Narzędzia komunikacji marketingowej – które się sprawdzą?
Narzędzia marketingowe to profesjonalne rozwiązania mające na celu usprawnienie, ulepszenie bądź zautomatyzowanie szeroko pojętych działań marketingowych. Jednym z najważniejszych filarów marketingu jest stała i udana komunikacja z odbiorcami, wśród których znajdują się zarówno stali, jak i potencjalni klienci danej marki. W związku z tym także narzędzia służące do komunikacji są istotnym elementem marketingowego ekwipunku. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, z których warto korzystać!
Komunikacja marketingowa – czym jest?
Komunikacja marketingowa to wszelkiego rodzaju wymiana informacji pomiędzy daną marką a jej stałymi i potencjalnymi klientami i odbiorcami, czyli tak zwanym otoczeniem rynkowym.
Wyróżniamy dwa rodzaje komunikacji marketingowej:
- komunikację formalną – wiąże się najczęściej z oficjalnymi działaniami promocyjnymi lub czysto informacyjnymi;
- komunikację nieformalną – używana w celu ocieplenia wizerunku firmy i utworzenia oraz utrzymania więzi z odbiorcami.
Cele komunikacji marketingowej
Komunikacja marketingowa prowadzona jest, by osiągnąć kilka podstawowych celów:
- Klarowne i profesjonalne przekazanie najważniejszych informacji na temat marki, jej asortymentu, misji czy świadczonych usług.
- Budowanie świadomości oraz przybliżenie i ocieplenie wizerunku marki.
- Tworzenie stałych i trwałych relacji z klientem, jak i przeprowadzanie profesjonalnego procesu jego obsługi.
- Wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców, które skutkować będzie otrzymaniem przez firmę potrzebnej do jej rozwoju informacji zwrotnej.
Komunikacja marketingowa powinna być stałym i opartym na interakcji działaniem. Każdorazowo należy ją podejmować z myślą o osiągnięciu zaplanowanego celu. Aby to osiągnąć, niezbędne jest staranne dobranie jej formy, kanałów oraz narzędzi.
Narzędzia komunikacji marketingowej – czym są?
Narzędzia komunikacji marketingowej to określone strategie i środki, dzięki którym przekazuje się treści marketingowe wybranymi kanałami.
To konkretne materiały służące wypromowaniu firmy i przedstawieniu jej produktu czy usługi. Narzędzia komunikacji marketingowej wykorzystuje się w ramach kanałów, czyli miejsc, w których firma może zamieścić informacje na temat swojej oferty.
Świadomość wagi komunikacji marketingowej pojawiła się już w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Wtedy to zaczęto używać dostępnych narzędzi nie tylko w celach promocyjnych, ale także komunikacyjnych. Początkowo korzystano z tzw. narzędzi offline, a następnie – wraz z pojawieniem się internetu – pojawiły się narzędzia online.
Narzędzia offline
Narzędzia komunikacji marketingowej offline opierają się na wykorzystaniu tradycyjnych form przekazu. Możemy więc wśród nich wyróżnić:
- broszury;
- ulotki;
- plakaty;
- billboardy;
- standy;
- reklamę prasową;
- reklamy i komunikaty radiowe oraz telewizyjne;
- sprzedaż osobistą;
- udział w eventach, konferencjach, targach.
Mimo że narzędzia komunikacji offline uznawane są za niedynamiczne, także i w tym kanale pojawiają się nowe możliwości. Przykładem tego jest stosunkowo nowe lokowanie produktów w filmach czy serialach.
Przeczytaj również
Narzędzia online
Z biegiem lat sam marketing, jak i dostępne możliwości dotarcia do potencjalnego klienta znacznie się rozwinęły. Oczywiste jest, że kamieniem milowym, rozpoczynającym okres renesansu marketingu, była popularyzacja Internetu. Od tego czasu nieprzerwanie pojawiają się coraz to nowe, ulepszone kanały i narzędzia wszelkich działań marketingowych, także komunikacji.
Najpopularniejszymi narzędziami komunikacji marketingowej online są obecnie:
- strona www firmy;
- firmowy blog;
- profile marki w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, X (dawniej Twitter);
- newslettery – które umożliwiają poinformowanie odbiorcy o najnowszych ofertach i promocjach marki;
- blogi i witryny zewnętrzne – a więc pole dla artykułów sponsorowanych, recenzji oraz marketingu szeptanego.
- e-mail marketing;
- reklamy Google Ads – pozwalające wypromować firmę w wyszukiwarce Google;
- webinary.
Przeczytaj również
Jakie narzędzia do skutecznej komunikacji wybrać?
Komunikacja marketingowa jest kluczem do nawiązania i utrzymania relacji z otoczeniem rynkowym marki, dlatego tak ważne jest skuteczne dopasowanie jej kanałów i narzędzi. W procesie tym należy szczególną uwagę zwrócić na profil marki, jej misję oraz główną grupę odbiorców. Dzięki temu możliwe będzie dobranie narzędzi pomocnych w osiągnięciu zamierzonych celów marketingowych.
Komunikacja powinna być prowadzona nieprzerwanie i na swój sposób kreatywnie, dlatego też nie warto ograniczać się wyłącznie do jednego czy dwóch narzędzi, ale dopasować najtrafniejsze i najlepiej współgrające ze sobą metody komunikacji, tworząc spójną i skuteczną całość.
Podsumowanie
- Komunikacja marketingowa to wymiana informacji pomiędzy daną marką a jej klientami i odbiorcami.
- Komunikację marketingową możemy podzielić na komunikację formalną oraz nieformalną.
- Narzędzia komunikacji marketingowej mogą być offline (np. broszura, plakat, reklama prasowa) lub online (np. reklama w social mediach, webinar, newsletter).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz