Czym jest audyt treści i jak go przeprowadzić?

Treści opublikowane na stronie internetowej mają kluczowy wpływ na to, czy osiągniesz sukces w cyfrowym świecie. Wysokiej jakości content nie tylko przyciąga potencjalnych klientów i zachęca ich do skorzystania z oferty, lecz także ma korzystny wpływ na proces pozycjonowania i widoczność w sieci. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy teksty zamieszczane na stronie są wartościowe i pomagają Ci w realizacji celów, przeprowadź audyt treści.
Audyt treści – co to takiego?
Audyt treści to kompleksowa analiza contentu znajdującego się na stronie internetowej – zarówno pod kątem jakości oraz czytelności, jak i optymalizacji SEO.
Dzięki niemu dowiesz się, czy teksty opisujące Twoją działalność, artykuły blogowe lub opisy produktów zachęcają użytkowników Internetu do skorzystania z oferty, angażują ich w odpowiedni sposób oraz pozwalają Ci realizować cele biznesowe.
Audyt treści stanowi jeden z najważniejszych elementów content marketingu – to znakomity sposób na ocenę dotychczasowych działań oraz zwiększenie ich efektywności w przyszłości.
Czy warto przeprowadzić audyt treści?
Tak, warto przeprowadzić audyt, a powodów ku temu jest co najmniej kilka. Dzięki profesjonalnie przeprowadzonemu audytowi treści:
- dowiesz się, czy Twój content wpływa na widoczność strony w Internecie i przyciąga potencjalnych klientów;
- poznasz przyczyny swoich niepowodzeń i zyskasz wiedzę na temat tego, jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie;
- zwiększysz ruch w firmowej witrynie i podniesiesz konwersje;
- zyskasz szansę na skuteczniejsze pozycjonowanie serwisu.
Na audyt treści powinni zdecydować się przede wszystkim ci właściciele stron, którzy nie są zadowoleni z ruchu w witrynie albo notują zbyt wysoki współczynnik odrzuceń. Co więcej, to doskonałe narzędzie dla tych osób, które osiągają dobre wyniki sprzedażowe, ale widzą potencjał, by jeszcze bardziej je poprawić.
Przeczytaj również
7 najważniejszych elementów audytu treści
Audyt treści to proces, który powinien składać się z kilku etapów. Oto te najważniejsze, które pozwolą Ci ocenić jakość oraz skuteczność contentu na Twojej stronie!
- Znalezienie podstron, na których opublikowane są treści
Pozwoli to na łatwą ocenę contentu na dalszych etapach procesu. W przypadku niewielkich stron internetowych lub blogów spisanie adresów URL nie powinno stanowić problemu. Może on natomiast pojawić się u właścicieli rozbudowanych witryn albo sklepów online. W takiej sytuacji warto sięgnąć po mapę XML strony albo skorzystać z odpowiednich narzędzi, np. Screaming Frog. - Analiza podstron
Na tym etapie warto sprawdzić takie parametry jak współczynnik odrzuceń, liczba wyświetleń czy średni czas przebywania na stronie. Pozwoli to ocenić, które z podstron przyciągają użytkowników, a które nie są dla nich atrakcyjne. Opierając się na uzyskanych wnioskach, zyskasz możliwość dostrzeżenia problemów i zoptymalizowania contentu.Do analizy podstron polecamy darmowe narzędzie Google Analytics. - Analiza metadanych i linków
Mowa tu przede wszystkim o znaczniku title oraz meta description, które stanowią źródło informacji o konkretnej podstronie – zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
Warto także sprawdzić, czy opublikowane treści zawierają linki (wewnętrzne i zewnętrzne – najlepiej do wartościowych serwisów) oraz zweryfikować jakość linków przychodzących z innych stron.W tym wypadku ponownie pomoże Ci Screaming Frog, a także najpopularniejsze narzędzie SEO, czyli Ahrefs. - Analiza fraz kluczowych
Mają one ogromny wpływ na proces pozycjonowania i pozwalają użytkownikom odnaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce Google. Warto więc sprawdzić, jakie frazy zostały użyte na poszczególnych podstronach i jakie są ich pozycje w Google. Pozwoli to zoptymalizować content pod względem słów kluczowych i odnaleźć nowe, które usprawnią działania SEO.Pomocne w tym zakresie okaże się wspomniane narzędzie Ahrefs. - Analiza nagłówków
Ich obecność w treściach jest bardzo istotna, ponieważ z jednej strony dzielą content i czynią go bardziej czytelnym, a z drugiej są pomocne dla robotów Google, usprawniając proces pozycjonowania.Sprawdź zatem, czy w każdym z tekstów umieszczone zostały najważniejsze nagłówki (H1–H3) i czy zawierają słowa kluczowe. - Analiza duplikatów
Teksty w Twojej witrynie muszą być unikalne – tylko wtedy zostaną docenionie przez Google. Tzw. duplicate content, czyli treści powielane na wielu podstronach (lub w innych serwisach), przyczynia się do obniżenia rankingu strony i tym samym wpływają negatywnie na widoczność.Jak sprawdzić unikalność? Wystarczy wkleić fragment tekstu w okno wyszukiwania Google i sprawdzić, czy powiela się na innych stronach. Możesz również skorzystać z profesjonalnych narzędzi, takich jak Copyscape. - Analiza jakości treści
To bardzo ważny etap, który pozwoli zweryfikować, czy content jest wartościowy dla użytkowników, przyciąga uwagę internautów i pozwala Ci osiągać cele biznesowe. Powinien być nie tylko merytoryczny i pozbawiony błędów (ortograficznych, interpunkcyjnych czy stylistycznych), lecz także odpowiednio sformatowany. Pamiętaj więc o podziale na akapity, wypunktowaniach i wyróżnikach treści (np. w formie pogrubień) – znacznie podniesie to jego jakość.
Audyt treści możesz przeprowadzić samodzielnie, jednak wymaga on wiedzy, doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Jeżeli więc chcesz, aby przebiegł prawidłowo i dostarczył cennych wniosków, skorzystaj z pomocy specjalisty.
Podsumowanie
- Audyt treści to ocena contentu na stronie pod kątem jakości, przejrzystości oraz optymalizacji SEO.
- Dzięki niemu dowiesz się, czy przyciągają one użytkowników i mają pozytywny wpływ na proces pozycjonowania.
- Audyt treści to nie tylko analiza jej jakości, lecz także metadanych, linków czy fraz kluczowych.
- W audycie pomagają narzędzia, takie jak Screaming Frog, Google Analytics, Ahrefs czy Copyscape.
- Jeżeli chcesz, aby audyt treści okazał się skuteczny, zleć go doświadczonym specjalistom.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz