Follow-up e-mail – czym jest?
Prowadzisz biznes i zastanawiasz się, jakie działania wdrożyć do strategii promocji, aby Twoja firma odniosła sukces? Przede wszystkim musisz skupić się nad odpowiednią formą komunikacji z klientem, dzięki temu bez wątpienia uda Ci się zbudować zaufanie i renomę. Follow-up to ponowne kontaktowanie się z klientem. Na czym polega follow-up e-mail i czy warto zdecydować się na takie działania?
Follow-up e-mail – co to?
Follow-up e-mail to wiadomości wysyłane osobom, które podjęły z Tobą próbę kontaktu lub zdecydowały się na zakup Twoich produktów lub usług.
Ich wysyłka może mieć różne cele, może na przykład zawierać propozycję kolejnych kroków współpracy czy przypomnienie o odpowiedzi na poprzedniego e-maila itp.
Chociaż wiele osób czuje się niekomfortowo, wysyłając kolejną wiadomość, bo nie lubimy się narzucać, to takie działania naprawdę mają sens i co najważniejsze – po prostu są skuteczne. Oczywiście samo wysyłanie wiadomości to za mało, trzeba znać podstawy procesowego podejścia do follow-upu mailowego. Tylko wtedy będziemy w stanie dobrze poprowadzić taki proces.
Jak napisać follow-up e-mail?
Chcąc wdrożyć follow up e-mail, trzeba wiedzieć, jak pisać wiadomości, jakie informacje w nich zawrzeć, a także kiedy najlepiej je wysyłać. Najważniejszym elementem bez wątpienia jest tytuł. To od niego tak naprawdę będzie zależeć to, czy wiadomość zostanie otwarta i odczytana, czy niekoniecznie. Gdy nie będzie on wystarczająco chwytliwy i krótki, najprawdopodobniej Twój e-mail wyląduje w koszu, a tego na pewno chcesz uniknąć.
Jak napisać tytuł e-maila? Po pierwsze musi być konkretny i krótki, nie powinien zawierać więcej niż 40 znaków. Można zdecydować się na tytuł w kilku formach, przykłady poniżej:
- Komplement – „Doskonały wybór! Czy chcesz więcej?”;
- Pytanie zamknięte – „Czy chcesz uczyć się fotografii za darmo?”;
- Zawierający imię – „Tomaszu, jak radzisz sobie z prokrastynacją?”;
- Przerwanie milczenia – „Spotkamy się jeszcze?”;
- Udowadniający, że zrobiłeś(-aś) research – „Prowadzisz firmę, więc…”.
Kolejny krok to ustalenie, jaki jest powód kontaktu. Dzięki temu stworzysz skuteczne call to action. Do najczęstszych powodów ponownego kontaktu e-mailowego należą:
- podsumowanie spotkania,
- próba podtrzymania relacji,
- uzyskanie informacji,
- umówienie nowego spotkania.
Gdy ustalisz cel wiadomości oraz wymyślisz chwytliwy tytuł, przychodzi czas na napisanie wstępu. Najlepiej, żeby znalazły się w nim informacje nawiązujące do personalnego kontaktu, które mają szansę zbudować relację. W ten sposób zmotywujesz odbiorcę do odpowiedzi. Wiadomość follow-up e-mail może rozpoczynać się następująco:
- „W tamtym miesiącu zamówiłeś u nas książkę…”;
- „Parę dni temu rozmawialiśmy przez telefon o…”;
- „Słyszeliśmy Twoją prezentację…”.
Teraz przedstaw jasno i konkretnie cel swojej wiadomości, dzięki temu dasz znać odbiorcy, że cenisz jego czas i zależy Ci na tej relacji. Wyjaśnij, dlaczego powinien poświęcić Ci chwilę uwagi, ale bez mydlenia oczu. Rozwiń swoją wypowiedź.
- „Chciałbym przedstawić Ci skuteczne formy strategii promocji, dzięki którym Twój biznes ruszy z kopyta”;
- „Chcę zaprosić Cię na live’a na Instagramie, podczas którego będę opowiadać o tym, dlaczego to właśnie teraz jest dobry moment na założenie sklepu. Potrzebujesz motywacji? Zapraszam!”;
- „Udowodnię Ci, że malowanie obrazów jest dla każdego i wyjaśnię, dlaczego warto to robić”.
Przykładowy e-mail follow-up
Jak może wyglądać taka wiadomość do klienta?
Tytuł: Kasiu, jak radzisz sobie z prokrastynacją?
W tamtym tygodniu zapisałaś się do mojego newslettera, dlatego chciałabym przedstawić Ci skuteczne formy walki z prokrastynacją, dzięki którym w końcu przestaniesz odwlekać zadania w czasie. Wpadnij 2 lutego o godz. 18.00 na live’a, który organizuję na Instagramie.
Nałogowe odkładanie obowiązków na później prowadzi do tego, że nie realizujesz swoich planów i celów, co zwiększa Twoją frustrację i koło się zamyka. Przyczyny prokrastynacji mogą być różne, tak samo jak różne są rozwiązania. Porozmawiajmy o prokrastynacji we wtorek, serdecznie zapraszam Cię na spotkanie.
Dlaczego warto zdecydować się na follow-up e-mailing?
Follow-up to sposób na pokazanie klientowi, że ci zależy. W ten sposób możesz zwiększyć szansę na wygraną sprzedaż.
Zazwyczaj sprzedaż generuje firma, która jako pierwsza odezwie się do potencjalnego klienta, dlatego warto o sobie przypominać. Mając to na uwadze, a także fakt, że e-mail marketing nie należy do drogich działań, bez wątpienia warto je rozważyć.
Podsumowanie
- Follow-up e-mail to wiadomości wysyłane osobom, które podjęły z Tobą próbę kontaktu lub zdecydowały się na zakup.
- Podczas tworzenia wiadomości follow-up e-mail istotnym elementem jest chwytliwy tytuł, konkretny wstęp, a także określenie celu wiadomości bez lania wody.
- Follow-up e-mail to skuteczna metoda promocji swoich produktów lub usług, dlatego warto ją wdrożyć do strategii promocji.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz