Copywriting medyczny ‒ na czym polega?

Spis Treści:

Jaki lekarz jest najczęściej odwiedzany w przypadku wystąpienia niepokojących dolegliwości? Nie ulega wątpliwości, że statystyczny Polak w pierwszej kolejności zasięgnie porady u doktora Google. Powszechny dostęp do Internetu stworzył bezprecedensową sytuację, w której każdy z nas ma możliwość skorzystania z treści medycznych i poszerzenia swojej wiedzy. Jest to niezwykle grząski grunt, z uwagi na zróżnicowaną jakość ogólnodostępnych materiałów. Wiem co piszę, bo jestem jedną z osób, które je tworzą. Jestem doktorem Google i powiem Ci jedno: copywriting medyczny to bardzo odpowiedzialne zadanie!

Pomiędzy nauką a reklamą ‒ czym zajmuje się copywriter medyczny?

Copywriterzy zazwyczaj są ludźmi renesansu, którzy każdy temat potrafią przedstawić w czytelny i angażujący dla czytelnika sposób. Bywają jednak zagadnienia, których zrozumienie jest wyjątkowym wyzwaniem, a standardowy research pozostawia więcej pytań niż odpowiedzi.

Idealnym przykładem są tu tematy medyczne, które nierzadko wymagają od copywritera znajomości nauk podstawowych, ale również sprawnego poruszania się między najnowszymi odkryciami i badaniami naukowymi. W takim przypadku niezbędna jest osoba do zadań specjalnych ‒ copywriter medyczny.

Copywriter medyczny prawdopodobnie zna różnicę pomiędzy tachypnoë a hyperpnoë, być może potrafi wymienić co najmniej 10 przyczyn hiperkalcemii, jednak jego główną umiejętnością jest przede wszystkim zdolność opisania tych terminów w sposób przystępny dla docelowego czytelnika. Mogłoby się przecież wydawać, że copywriter powinien wyróżniać się lekkim piórem i stylem zrozumiałym dla każdego.

Pisanie treści medycznych wymaga jednak od copywritera dużej dozy elastyczności, tworzy on bowiem nie tylko teksty popularnonaukowe, ale często także materiały branżowe skierowane do specjalistów.

Czy copywriting medyczny to przyszłościowy zawód?

Możemy zaobserwować, że coraz częściej odchodzi się od promocji z wykorzystaniem sztywnych tekstów tworzonych pod algorytm wyszukiwarek, stawiając na content marketing i budowanie długotrwałych relacji z klientem. Nic więc dziwnego, że rośnie zapotrzebowanie na copywriterów tworzących wartościowe i specjalistyczne teksty, w tym także teksty o tematyce medycznej.

Należy podkreślić, że marketing w branży medycznej prężnie się rozwija, przy czym ilość dobrych copywriterów medycznych na rynku wciąż jest niewielka. Można więc z całą pewnością stwierdzić, że copywriting medyczny jest w Polsce zawodem, w którym pozostało jeszcze wiele do osiągnięcia.

Umiejętności copywriterów medycznych są wyjątkowo pożądane podczas tworzenia treści dla takich podmiotów jak:

  • firmy farmaceutyczne;
  • portale internetowe o tematyce medycznej;
  • uniwersytety i uczelnie medyczne;
  • kliniki i przychodnie medyczne;
  • prywatne gabinety lekarskie;
  • sklepy z zaopatrzeniem medycznym.

Praktycznie o copywritingu medycznym

Copywriting medyczny bardzo często traktuje się jak podspecjalizację copywritingu, zajmującą się konkretną, dość wąską tematyką. Z perspektywy twórców wygląda to jednak nieco inaczej.

Copywriter medyczny musi opanować nie tylko poprawną polszczyznę czy podstawowe zasady SEO, ale przede wszystkim powinien na samym początku wypracować prawidłową metodykę pisania, a nawet etykę zawodową.

Czy copywriter medyczny musi posiadać wykształcenie medyczne?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: copywriter medyczny nie musi, ale powinien posiadać wykształcenie kierunkowe. Obecnie nie jest to zawód regulowany, przez co teksty medyczne może tworzyć każdy, choć nie wszyscy powinni to robić.

Brak elementarnej wiedzy w zakresie nauk podstawowych, a także brak umiejętności krytycznej oceny wykorzystywanych źródeł nierzadko skutkuje niskim poziomem oferowanych tekstów. Za błędy merytoryczne copywriterów płacą przede wszystkim klienci, których wizerunek rzetelnych profesjonalistów zostaje mocno nadszarpnięty.

Warto także wspomnieć, że wykształcenie medyczne jest dużym ułatwieniem dla copywritera. Przekłada się ono przede wszystkim na komfort oraz wydajność pracy, ponieważ zdobyta podczas studiów wiedza znacznie skraca czas niezbędny na zgłębienie danego tematu. Nie bez znaczenia jest również znajomość specjalistycznego języka zawodowego, która ułatwia lawirowanie w gąszczu badań i wytycznych.

Wysoka wartość merytoryczna tekstów to podstawa!

Dbałość o merytorykę rozpoczyna się już na etapie wstępnego researchu. Od wyboru źródeł zależy bowiem, czy powstały tekst będzie kolejną kopią artykułów popularnonaukowych, czy wartościowym opracowaniem tematu z uwzględnieniem najnowszych badań. Skąd zatem warto czerpać wiedzę, by informacje w tekstach były w pełni wiarygodne? Początkujący copywriter medyczny powinien przede wszystkim zaprzyjaźnić się z:

  • bazami danych, takimi jak PubMed czy Google Scholar;
  • najnowszymi wytycznymi polskich i zagranicznych towarzystw naukowych;
  • regularnie aktualizowanymi podręcznikami, takimi jak Interna Szczeklika.

Odpowiedzialność i etyka w zawodzie copywritera medycznego

Copywriter medyczny jest poniekąd personifikacją przysłowiowego doktora Google.

Podczas tworzenia tekstów warto pamiętać, że często są one pierwszym (i nierzadko jedynym!) źródłem informacji dla wielu osób.

Jest to olbrzymia odpowiedzialność, ponieważ nierozważne porady mogą negatywnie wpłynąć na zachowania zdrowotne wielu osób, w tym także tych potencjalnie chorych.

W ramach nieoficjalnej etyki zawodowej copywriter medyczny powinien unikać tworzenia tekstów:

  • propagujących teorie pseudomedyczne;
  • promujących zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia;
  • zniechęcających do konsultacji medycznej;
  • bazujących na nieaktualnych wytycznych;
  • opartych na niewiarygodnych badaniach naukowych.

Podsumowanie

  1. Copywriter medyczny tworzy nie tylko teksty popularnonaukowe, ale często także materiały branżowe skierowane do specjalistów.
  2. Wykształcenie medyczne jest dużym ułatwieniem dla copywritera podczas tworzenia treści, ale nie jest konieczne.
  3. Wiedzę medyczną warto czerpać ze specjalistycznych baz danych, najnowszych wytycznych polskich i zagranicznych towarzystw naukowych, a także z regularnie aktualizowanych podręczników.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów medycznych dla swojej firmy?

Skontaktuj się z nami

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Klaudia Kościelecka

Na co dzień tworzenie treści o tematyce medycznej łączy ze zdobywaniem zawodu lekarza. W swoich tekstach dba o wysoką merytorykę oraz podąża według zasad medycyny opartej na faktach, korzystając z wiarygodnych badań naukowych i metaanaliz. Z łatwością tłumaczy specjalistyczną terminologię medyczną na język polski, by treści były czytelne i przystępne dla każdego czytelnika. W zawodzie copywritera ceni sobie niezależność i możliwość stałego poszerzania swojej wiedzy. Po godzinach organizatorka podróży w najdziwniejsze zakątki świata, pasjonatka gotowania i odpowiedzialna matka wielu roślin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu