Dropshipping – na czym polega i jak zacząć?

Spis Treści:

Dropshipping umożliwia rozpoczęcie własnego biznesu w internecie, nawet jeśli nie masz wysokiego kapitału początkowego! Ten model biznesowy pozwala na prowadzenie sklepu bez konieczności kosztownego magazynowania produktów. Dzięki temu jest tak popularny wśród początkujących przedsiębiorców, którzy chcą spróbować swoich sił w handlu internetowym. Dowiedz się, na czym polega dropshipping i jak prowadzić sprzedaż w tym modelu!

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to logistyczny model prowadzenia sklepu internetowego umożliwiający dystrybucję produktów bez ich fizycznego posiadania i magazynowania.

W momencie złożenia zamówienia przez klienta proces kompletowania i wysyłki towaru spoczywa na producencie bądź wybranej hurtowni.

Sprzedawca odpowiada wyłącznie za marketing, sprzedaż i przekazywanie informacji do współpracującego podmiotu. Zobowiązany jest przy tym do utworzenia strony internetowej zachęcającej klientów do zakupu. Możliwe jest również prowadzenie sprzedaży na jednej z popularnych platform pośredniczących, takich jak Allegro i OLX.

Proces dropshippingu krok po kroku

Sprzedaż w systemie dropshippingu wygląda w każdym przypadku bardzo podobnie. Można ją sprowadzić do takich kroków, jak:

  1. Złożenie zamówienia na stronie internetowej.
  2. Przekazanie informacji do hurtowni.
  3. Zapłacenie hurtowni stawki (pomniejszonej o marżę).
  4. Przygotowanie i wysłanie zamówienia przez hurtownię.
  5. Otrzymanie zamówienia przez klienta.

Jak zacząć z dropshippingiem?

Dropshipping z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Najczęstsze pytanie dotyczy tego, jak rozpocząć swoją przygodę z tym modelem biznesowym. Warto znać poszczególne kroki, które pozwolą Ci lepiej zorganizować zadania i zmaksymalizować zyski. Zalicza się do nich znalezienie niszy, nawiązanie współpracy z hurtownią, utworzenie strony internetowej i inwestycja w marketing.

Znajdź niszę

Pierwszym krokiem jest wybór asortymentu, który zamierzasz sprzedawać w sklepie internetowym.

Skupienie się na odpowiedniej niszy pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do określonej grupy docelowej.

Jedna z możliwości to stworzenie produktu od zera. Dzięki temu możesz stać się wyłącznym dystrybutorem na rynku, co przełoży się na sporą przewagę konkurencyjną. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych propozycji oferowanych przez hurtownię. Zwróć szczególną uwagę na rozmiar sprzedawanych produktów. W przypadku zwrotu część hurtowni nie zgadza się na przesyłanie towaru bezpośrednio do ich magazynu.

Nawiąż współpracę z hurtownią

Wybór odpowiedniej hurtowni może odgrywać znaczącą rolę w sukcesie dropshippingu. Najlepszym rozwiązaniem jest przetestowanie kilku dostawców, aby sprawdzić jakość produktów i czas realizacji zamówienia. Przed nawiązaniem współpracy przeprowadź wywiad pod kątem:

  • dostępnych rabatów;
  • warunków zwrotów i reklamacji;
  • czasu realizacji zamówienia;
  • dostępnych form wysyłki;
  • możliwości odbioru osobistego;
  • ubezpieczenia przesyłek;
  • możliwości odroczenia płatności za towary.

Utwórz stronę internetową

Po wybraniu niszy produktów do sprzedaży oraz hurtowni przyszedł czas na stronę internetową. Witryna odgrywa rolę wizytówki firmy i skłania klientów do zakupu. Na podstawie jakości strony klienci będą również pośrednio oceniali jakość Twoich produktów jeszcze przed zakupem. Zwróć uwagę na optymalizację witryny zgodnie z wytycznymi Google, a także możliwość integracji z hurtownią.

Zainwestuj w marketing

Marketing to najważniejszy element biznesu opartego na dropshippingu. W końcu bez odpowiedniej promocji nikt się nie dowie o Twojej ofercie.

Forma reklam oraz docelowa platforma zależą w głównej mierze od grupy docelowej i rodzaju oferty. W każdym przypadku celem powinna być konwersja, czyli przekierowanie użytkownika dalej i nakłonienie go do wykonania określonej akcji. Może to być zakup produktu, zaobserwowanie Twojego profilu lub pobranie darmowego e-booka.

Do najpopularniejszych kanałów marketingowych należą:

  • media społecznościowe (Instagram, Facebook, TikTok);
  • pozycjonowanie strony internetowej;
  • reklamy Google Ads;
  • e-mail marketing (newsletter);
  • video marketing.

Koszty dropshippingu

Dropshipping zachęca przede wszystkim niewielkimi kosztami potrzebnymi do rozpoczęcia tego typu sprzedaży. Nie musisz inwestować w asortyment sklepu, magazyn i pracowników. Wystarczy opłacić uruchomienie strony internetowej, domenę i hosting. Istotne są również środki przeznaczone na reklamę.

Dropshipping – dlaczego warto?

Największą zaletą dropshippingu jest znacznie niższy próg wejścia w stosunku do innych modeli biznesowych.

W związku z tym przedsiębiorcy ponoszą mniejsze ryzyko inwestycyjne. Dropshipping nie wymaga również nakładania na siebie złożonych zobowiązań, takich jak zatrudnienie pracowników, osobiste pakowanie towarów i wynajmowanie magazynu. Odpowiada za to hurtownia, z którą przedsiębiorcy nawiązują współpracę.

Jedną z większych zalet dropshippingu jest elastyczność. Ze względu na charakter tego modelu sprzedaż możesz prowadzić niemal z dowolnego miejsca na świecie.

Zagrożenia i wady dropshippingu

Nie można zignorować pewnych zagrożeń i wad związanych z dropshippingiem. Jedną z nich jest spora konkurencja, co ma związek z popularnością omawianego modelu. W związku z tym pewną trudnością może być wyróżnienie się na rynku. Do wad dropshippingu zaliczane są również niskie marże zysku, brak kontroli jakości produktów i uzależnienie warunków sprzedaży od propozycji hurtowni.

Podsumowanie

  • Dropshipping to model prowadzenia sklepu internetowego umożliwiający dystrybucję produktów bez ich fizycznego posiadania i magazynowania.
  • Największą zaletą dropshippingu jest znacznie niższy próg wejścia w stosunku do innych modeli biznesowych.
  • W momencie złożenia zamówienia proces kompletowania i wysyłki towaru spoczywa na wybranej hurtowni.
  • Sprzedawca odpowiada wyłącznie za marketing, sprzedaż i przekazywanie informacji do hurtowni.
  • W przypadku dropshippingu Twoim jedynym kosztem będzie uruchomienie strony internetowej, opłacenie domeny i hostingu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu