Komunikacja marketingowa – podstawa relacji z klientem
Komunikacja marketingowa, prowadzona najczęściej na kilku polach jednocześnie, stanowi podstawę do budowania relacji między marką a jej klientami. Czym dokładnie jest i jakie są jej główne narzędzia? Wyjaśniamy poniżej!
Co to jest komunikacja marketingowa?
Komunikacja marketingowa to proces, którego celem jest przesyłanie sygnałów, informacji i komunikatów do otoczenia marketingowego.
Komunikacja w marketingu odbywa się za pomocą co najmniej kilku podstawowych źródeł oraz narzędzi.
Prawidłowo prowadzona komunikacja marketingowa firmy niesie za sobą osiągnięcie kilku celów jednocześnie. Osiągnięte zamierzenia pozwalają między innymi na utrzymanie oraz powiększenie grona klientów marki, jak również otrzymanie informacji zwrotnej na temat jej poszczególnych grup odbiorczych.
Najważniejsze cele komunikacji marketingowej
Jako że komunikacja marketingowa jest procesem prowadzonym najczęściej jednocześnie na kilku płaszczyznach, jej cele mogą być zróżnicowane. Podstawowym celem jest przekazanie klientom oraz odbiorcom określonej informacji. W zależności od jej rodzaju oraz sposobu przedstawienia może ona skutkować osiągnięciem innego rezultatu.
Komunikacja marketingowa pozwala na zwiększenie świadomości marki wśród stałych oraz potencjalnych klientów. Za pomocą odpowiednich komunikatów marka jest w stanie w znacznie lepszy i szerszy sposób zaprezentować siebie oraz swój asortyment lub świadczone usługi. Dzięki temu klient jest w stanie w bardziej rzetelny sposób ocenić markę na tle konkurencji. Komunikacja jest więc w tym wypadku pomocna zarówno dla odbiorców, jak i nadawców informacji.
Przeczytaj również
Komunikacja marketingowa niezbędna jest nowym, wchodzącym markom, jak i firmom od dłuższego czasu istniejącym na rynku. Nowe marki mogą dzięki niej skutecznie zwiększyć swoją widoczność w branży, natomiast istniejące – informować o najważniejszych aktualizacjach i ulepszeniach w firmie np. rozszerzenie asortymentu lub zakresu jej usług.
Marki korzystają z możliwości komunikacji marketingowej, aby wyróżnić się lub w szeroki sposób zareklamować, ale także w profesjonalny sposób zareagować na wszelkiego rodzaju sytuacje kryzysowe.
Prawidłowo i skutecznie prowadzona komunikacja marketingowa jest niezbędna, aby marka zaistniała oraz utrzymała się w świadomości i pamięci swoich klientów. Wybierając konkretny cel komunikacji, bardzo ważne jest, aby pamiętać o dobraniu jej odpowiedniego kanału oraz głównych narzędzi, które pozwolą na osiągnięcie zamierzonego rezultatu.
Komunikacja marketingowa – kanały i narzędzia
Aby wyróżnić ich poszczególne rodzaje, warto przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie: czym są kanały w komunikacji marketingowej?
W komunikacji marketingowej kanałami możemy określić dane miejsca, w których znaleźć można informacje na temat marki. Niemal każdy z kanałów charakteryzuje się swoimi szczególnymi cechami, które najcelniej trafiają do konkretnych grup odbiorców.
Opisując kanały w komunikacji marketingowej, specjaliści bardzo często używają trafnego porównania ich do kanałów telewizyjnych. Na każdym z nich znaleźć można programy, filmy oraz reklamy, jednak są one zróżnicowane pod kątem odbiorców, którzy najczęściej wybierają dany kanał.
Aby więc móc mówić o udanej komunikacji marketingowej, należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe dopasowanie jej kanałów oraz narzędzi do potrzeb, oczekiwań, preferencji, a także wieku czy płci jej odbiorców.
Jednym z najbardziej podstawowych podziałów istniejących kanałów w komunikacji marketingowej jest ich klasyfikacja na kanały offline oraz kanały online.
Kanały offline
Kanały offline, istniejące znacznie dłużej i nieco niedoceniane w ostatnich latach, mimo wszystko niosą ze sobą spore możliwości. Szybkość i zakres dotarcia dzięki nim do klientów jest znacznie mniejszy niż w przypadku kanałów online, jednak mogą one być równie bezpośrednie i skuteczne.
Najważniejszymi i najczęściej używanymi narzędziami używanymi w marketingowej komunikacji offline są:
- ulotki,
- plakaty,
- billboardy,
- broszury,
- standy,
- materiały POS.
Co ciekawe, do listy tej możemy zaliczyć także sprzedawców oraz przedstawicieli handlowych marki.
Kanały online
Drugim i obecnie znacznie bardziej rozwiniętym kanałem komunikacji jest komunikacja marketingowa online. Odbywa się ona za pomocą szerokiej gamy rozmaitych narzędzi, które dopasować można zarówno do konkretnego celu komunikacji, jak i grupy jej odbiorców.
Co więcej, kanały online dzielą się na:
- Kanały własne, takie jak strona internetowa marki, newsletter, czy blog. Dzięki własnym kanałom firma może w pełni samodzielnie kierować komunikacją, kreując jej poszczególne segmenty i dobierając je do odbiorców.
- Kanały social media, takie jak profil marki na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze. Dzięki nim firma jest w stanie publikować własne komunikaty i informacje, jednak mogą one być odgórnie ograniczane, a także niemal dowolnie komentowane przez odbiorców.
- Kanały online płatne oraz niepłatne. Są to miejsca najmniej zależne od marki, w których możliwe jest jednak umieszczenie informacji na jej temat. Są to między innymi zewnętrzne blogi i witryny, a także fora internetowe, czy strony z opiniami oraz recenzjami.
Najczęściej używanymi narzędziami w marketingowej komunikacji online są:
- strona internetowa marki,
- firmowy blog,
- profile marki w mediach społecznościowych,
- newsletter,
- działania w wyszukiwarkach,
- marketing szeptany.
Rodzaj komunikacji marketingowej a jej skuteczność
Komunikacja marketingowa to wyjątkowe narzędzie w rękach marki oraz jej specjalistów, odpowiedzialnych za relacje z klientami. Niezwykle istotne jest jednak zarówno jej umiejętne i kreatywne prowadzenie, jak i prawidłowe dopasowanie jej kanałów oraz narzędzi do wybranych celów i grup docelowych.
Przeczytaj również
Komunikacja musi być prowadzona w sposób przemyślany i profesjonalny, natomiast podczas wyboru jej kanałów i narzędzi powinny zostać uwzględnione potrzeby, wymagania oraz najważniejsze cechy grupy docelowej.
W ten sposób, prowadząc efektywną oraz efektowną komunikację na kilku polach jednocześnie, możemy mieć pewność, że będzie ona pomocna w osiągnięciu określonych celów i przybliży markę do osiągnięcia sukcesu, tak handlowego, czy finansowego, jak i wizerunkowego.
Podsumowanie
- Komunikacja marketingowa to proces, którego celem jest przesyłanie sygnałów, informacji i komunikatów do otoczenia marketingowego.
- Najważniejsze zamierzenia komunikacji marketingowej to między innymi: przekazanie odbiorcom określonej informacji, zwiększenie świadomości marki i prezentacja asortymentu.
- Jednym z najbardziej podstawowych podziałów istniejących kanałów w komunikacji marketingowej jest ich klasyfikacja na kanały offline (ulotki, billboardy, plakaty) oraz kanały online (strona internetowa, newsletter, social media).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz