomienia, które wysyłane są do użytkowników zawsze wtedy, gdy korzystają z przeglądarki internetowej typu: Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge. Wyświetlane są zarówno na ekranach komputera, jak i urządzeniach mobilnych. Narzędzie przydatne do tworzenia tego typu powiadomień znajdziesz np. na stronie getresponse.com.

Badaj efekty swojej pracy

Popularnymi platformami analitycznymi są: sotrender.pl oraz brand24.pl. Platforma Sotrender bierze pod lupę media społecznościowe typu: Facebook, Instagram, Twitter i YouTube. Dzięki temu narzędziu masz możliwość przeanalizowania swojej wydajności w mediach społecznościowych oraz przekonania się o tym, które z proponowanych przez Ciebie treści są najlepiej przyjmowane przez odbiorców.

Dzięki platformie Brand24 z kolei możesz śledzić opinie klientów o danej firmie oraz tego, jak dana marka postrzegana jest w ich oczach. Przy pomocy tego narzędzia równie skutecznie możesz monitorować popularność blogów, jak również forów internetowych. W ten sposób zyskasz informacje, dzięki którym będziesz mógł weryfikować jakość i tematykę publikowanych postów.

Z pomocą przyjdzie Ci również Google Analytics, dzięki któremu poznasz bliżej swoich potencjalnych odbiorców, przeanalizujesz ruch na stronie i sprawdzisz liczbę odsłon.

Śledź najpopularniejsze tematy

Narzędzie Trends24 pozwoli Ci na bieżąco śledzić najpopularniejsze tematy i hashtagi, używane za pośrednictwem serwisu Twitter.

Za pośrednictwem tego narzędzia odnajdziesz najciekawsze tematy poszukiwane tego dnia w konkretnej lokalizacji, która Cię interesuje, możesz również rozszerzyć swe poszukiwania na cały świat.

Warto także wspomnieć o narzędziu Hashtagify, które wskaże Ci inne tagi, znajdujące się w podobnym kręgu tematycznym do treści publikowanych przez Ciebie. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz także, które z mediów społecznościowych będzie najbardziej przyjazne dla proponowanych przez Ciebie tematów.

Podsumowanie

  • Dystrybucja treści to wszystkie podjęte działania, których celem jest przekazanie swoim odbiorcom tworzonych przez siebie tekstów w najbardziej odpowiednim momencie.
  • Aby dystrybucja treści odbyła się pomyślnie i trafiła do jak najszerszego grona odbiorców, ważne jest: miejsce publikacji, czas publikacji, odpowiednia promocja zamieszczonych treści i monitorowanie efektów swojej pracy.
  • Miejscami dystrybucji są głównie media społecznościowe, blogi lub inne portale internetowe.
  • Na powodzenie publikowanych treści wpływ ma odpowiedni czas ich dystrybucji. Optymalną porą są godziny poranne pomiędzy 06.00-09.00 oraz wieczorne pomiędzy 18.00-21.00.
  • Aby trafić do jak najszerszej liczby odbiorców, warto zadbać o odpowiednią promocję udostępnionych treści za pośrednictwem newslettera czy powiadomień web push. Warto także monitorować wyniki swojej pracy i popularność określonych tematów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Daria Simon

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W czasie studiów odkryła swoją miłość do językoznawstwa, dlatego właśnie tej dziedzinie poświęciła swoją pracę magisterką, analizując budowę językowo-stylistyczną sloganów wyborczych. Minęło sporo lat, okraszonych garścią cennych doświadczeń, aby wreszcie zrozumieć, że to w pisaniu realizuje siebie najpełniej. Od dzieciństwa zafascynowana magicznym światem opery, choć jej muzyczną miłością pozostaje Falco. Ukochanym miastem jest Wiedeń, w którym czuje się jak w domu. Jeżeli podróżuje, to głównie śladami swoich idoli, najpierw zgłębiając ich biografię, by później odwiedzać zakątki związane z ich życiem. W wolnych chwilach amatorsko tłumaczy teksty na język niemiecki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu