Infografiki – czym są i jakie dają możliwości?

Spis Treści:

Każdy, kto pragnie zwiększyć widoczność swojej marki w sieci i stale pracować na rozwój jej świadomości wśród klientów, decyduje się na różne formy promocji. Najczęściej jest to łączenie takich działań jak aktywność w mediach społecznościowych, płatne kampanie promocyjne, seo oraz content marketing. Warto jednak wiedzieć, że tworzone w ramach content marketingu treści to nie tylko ściana tekstu, ale także webinary, krótsze i dłuższe filmiki, grafiki, wraz z ich szczególnym rodzajem, jakim są infografiki.

Czym jest infografika?

Infografika to szczególny rodzaj grafiki, za pomocą którego w interesujący i nieszablonowy sposób możemy przedstawić wybrane informacje.

Prezentowane w atrakcyjny dla oka sposób dane skuteczniej przyciągają wzrok odbiorcy, a także znacznie łatwiej dają się zapamiętać. Infografika może więc stanowić ciekawe źródło informacji, a zarazem przerywnik i urozmaicenie tekstu. Infografiki składają się najczęściej z różnego rodzaju bloków, wykresów, map lub rysunków, które pozwalają w przystępny sposób naświetlić dany temat.

Oxfordzki słownik przedstawia wyjątkowo prostą definicję infografiki, którą określa jako: wizualne przedstawienie informacji lub danych.

Tak skromny opis jest jednak na chwilę obecną zbyt zwięzły, bowiem z uwagi na ich praktyczność i funkcjonalność, infografiki bardzo szybko zyskały popularność, a ich przeznaczenie i możliwe do przybrania formy znacznie się rozwinęły. Obecnie można opisać ją jako zbiór obrazów, wykresów i innych elementów graficznych, które w połączeniu z niewielką ilością tekstu mają na celu przedstawienie i streszczenie danego tematu w sposób przejrzysty i szybki.

Dobra infografika – czyli jaka?

Infografika może być cennym elementem contentu, skutecznie pełniącym swoją funkcję, a więc przyciągającym uwagę i czytelnie przekazującym informacje. Aby tak było, konieczne jest jednak wykonanie jej w sposób przemyślany i odpowiedni. Dobra infografika powinna być kreatywna i atrakcyjna wizualnie, ale także przejrzysta. Bardzo ważne jest właściwe wyważenie pomiędzy profesjonalnym przyciągnięciem uwagi a przesadzoną krzykliwością.

Warto także pamiętać, że infografika ma za zadanie nie tylko przyciągnąć uwagę czytelnika, ale także w ciekawy sposób przedstawić mu konkretne informacje. Powinna ona więc łączyć w sobie zarówno kreatywność, jak i pierwiastek techniczny, można by rzec, rzemieślniczy.

Dobra, właściwie stworzona infografika powinna stanowić ciekawe i czytelnie dopełnienie tekstu. Dlatego też nie należy umieszczać w niej zbyt dużej ilości treści. Objętość słów w infografice warto więc ograniczyć do minimum, tak aby skutecznie przykuć uwagę, zaciekawić i przekazać najważniejsze dane – szczegóły możemy natomiast umieścić w tekście.

Aby zachować estetykę i spójność, warto także tworzyć infografiki o wyglądzie nawiązującym do identyfikacji wizualnej marki. Jeżeli regularnie tworzymy infografiki dla firmy swojej czy klienta, powinniśmy wykorzystywać tę samą lub podobną kolorystykę, krój tekstu, a także zachować tę samą stylistykę.

Rodzaje infografik

Zarówno w sieci, jak i w materiałach offline, znaleźć możemy setki najróżniejszych infografik. Ze względu na ich formę oraz sposób prezentowania informacji możemy podzielić je na kilka podstawowych typów. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • mapy – doskonale sprawdzające się w treściach, w których czytelne określenie geolokalizacji ma istotne znaczenie. Infografika w postaci mapy przyda się do przedstawienia poszczególnych filii marki oraz ich najważniejszych walorów, jak również przedstawienia dowolnych danych, zróżnicowanych pod kątem miejsca występowania;
  • porównania, dzięki którym możliwe jest klarowne przedstawienie podobieństw i różnic między markami, produktami, usługami czy innymi, dowolnymi danymi. Odpowiednio stworzona infografika porównawcza pozwoli odbiorcy w prosty i szybki sposób poznać przewagę najkorzystniejszych rozwiązań nad pozostałymi;
  • wykresy i dane liczbowe – tego rodzaju infografiki idealnie sprawdzają się w przypadku tekstów naukowych i specjalistycznych. W prosty i zwięzły sposób przedstawiają istotne wyliczenia, mające kluczowe znaczenie dla wydźwięku treści;
  • osie czasu, poprzez które możliwe jest atrakcyjne przedstawienie chociażby historii marki oraz jej poszczególnych osiągnięć. Dzięki osi czasu można pokazać także, jak zmieniał się dany produkt, czy usługa na przestrzeni miesięcy lub lat.

Oprócz powyższych, najpopularniejszych, nierzadko spotyka się także inne, bardziej oryginalne, ekstrawaganckie infografiki. Są to na przykład infografiki, których charakterystyczną cechą i sposobem oddziaływania na odbiorcę jest animizacja lub personifikacja przedmiotów, procesów, czy zwierząt. W tego typu infografikach główną rolę odgrywa zazwyczaj wykreowana postać, będąca bohaterem lub antybohaterem, która sobą lub swoim zachowaniem przedstawia pewne cechy, wartości, czy dane.

Dużą popularność zyskują w ostatnim czasie bardzo nietypowe, zaskakujące swoją formą infografiki, których nie sposób przypisać do żadnej z powyższych grup. Tworząc tego typu treści, bardzo ważne jest jednak, aby pamiętać, że strona wizualna infografiki jest istotna, ale nie jedyna i najważniejsza. Bez profesjonalnej i dobrze przedstawionej treści będzie to bowiem tylko krzykliwa i ekstrawagancka grafika.

Infografiki – dlaczego warto?

Infografiki to doskonały sposób na urozmaicenie artykułu, tekstu o firmie, informacji o oferowanych produktach lub usługach, broszury informacyjnej czy prezentacji multimedialnej. Zmiana formy z tekstu na barwną, interesującą grafikę skutecznie przyciąga wzrok i na dłużej zajmuje uwagę odbiorcy.

Dzięki swojej szczególnej formie dobrze stworzona infografika może pomóc nam w sprawnym i szybkim przedstawieniu tematu, czy też wyjaśnieniu złożonych danych, bądź zawiłych tematów w klarowny sposób. Można dzięki niej skrótowo i przejrzyście podsumować  artykuł blogowy, jak również w interesujący sposób przedstawić otrzymane wyniki swoich badań, obserwacji, czy ankiet.

Infografiki doskonale sprawdzają się we wszelkiego rodzaju raportach; z ich pomocą możemy stworzyć czytelne zestawienie danych czy różnych opcji, ułatwiając tym samym przekaz, nawet w przypadku bardziej skomplikowanych tematów. Ten szczególny rodzaj grafiki używany jest także do budowania świadomości odbiorców na dany temat. To z kolei przynosi także efekty w postaci stawiania marki w pozycji specjalisty w danej dziedzinie.

Infografika może być używana w wielu, najróżniejszych celach, skutecznie przyciągając stałych oraz potencjalnych odbiorców, dzięki swojej atrakcyjnej formie. Wystarczy tylko pamiętać o zachowaniu jej odpowiedniej estetyki oraz odpowiedniej proporcji między obrazem a tekstem.

Podsumowanie

  • Za pomocą infografiki możemy w interesujący i nieszablonowy sposób przedstawić wybrane informacje.
  • Wyróżniamy 4 podstawowe rodzaje infografik, a są nimi: mapy, porównania, wykresy i dane liczbowe, a także osie czasu.
  • Infografiki przyciągają wzrok i zatrzymują uwagę odbiorcy, przejrzyście i czytelnie prezentują zebrane informacje oraz stanowią doskonałe urozmaicenie tekstu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu