Opisy produktów czy kategorii? Co wybrać jako pierwsze?

Spis Treści:

Właściciele nowych sklepów internetowych często zastanawiają się, co najpierw wybrać: opisy produktów czy kategorii? Co jest ważniejsze pod kątem pozycjonowania? I przede wszystkim – który rodzaj treści przyniesie szybsze wyniki? Artykuł kierujemy do początkujących przedsiębiorców, którzy mają ograniczony budżet i chcą wykorzystać go jak najlepiej. Odpowiemy na pytanie, w co najlepiej zainwestować w zależności od celów biznesowych.

Opisy produktów i kategorii – różnica

Podstawowa różnica dotyczy charakterystyki treści, która wpływa na potencjał sprzedażowy oraz SEO. Oba rodzaje treści cechują się odmienną właściwością i szybkością efektów, dlatego priorytet w realizacji opisów zależy od określonej sytuacji. Omówmy lakonicznie specyfikę tych tekstów.

Opisy produktów

Opisy produktów stanowią perswazyjną treść, która nakłania klientów do zakupu. Teksty pisane są językiem korzyści, a także zawierają frazy kluczowe, które wpływają korzystnie na pozycjonowanie.

Niestety zwięzły charakter, konieczny do zatrzymania uwagi u odbiorców, uniemożliwia uzyskanie opisu o dużej objętości. To sprawia, że treść jest jedynie wsparciem pod kątem SEO, które w niewielkim stopniu przyczynia się do zwiększania ruchu organicznego.

Z drugiej strony niewielka ilość znaków oznacza niską cenę. W konsekwencji niewielkim kosztem zyskujemy atrakcyjne teksty, które zapewniają konwersję na optymalnym poziomie.

Opisy kategorii

Opisy kategorii to obszerne treści, które opisują ogólne zagadnienia związane z produktami. Testy są wyczerpujące i opracowane pod SEO, by pozycjonować sklep internetowy.

Stanowią one w istocie podstawę do zdobywania ruchu organicznego. Dobrze opisane kategorie cechują się rzetelnością oraz dużą objętością, która jest mile widziana przez algorytmy wyszukiwarek.

Należy jednak pamiętać, że wiążą się one również z dużą inwestycją, szczególnie przy rozbudowanej strukturze sklepu.

Opisy produktów czy kategorii – co wybrać?

Obydwa rodzaje treści realizują określone cele marketingowe, zatem przynoszą sklepowi biznesowe korzyści. Jednakże uzupełnienie wszystkich pozycji na stronie wymaga dużo pracy, a co za tym idzie, również pieniędzy. Przy ograniczonym budżecie nie można mieć obu rzeczy naraz, dlatego musimy odpowiedzieć na pytanie, co się bardziej opłaca: opisy produktów czy kategorii?

Szybka sprzedaż i finalizowanie transakcji

Pierwszorzędnym celem każdego sklepu jest sprzedaż. W tym celu przedsiębiorcy stosują różne metody, by pozyskać klienta. Niektóre sposoby przynoszą konsumentów od razu, z kolei inne wymagają czasu i cierpliwości.

Jeśli nasza inwestycja jest ograniczona i zależy nam na szybkich zyskach, ciekawym rozwiązaniem są atrakcyjne opisy produktów w połączeniu z kampanią Google i/lub Facebook Ads. W takim przypadku warto zadbać również o perswazyjną treść w kreacjach reklamowych.

Przez pierwsze miesiące funkcjonowania sklepu ruch organiczny jest nikły ze względu na niski wiek domeny oraz inne czynniki. Nie ma co liczyć na to, że opisy kategorii od początku będą stale przynosić klientów, a jak już wspomnieliśmy, są one obciążającym wydatkiem dla początkującego przedsiębiorcy.

Długotrwałe pozycjonowanie oraz napływ klientów

Jeżeli podchodzimy poważnie do przyszłych działań marketingowych, z pewnością warto opracować wszystkie kategorie, tworząc wyczerpujące opisy. Takie działanie zapewni pokaźny ruch organiczny w przyszłych latach, co ograniczy wydatki kosztów reklamowych.

Choć finalny efekt jest zazwyczaj bardzo zadowalający, pojawia się dopiero z czasem, a także zależy od innych czynników, a w szczególności od pozycjonowania off-site oraz struktury strony.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że opisy kategorii pozyskują ruch, a co za tym idzie, kierują użytkowników do zapoznania się z asortymentem. Dlatego ten rodzaj treści nie może istnieć bez należycie opisanych produktów, które prezentują ofertę w dobrym świetle oraz finalizują transakcje. Zatem w większości sytuacji opisy produktowe mają pierwszeństwo.

Wyjątkami są duże, rozbudowane sklepy oraz platformy dropshippingowe. W pierwszym przypadku ilość pozycji sprawia, że możemy skupić się na opisaniu najważniejszych produktów, by przejść do zapełniania kategorii pod SEO. Z kolei w przypadku dropshippingu import zazwyczaj obejmuje opisy, które nie przyczyniają się wprawdzie do pozycjonowania, ale wstępnie wypełniają brakującą lukę informacyjną.

Opisy kategorii pozyskują ruch, a co za tym idzie, kierują użytkowników do zapoznania się z asortymentem.

Należy jednak pamiętać, że powielone treści nie są atrakcyjne dla wyszukiwarek oraz nie uwzględniają charakteru firmy, przez co nie realizują w pełni założonych celów marketingowych. W dodatku nietrudno zaobserwować, że takie treści nie są najwyższych lotów. Lecz jeśli produkty są w jakimś stopniu opisane, możemy się skupić na brakujących kategoriach (których hurtownie dropshippingowe zwykle nie mają), by w najlepszy sposób wykorzystać środki inwestycyjne.

W celu pozycjonowania warto zwrócić uwagę również na artykuły blogowe. Teksty do sklepu powinny uwzględniać również bloga, by dodatkowo pozyskiwać klientów poprzez stosowanie niszowych fraz kluczowych

Podsumowanie

  1. Opisy produktów i kategorii różnią się między sobą specyfiką tekstu oraz przeznaczeniem, co ostatecznie wpływa na stopień pozycjonowania i sprzedaży.
  2. Pierwszy rodzaj treści jest absolutną podstawą, gdy zależy nam na atrakcyjnej prezentacji oferty oraz optymalnej konwersji. Z kolei drugi typ przyczynia się znacząco do ruchu organicznego, co w przyszłości zmniejszy wydatki na pozyskanie klientów. Efekt jest jednak widoczny dopiero po kilku miesiącach, na co sklepy internetowe nie mogą sobie pozwolić.
  3. Zatem opisy produktów i kategorii przynoszą liczne korzyści, ale nie wystarczą, by prowadzić skuteczne działania marketingowe. Nie zapominajmy o płatnych kampaniach – szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania sklepu.
  4. Można powiedzieć, że opisy produktów są podstawą, by realizować sprzedaż, a kategorie stanowią marketingowe uzupełnienie, które zwiększa pozycjonowanie i przynosi stałe zyski w dłuższej perspektywie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu