Jak tworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym?
Nieodłącznym elementem sklepu internetowego są teksty opisujące kategorie produktów. Ten rodzaj treści sprawia jednak wrażenie niezbyt użytecznej – wydaje się, że są to teksty zazwyczaj ignorowane przez odwiedzających witrynę. Tymczasem, jeśli zostaną stworzone zgodnie z kilkoma regułami, niosą za sobą sporo konkretnych korzyści. Zapoznaj się zatem z zasadami tworzenia skutecznych opisów kategorii!
Czym są opisy kategorii?
Opisy kategorii w sklepie internetowym to treści, które opisują tematyczne grupy produktów, znajdujące się w e-sklepie.
Mają dwojaki cel – z jednej strony dostarczają informacji potencjalnemu klientowi, z drugiej zaś wpływają pozytywnie na pozycjonowanie strony.
Okazuje się, że opisy kategorii mają równie istotne znaczenie, co opisy produktów. Nawet jeśli część użytkowników pomija zapoznawanie się z ich treścią, nie można zapominać o tym, że odgrywają bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu strony sklepu internetowego. Są idealnym miejscem do umieszczenia fraz kluczowych z długiego ogona, a to może przyczynić się do pozyskania z nich większego ruchu.
Wpływają również na ułatwienie poruszania się po witrynie – umieszczanie linków do innych kategorii oraz podkategorii może skłonić użytkowników do odwiedzenia tych podstron i na pewno skieruje do nich skanujące serwis roboty wyszukiwarek. Jeśli opisy posiadają w sobie także dodatkową wartość dla użytkownika, mogą korzystnie wpływać na podejmowanie decyzji zakupowych.
Korzyści wynikające z opisów kategorii
Im bardziej różnorodne treści na stronie, tym bardziej jest ona użyteczna w oczach użytkowników i w ocenie wyszukiwarki. Tylko posiadanie unikalnych tekstów, stworzonych specjalnie na potrzeby konkretnej witryny pozwoli osiągnąć zadowalający ruch na stronie i zwiększyć sprzedaż.
Co zyskujesz dzięki opisom kategorii?
- Możliwość prezentacji najważniejszych informacji o produktach;
- Lepszą widoczność w rankingu wyników wyszukiwania;
- Dobre miejsce na zastosowanie linkowania wewnętrznego;
- Większą aktywność na stronie;
- Szansę na zwiększenie sprzedaży;
- Unikalne treści, które podwyższają użyteczność strony.
Przeczytaj również
Jak tworzyć opisy kategorii w sklepie online?
Idealny opis kategorii powinien w zwięzły sposób przekazywać najważniejsze informacje, a jednocześnie zaciekawiać potencjalnego klienta i proponować odpowiedzi na jego dylematy związane z danym zakupem. W kreowaniu dobrej treści o tym przeznaczeniu warto brać pod uwagę następujące zasady:
- Określ potencjalnego klienta i zastanów się, jakich informacji najbardziej potrzebuje, a następnie pod tym kątem scharakteryzuj grupę produktów;
- Pamiętaj, że tekst powinien wyróżniać się na tle opisów tych samych kategorii w innych e-sklepach;
- Spróbuj uzmysłowić klientowi, na które z jego potrzeb odpowiadają przedmioty z danej kategorii i dlaczego są mu niezbędne;
- Nie posługuj się ogólnikami i przymiotnikami w stopniu najwyższym – skup się za to na prezentacji konkretnych cech produktów;
- Wspomnij o podkategoriach;
- Zadbaj o to, aby taki sam styl i język charakteryzował wszystkie opisy kategorii, ponieważ strona internetowa powinna być spójna;
- Nie zapomnij o zastosowaniu CTA.
Należy wystrzegać się pisania zbyt długich opisów z myślą wyłącznie o pozycjonowaniu strony. Staraj się, aby tekst był jak najbardziej przydatny oraz przyjazny wobec użytkownika.
Przeczytaj również
Optymalizacja opisów kategorii
Aby tekst pomógł stronie w zdobyciu wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania, musi zostać napisany z wykorzystaniem zasad SEO. W przypadku opisu kategorii najważniejsze jest to, aby:
- Naturalnie i z umiarem lokować słowa kluczowe w tekście, stosując ich odmiany oraz synonimy;
- Formatować tekst poprzez wyodrębnianie nagłówków i pogrubianie najistotniejszych fraz;
- Zastosować linkowanie wewnętrzne, które zwiększy funkcjonalność strony w ocenie robotów i pozwoli użytkownikom szybko przemieszczać się po podstronach.
- Nie kopiować opisów z innych stron – algorytmy surowo oceniają witryny, które powielają treści.
Optymalna długość takiego tekstu to około 1000-2000 znaków ze spacjami. Dłuższy opis może zniechęcić odbiorcę do zapoznania się z nim, jednak jeśli istnieje potrzeba przekazania większej ilości merytorycznej treści, może być on dłuższy i umieszczony na stronie z użyciem opcji „czytaj dalej”.
Zasada „above the fold”
Długość opisu kategorii wiąże się również z zasadą projektowania stron internetowych zwaną „above the fold”. W jej myśl tekst opisu powinien znajdować się w tej części witryny, która jako pierwsza pokazuje się użytkownikowi.
Treści z tego miejsca najbardziej angażują odwiedzającego stronę, ponieważ zawsze zdąży się z nimi zapoznać zanim zacznie przewijać ją w dół. Zatem od tego, jakie informacje zostaną umieszczone „powyżej linii zgięcia”, zależy, w jakie kolejne interakcje ze stroną wejdzie użytkownik.
Podsumowanie
- Opisy kategorii wspierają proces pozycjonowania strony sklepu w wyszukiwarce, kształtują jej architekturę informacji oraz dostarczają najważniejszych informacji potencjalnym klientom;
- Należy pamiętać, że opisy muszą być jednocześnie przyjazne dla użytkownika oraz zoptymalizowane pod kątem SEO;
- Przy rozmieszczaniu opisów na witrynie należy skorzystać z zasad user experience.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz