Jak napisać ogłoszenie? Poznaj najważniejsze zasady!

Spis Treści:

Ogłoszenie zazwyczaj dotyczy sprzedaży lub kupna przedmiotu, zatrudnienia do pracy, czy też organizacji wydarzenia. Chociaż napisanie go może wydawać się banalnie proste, to w praktyce wiele osób pomija istotne elementy. Jak napisać ogłoszenie? Co należy w nim uwzględnić? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule!

Czym jest ogłoszenie?

Ogłoszenie to zwięzła, a przy tym treściwa forma pisemna, która służy przekazywaniu różnego rodzaju informacji do wiadomości publicznej.

Oznacza to, że tym przypadku nie ma konkretnego odbiorcy, a treść trafia właściwie do każdego, kto może ją przeczytać.

Jego charakterystyczną cechą z pewnością jest krótka treść, język urzędowy, a także jasny i konkretny przekaz. Poza odpowiednio skonstruowanym tekstem duże znaczenie ma atrakcyjna szata graficzna, która przykuje uwagę czytelników. Co więcej, nierzadko wykorzystywane są też elementy perswazji, mające zachęcić do podjęcia oczekiwanych działań.

Jeszcze do niedawna tego typu notatki zamieszczono na specjalnych tablicach lub w gazetach. Dziś większość z nich ukazuje się jednak na internetowych portalach ogłoszeniowych. Choć zwykle nie mają one limitu, to i tak warto zachować zwięzłą formę. Dzięki temu z dużym prawdopodobieństwem ogłoszenie zostanie przeczytane przez większą liczbę osób.

Kiedy ogłoszenie będzie przydatne?

Napisanie ogłoszenia to doskonałe rozwiązanie w wielu sytuacjach. Szczególnie często jest stosowane w celu:

  • kupna lub sprzedaży przedmiotów,
  • wynajmu mieszkania / domu,
  • znalezienia i poszukiwania zaginionych rzeczy,
  • reklamowania oferowanych usług,
  • rekrutacji pracowników,
  • informowania o organizowanym wydarzeniu,
  • zapowiedzenia prac remontowych.

Niezależnie od tego, czego dotyczy treść, należy pamiętać, aby uwzględnić kluczowe zasady dotyczące tworzenia tego typu form pisemnych.

Co powinno zawierać ogłoszenie?

W każdym ogłoszeniu powinny znaleźć się następujące elementy:

  • nagłówek pasujący do charakteru ogłoszenia (np. sprzedam, kupię, zamienię);
  • data zamieszczenia lub zawieszenia;
  • treść, czyli opis sytuacji ze wszystkimi niezbędnymi informacjami i ewentualnymi charakterystycznymi cechami (doskonałym pomysłem jest zastosowanie metody 5 palców, czyli odpowiedzenie na pytania: Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Jak?);
  • dane kontaktowe ogłoszeniodawcy (np. telefon, e-mail, adres siedziby).

W niektórych przypadkach należy także uwzględnić cenę, a także ewentualną możliwość negocjacji czy przewidywaną nagrodę dla znalazcy. Poza tym wszystkie pozostałe elementy zależeć będą w dużej mierze od tego, czego dotyczy ogłoszenie.

Przykład:

W przypadku wynajmu mieszkania należy podać lokalizację, piętro, powierzchnię, rodzaj zabudowy, a także opisać okolicę, stan techniczny i ewentualne umeblowanie.

W ofercie sprzedaży auta istotny jest model, rocznik, średnie spalanie, a także ewentualne naprawy i wymiany. Poza tym warto podać informację o ostatnim przeglądzie technicznym, długości ważności ubezpieczenia i wyposażeniu.

Z kolei dobre ogłoszenie o pracę zawiera zawsze opis firmy, tytuł stanowiska, zakres obowiązków i wymagania. Poza tym przyda się wzmianka o wynagrodzeniu i poszczególnych etapach rekrutacji.

Najważniejsze zasady pisania ogłoszeń

Chociaż nie ma uniwersalnego sposobu na napisanie ogłoszenia, to z pewnością warto zastosować przy tym pewne zasady. Dzięki nim całość będzie przejrzysta i wartościowa dla czytelnika. Wśród najważniejszych reguł wymienić można m.in.:

  • zawarcie wszystkich istotnych informacji i danych;
  • zastosowanie właściwego nagłówka na początku;
  • stworzenie prostej, estetycznej i całkowicie zrozumiałej treści;
  • zachowanie odstępów między linijkami tekstu;
  • unikanie nadmiernego koloryzowania;
  • używanie równoważników zamiast długich i skomplikowanych zdań;
  • dołączenie zdjęcia przykuwającego uwagę.

Chcąc stworzyć skuteczne ogłoszenie, dobrą praktyką jest wczucie się w rolę odbiorcy. Pomyśl, co będzie dla niego istotne, jakich wartości szuka i co zyska, jeśli odpowie na komunikat.

Pisanie ogłoszenia krok po kroku

Aby napisać wartościowe, a zarazem skuteczne ogłoszenie, najlepiej zastosować następujące kroki.

1. Zbierz wszystkie potrzebne informacje

Na samym początku zgromadź wszystkie wartościowe informacje. Jeśli sprzedajesz produkt, wypisz wszystkie cechy, które uważasz za ważne. W przypadku wydarzenia znaczenie ma czas, lokalizacja, a także ewentualna cena biletów i miejsce, gdzie będą dostępne. Z kolei poszukując pracownika, zanotuj swoje wymagania i oferowane warunki.

2. Spróbuj postawić się na miejscu odbiorcy

Przemyśl, na jakich szczegółach może zależeć adresatowi. Spróbuj wczuć się w sytuację odbiorcy i odpowiedz sobie na pytanie, czego by szukał w tego typu ogłoszeniu.

3. Pamiętaj, aby zawrzeć w treści wszystko to, co istotne

Ogłoszenie powinno zawierać nagłówek, datę zamieszczenia, dane kontaktowe oraz treść, która ma kluczowe znaczenie. Informacje powinny być konkretne i zrozumiałe, aby nie pozostawiały żadnych wątpliwości. Skorzystaj ze zgromadzonych wcześniej danych.

4. Stosuj techniki perswazji

Skutecznym sposobem na zachęcenie odbiorców do podjęcia konkretnych działań będzie zastosowanie zwrotów perswazyjnych. Szczególne znaczenie ma to w przypadku ogłoszeń związanych ze sprzedażą. Obecnie istnieje wiele takich technik (np. język korzyści czy CTA), co pozwala dopasować odpowiednią propozycję do indywidualnych potrzeb.

5. Sprawdź tekst i wprowadź poprawki

Po napisaniu treści należy ją dokładnie przeanalizować, by przekonać się, czy zawiera wyłącznie przydatne informacje. Popraw ewentualne błędy i usuń wszystkie zbędne ozdobniki czy mało wartościowe opisy. Im krótszy, a zarazem treściwy tekst, tym więcej osób go przeczyta.

Podsumowanie

  • Ogłoszenie to pisemna forma wypowiedzi mająca na celu przekazywać informacje do wiadomości publicznej. Wyróżnia je krótki i jasny przekaz, a także wykorzystanie języka urzędowego.
  • Do najpopularniejszych zastosowań ogłoszeń zaliczyć można wynajem mieszkania, szukanie pracownika, sprzedaż lub kupno przedmiotów, reklamowanie usług, a także informowanie o wydarzeniach.
  • Ważnymi elementami każdego ogłoszenia są: nagłówek, data, treść oraz dane kontaktowe.
  • Przedstawione informacje powinny być konkretne i zrozumiałe, aby nie pozostawiały żadnych wątpliwości.
  • Aby stworzyć wartościowe ogłoszenie, warto zebrać wcześniej wszystkie dane, uwzględniając potrzeby adresata. Poza tym świetnym rozwiązaniem będzie używanie zwrotów perswazyjnych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu