Follow-up e-mail – czym jest?

Spis Treści:

Prowadzisz biznes i zastanawiasz się, jakie działania wdrożyć do strategii promocji, aby Twoja firma odniosła sukces? Przede wszystkim musisz skupić się nad odpowiednią formą komunikacji z klientem, dzięki temu bez wątpienia uda Ci się zbudować zaufanie i renomę. Follow-up to ponowne kontaktowanie się z klientem. Na czym polega follow-up e-mail i czy warto zdecydować się na takie działania?

Follow-up e-mail – co to?

Follow-up e-mail to wiadomości wysyłane osobom, które podjęły z Tobą próbę kontaktu lub zdecydowały się na zakup Twoich produktów lub usług.

Ich wysyłka może mieć różne cele, może na przykład zawierać propozycję kolejnych kroków współpracy czy przypomnienie o odpowiedzi na poprzedniego e-maila itp.

Chociaż wiele osób czuje się niekomfortowo, wysyłając kolejną wiadomość, bo nie lubimy się narzucać, to takie działania naprawdę mają sens i co najważniejsze – po prostu są skuteczne. Oczywiście samo wysyłanie wiadomości to za mało, trzeba znać podstawy procesowego podejścia do follow-upu mailowego. Tylko wtedy będziemy w stanie dobrze poprowadzić taki proces.

Jak napisać follow-up e-mail?

Chcąc wdrożyć follow up e-mail, trzeba wiedzieć, jak pisać wiadomości, jakie informacje w nich zawrzeć, a także kiedy najlepiej je wysyłać. Najważniejszym elementem bez wątpienia jest tytuł. To od niego tak naprawdę będzie zależeć to, czy wiadomość zostanie otwarta i odczytana, czy niekoniecznie. Gdy nie będzie on wystarczająco chwytliwy i krótki, najprawdopodobniej Twój e-mail wyląduje w koszu, a tego na pewno chcesz uniknąć.

Jak napisać tytuł e-maila? Po pierwsze musi być konkretny i krótki, nie powinien zawierać więcej niż 40 znaków. Można zdecydować się na tytuł w kilku formach, przykłady poniżej:

Przykład:
  • Komplement – „Doskonały wybór! Czy chcesz więcej?”;
  • Pytanie zamknięte – „Czy chcesz uczyć się fotografii za darmo?”;
  • Zawierający imię – „Tomaszu, jak radzisz sobie z prokrastynacją?”;
  • Przerwanie milczenia – „Spotkamy się jeszcze?”;
  • Udowadniający, że zrobiłeś(-aś) research – „Prowadzisz firmę, więc…”.

Kolejny krok to ustalenie, jaki jest powód kontaktu. Dzięki temu stworzysz skuteczne call to action. Do najczęstszych powodów ponownego kontaktu e-mailowego należą:

  • podsumowanie spotkania,
  • próba podtrzymania relacji,
  • uzyskanie informacji,
  • umówienie nowego spotkania.

Gdy ustalisz cel wiadomości oraz wymyślisz chwytliwy tytuł, przychodzi czas na napisanie wstępu. Najlepiej, żeby znalazły się w nim informacje nawiązujące do personalnego kontaktu, które mają szansę zbudować relację. W ten sposób zmotywujesz odbiorcę do odpowiedzi. Wiadomość follow-up e-mail może rozpoczynać się następująco:

Przykład:
  • „W tamtym miesiącu zamówiłeś u nas książkę…”;
  • „Parę dni temu rozmawialiśmy przez telefon o…”;
  • „Słyszeliśmy Twoją prezentację…”.

Teraz przedstaw jasno i konkretnie cel swojej wiadomości, dzięki temu dasz znać odbiorcy, że cenisz jego czas i zależy Ci na tej relacji. Wyjaśnij, dlaczego powinien poświęcić Ci chwilę uwagi, ale bez mydlenia oczu. Rozwiń swoją wypowiedź.

Przykład:
  • „Chciałbym przedstawić Ci skuteczne formy strategii promocji, dzięki którym Twój biznes ruszy z kopyta”;
  • „Chcę zaprosić Cię na live’a na Instagramie, podczas którego będę opowiadać o tym, dlaczego to właśnie teraz jest dobry moment na założenie sklepu. Potrzebujesz motywacji? Zapraszam!”;
  • „Udowodnię Ci, że malowanie obrazów jest dla każdego i wyjaśnię, dlaczego warto to robić”.

Przykładowy e-mail follow-up

Jak może wyglądać taka wiadomość do klienta?

Tytuł: Kasiu, jak radzisz sobie z prokrastynacją?

W tamtym tygodniu zapisałaś się do mojego newslettera, dlatego chciałabym przedstawić Ci skuteczne formy walki z prokrastynacją, dzięki którym w końcu przestaniesz odwlekać zadania w czasie. Wpadnij 2 lutego o godz. 18.00 na live’a, który organizuję na Instagramie.

Nałogowe odkładanie obowiązków na później prowadzi do tego, że nie realizujesz swoich planów i celów, co zwiększa Twoją frustrację i koło się zamyka. Przyczyny prokrastynacji mogą być różne, tak samo jak różne są rozwiązania. Porozmawiajmy o prokrastynacji we wtorek, serdecznie zapraszam Cię na spotkanie.

Dlaczego warto zdecydować się na follow-up e-mailing?

Follow-up to sposób na pokazanie klientowi, że ci zależy. W ten sposób możesz zwiększyć szansę na wygraną sprzedaż.

Zazwyczaj sprzedaż generuje firma, która jako pierwsza odezwie się do potencjalnego klienta, dlatego warto o sobie przypominać. Mając to na uwadze, a także fakt, że e-mail marketing nie należy do drogich działań, bez wątpienia warto je rozważyć.

Podsumowanie

  • Follow-up e-mail to wiadomości wysyłane osobom, które podjęły z Tobą próbę kontaktu lub zdecydowały się na zakup.
  • Podczas tworzenia wiadomości follow-up e-mail istotnym elementem jest chwytliwy tytuł, konkretny wstęp, a także określenie celu wiadomości bez lania wody.
  • Follow-up e-mail to skuteczna metoda promocji swoich produktów lub usług, dlatego warto ją wdrożyć do strategii promocji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu