Czym jest audyt treści i jak go przeprowadzić?

Spis Treści:

Treści opublikowane na stronie internetowej mają kluczowy wpływ na to, czy osiągniesz sukces w cyfrowym świecie. Wysokiej jakości content nie tylko przyciąga potencjalnych klientów i zachęca ich do skorzystania z oferty, lecz także ma korzystny wpływ na proces pozycjonowania i widoczność w sieci. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy teksty zamieszczane na stronie są wartościowe i pomagają Ci w realizacji celów, przeprowadź audyt treści.

Audyt treści – co to takiego?

Audyt treści to kompleksowa analiza contentu znajdującego się na stronie internetowej – zarówno pod kątem jakości oraz czytelności, jak i optymalizacji SEO.

Dzięki niemu dowiesz się, czy teksty opisujące Twoją działalność, artykuły blogowe lub opisy produktów zachęcają użytkowników Internetu do skorzystania z oferty, angażują ich w odpowiedni sposób oraz pozwalają Ci realizować cele biznesowe.

Audyt treści stanowi jeden z najważniejszych elementów content marketingu – to znakomity sposób na ocenę dotychczasowych działań oraz zwiększenie ich efektywności w przyszłości.

Czy warto przeprowadzić audyt treści?

Tak, warto przeprowadzić audyt, a powodów ku temu jest co najmniej kilka. Dzięki profesjonalnie przeprowadzonemu audytowi treści:

  • dowiesz się, czy Twój content wpływa na widoczność strony w Internecie i przyciąga potencjalnych klientów;
  • poznasz przyczyny swoich niepowodzeń i zyskasz wiedzę na temat tego, jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie;
  • zwiększysz ruch w firmowej witrynie i podniesiesz konwersje;
  • zyskasz szansę na skuteczniejsze pozycjonowanie serwisu.

Na audyt treści powinni zdecydować się przede wszystkim ci właściciele stron, którzy nie są zadowoleni z ruchu w witrynie albo notują zbyt wysoki współczynnik odrzuceń. Co więcej, to doskonałe narzędzie dla tych osób, które osiągają dobre wyniki sprzedażowe, ale widzą potencjał, by jeszcze bardziej je poprawić.

7 najważniejszych elementów audytu treści

Audyt treści to proces, który powinien składać się z kilku etapów. Oto te najważniejsze, które pozwolą Ci ocenić jakość oraz skuteczność contentu na Twojej stronie!

  1. Znalezienie podstron, na których opublikowane są treści
    Pozwoli to na łatwą ocenę contentu na dalszych etapach procesu. W przypadku niewielkich stron internetowych lub blogów spisanie adresów URL nie powinno stanowić problemu. Może on natomiast pojawić się u właścicieli rozbudowanych witryn albo sklepów online. W takiej sytuacji warto sięgnąć po mapę XML strony albo skorzystać z odpowiednich narzędzi, np. Screaming Frog.
  2. Analiza podstron
    Na tym etapie warto sprawdzić takie parametry jak współczynnik odrzuceń, liczba wyświetleń czy średni czas przebywania na stronie. Pozwoli to ocenić, które z podstron przyciągają użytkowników, a które nie są dla nich atrakcyjne. Opierając się na uzyskanych wnioskach, zyskasz możliwość dostrzeżenia problemów i zoptymalizowania contentu.Do analizy podstron polecamy darmowe narzędzie Google Analytics.
  3. Analiza metadanych i linków
    Mowa tu przede wszystkim o znaczniku title oraz meta description, które stanowią źródło informacji o konkretnej podstronie – zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
    Warto także sprawdzić, czy opublikowane treści zawierają linki (wewnętrzne i zewnętrzne – najlepiej do wartościowych serwisów) oraz zweryfikować jakość linków przychodzących z innych stron.W tym wypadku ponownie pomoże Ci Screaming Frog, a także najpopularniejsze narzędzie SEO, czyli Ahrefs.
  4. Analiza fraz kluczowych
    Mają one ogromny wpływ na proces pozycjonowania i pozwalają użytkownikom odnaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce Google. Warto więc sprawdzić, jakie frazy zostały użyte na poszczególnych podstronach i jakie są ich pozycje w Google. Pozwoli to zoptymalizować content pod względem słów kluczowych i odnaleźć nowe, które usprawnią działania SEO.Pomocne w tym zakresie okaże się wspomniane narzędzie Ahrefs.
  5. Analiza nagłówków
    Ich obecność w treściach jest bardzo istotna, ponieważ z jednej strony dzielą content i czynią go bardziej czytelnym, a z drugiej są pomocne dla robotów Google, usprawniając proces pozycjonowania.Sprawdź zatem, czy w każdym z tekstów umieszczone zostały najważniejsze nagłówki (H1–H3) i czy zawierają słowa kluczowe.
  6. Analiza duplikatów
    Teksty w Twojej witrynie muszą być unikalne – tylko wtedy zostaną docenionie przez Google. Tzw. duplicate content, czyli treści powielane na wielu podstronach (lub w innych serwisach), przyczynia się do obniżenia rankingu strony i tym samym wpływają negatywnie na widoczność.Jak sprawdzić unikalność? Wystarczy wkleić fragment tekstu w okno wyszukiwania Google i sprawdzić, czy powiela się na innych stronach. Możesz również skorzystać z profesjonalnych narzędzi, takich jak Copyscape.
  7. Analiza jakości treści
    To bardzo ważny etap, który pozwoli zweryfikować, czy content jest wartościowy dla użytkowników, przyciąga uwagę internautów i pozwala Ci osiągać cele biznesowe. Powinien być nie tylko merytoryczny i pozbawiony błędów (ortograficznych, interpunkcyjnych czy stylistycznych), lecz także odpowiednio sformatowany. Pamiętaj więc o podziale na akapity, wypunktowaniach i wyróżnikach treści (np. w formie pogrubień) – znacznie podniesie to jego jakość.

Audyt treści możesz przeprowadzić samodzielnie, jednak wymaga on wiedzy, doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Jeżeli więc chcesz, aby przebiegł prawidłowo i dostarczył cennych wniosków, skorzystaj z pomocy specjalisty.

Podsumowanie

  • Audyt treści to ocena contentu na stronie pod kątem jakości, przejrzystości oraz optymalizacji SEO.
  • Dzięki niemu dowiesz się, czy przyciągają one użytkowników i mają pozytywny wpływ na proces pozycjonowania.
  • Audyt treści to nie tylko analiza jej jakości, lecz także metadanych, linków czy fraz kluczowych.
  • W audycie pomagają narzędzia, takie jak Screaming Frog, Google Analytics, Ahrefs czy Copyscape.
  • Jeżeli chcesz, aby audyt treści okazał się skuteczny, zleć go doświadczonym specjalistom.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu