Konspekt artykułu – jak go stworzyć?
Zawsze jest jakiś plan: na życie, na wakacje, na weekend i na pracę również. Szczególnie ważny jest przy realizowaniu kreatywnych zadań, do czego z pewnością należy działanie copywritera. Co to jest konspekt artykułu i jak go poprawnie stworzyć?
Co to jest konspekt artykułu?
Konspekt to plan zawierający zarys treści, czyli to, co musi się w niej znaleźć i jakie kwestie powinna poruszać.
Tworzy go autor tekstu, jeśli nie otrzymał wcześniej żadnych konkretnych informacji i sprecyzowanych wymagań, a jedynie określony temat. Konspekt artykułu można tworzyć na własne potrzeby, jak i na prośbę klienta.
Konspekt a brief
Te dwa określenia często są ze sobą mylone, a tymczasem mają odmienne znaczenie. Zasadniczą różnicą między konspektem a briefem jest kwestia autorstwa. Konspekt tworzy copywriter, natomiast napisanie briefu leży po stronie klienta – zawiera bowiem jasno określone przez niego wymagania odnośnie do treści, jaką ma stworzyć autor.
Copywriter może natomiast dodać własne odnośniki do briefu, czyli uwagi do tekstu, przedstawić swoje pomysły i skonfrontować konspekt z briefem, jeśli jest to od niego oczekiwane lub jeśli sam uważa, że będzie do korzystne dla jakości tekstu. Tak samo klient – jeśli będzie wymagał dostarczenia zarysu treści, może mieć do niego uwagi.
Czy tworzenie konspektu do artykułu jest obowiązkowe?
Napisanie konspektu przez copywritera nie jest konieczne. Są sytuacje, w których klient może go oczekiwać, ale bywają i takie, w których całkowicie ufa autorowi i czeka na efekt końcowy. Jeśli jednak copywriter nie jest pewny, czy dobrze rozumie powierzony mu temat, może przedstawić zarys artykułu klientowi, co rozwieje ewentualne wątpliwości.
Inną kwestią jest to, czy warto tworzyć plany artykułów. Zdecydowanie tak – może niekoniecznie dla klienta, jeśli tego nie wymaga, ale na własny użytek. Spontaniczne pisanie nie zawsze jest dobre, natomiast analiza myślowa bywa niewystarczająca.
Stworzony konspekt pozwoli dobrze zorganizować pracę nad tekstem, ujawnić jego słabe i mocne strony i wskazać na to, co warto do niego dodać, co usunąć i ogólnie – co zrobić, by tekst był skrojony na miarę oczekiwań.
Kiedy tworzyć konspekt?
Jeśli nie wiesz, czy warto tworzyć konspekt do konkretnego artykułu, weź pod uwagę kilka czynników.
Organizacja tekstu
Poza tym, że plan treści ułatwi jej dobre zorganizowanie, pozwoli również na zachowanie swego rodzaju dyscypliny, a więc odpowiednich proporcji w tekście i uniknięcia przerostu formy nad treścią. Słowem – pomoże w konkretyzacji tego, co chce się wyrazić.
Długość artykułu
Może się okazać, że konspekt będzie dłuższy niż sam tekst, a jego stworzenie zajmie więcej czasu niż tworzenie zasadniczej treści. Więc czy warto go robić? I tak, i nie. Tak, jeśli tworzy się artykuły eksperckie, naukowe, których napisanie musi być poprzedzone solidnym researchem i które wymagają specjalistycznej wiedzy, niekoniecznie posiadanej przez autora. Lub w przypadku, kiedy stworzenie tekstu wiąże się po prostu z problemem ze względu na niedopasowany temat czy też osobliwe wymagania klienta.
Poziom tekstu
„Nie” dla konspektu pojawia się wtedy, kiedy tekst jest prosty do napisania, na dobrze znany temat, którego stworzenie nie stanowi większego wyzwania dla autora. Czasem spontaniczne działanie wychodzi lepiej niż planowanie treści, bo w niektórych przypadkach nadmierna analiza może, mówiąc wprost, zepsuć autorowi wenę. Konspekty bywają więc pomocne, ale nie jest to regułą.
Przeczytaj również
Jak stworzyć konspekt artykułu?
Stworzenie dobrego konspektu nie jest skomplikowanym procesem i wymaga przede wszystkim przemyślenia, co chcemy napisać.
Research
Ważnym etapem tworzenia konspektu jest przeprowadzenie researchu. Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji dotyczących tematu możesz przejść do organizacji treści. Potem możesz przejść do kolejnych kroków.
Wypunktuj ważne kwestie
Aby ułożyć dobry plan tekstu, należy wypunktować najważniejsze kwestie dotyczące tekstu:
- rodzaj tekstu – czyli np. artykuł blogowy, ekspercki, sponsorowany czy tekst do gazety;
- czego ma dotyczyć treść – konkretny temat artykułu, słowa kluczowe i kwestie do poruszenia;
- kto jest odbiorcą – należy określić, kto będzie czytelnikiem artykułu, by dostosować do niego przekaz;
- gdzie zostanie umieszczony – np. na blogu klienta, na portalach zewnętrznych czy w gazecie;
- lokowanie produktu – jeśli w tekście ma zostać zawarta reklama, należy wyjaśnić, jak to zostanie zrobione, by wyglądało możliwie najbardziej naturalnie;
- długość tekstu i jego konstrukcja – liczba zzs, zbs lub wyrazów, a także podział na tematyczne nagłówki;
- termin realizacji – jasno określony deadline;
- oczekiwania – może to być kwestia linkowania, zakazanych słów, konieczność wprowadzenia statystyk, określony język, odpowiednie zabiegi graficzne.
Przygotuj właściwy tekst
Rozwinięcie wspomnianych wyżej punktów pozwoli na stworzenie listy konkretnych pytań i odpowiedzi dotyczących tekstu i ułożenia właściwego konspektu, który powinien zawierać:
- tytuł – jasno wskazujący na tematykę tekstu;
- o czym pisać – zaplanowanie nagłówków, spisanie pytań, jakie mogą się nasuwać potencjalnemu odbiorcy po przeczytaniu tytułu;
- o czym nie pisać – jakich zagadnień unikać, co może obniżyć wartość tekstu;
- frazy – jakie słowa dobrać do tekstu, by skupiały uwagę i wskazywały na jego merytorykę.
Oczywiście copywriter, który tworzy plan artykułu na własny użytek, nie musi trzymać się jasno określonych zasad, nie ma również ograniczeń dotyczących formy konspektu. Najbardziej przydatne bywają punktory, tworzące swego rodzaju checklistę, ale równie dobrze mogą to być fiszki umieszczane na boku monitora. Ale czy plan treści będzie miał formę pytań/odpowiedzi, czy też będzie mapą myśli – to zależy od stylu pracy copywritera.
Czego unikać przy tworzeniu konspektu?
Musisz pamiętać, że nawet w najkrótszym tekście da się popełnić błąd. W przypadku konspektu należy wystrzegać się trzech głównych kwestii:
- nie używaj skomplikowanego języka – niepotrzebnie utrudni on odbiór tekstu; kieruj się zasadami plain language i staraj się pisać możliwie najbardziej klarownie;
- nie pisz zbyt krótkiego konspektu – uważaj na to, by za bardzo nie skondensować tekstu, przez co zawrzesz w nim za mało informacji;
- nie pisz zbyt długiego konspektu – z drugiej strony zadbaj również o to, był w miarę krótki i jasny, dzięki czemu nie pogubisz się we wszystkich aspektach, którymi musisz się kierować podczas tworzenia.
Podsumowanie
- Konspekt artykułu to plan jego treści, tworzony przez autora. Jego napisanie nie jest konieczne, ale bywa bardzo pomocne w przypadku niektórych tekstów.
- Klient może, ale nie musi wymagać od copywritera planu treści, a autor – bez wyraźnej prośby – nie musi go tworzyć dla klienta.
- Konspekt powinien zawierać odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tekstu, ale jego forma jest kwestią indywidualną każdego autora.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz