Media relations – dlaczego warto budować relacje z mediami?
Niektórzy określają media czwartą władzą. Nie bez powodu – wywierają one bowiem ogromny wpływ na swoich odbiorców. Przedsiębiorcy mogą zatem je wykorzystać do promowania swojej marki wśród konsumentów. Sprawdź, czym są media relations, jak je budować oraz jakie może to przynieść korzyści dla Twojej działalności.
Media relations – co to?
Media relations to jeden z elementów public relations. Pojęcie obejmuje wszelkie działania sprzyjające nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z mediami.
Celem media relations jest obustronna korzyść: media promują Twoją firmę, Ty z kolei dostarczasz im wartościowych informacji. Najlepiej, gdy są świeże, unikalne i zredagowane tak, by dziennikarz mógł szybko je wykorzystać. Dziś bowiem, w dobie informacyjnego szumu, szczególną rolę odgrywa szybkość przepływu informacji.
Kto odpowiada za relacje z mediami?
Zwykle jest to rzecznik prasowy. Niekiedy przedsiębiorstwa i instytucje korzystają z usług agencji public relations.
Najlepiej, gdy za relacje z mediami odpowiada konkretna, znana już osoba. Wówczas może budować zaufaną relację z dziennikarzem – poznaje lepiej specyfikę jego pracy, dowiaduje się, co najbardziej go interesuje oraz jakiego rodzaju informacje najchętniej publikuje. Należy pamiętać, że osoba odpowiedzialna za kontakt z mediami powinna posiadać zestaw odpowiednich umiejętności, by dobrze sprawować tę funkcję, np. łatwość w nawiązywaniu kontaktów i wzbudzaniu zaufania czy odporność na stres.
Podstawowe narzędzia media relations
Najważniejsze narzędzia media relations to:
- informacje prasowe;
- komentarze;
- konferencje prasowe;
- wizyty dziennikarzy w firmie lub instytucji;
- wywiady.
Informacje prasowe
Informacje prasowe (tzw. prasówki) mogą dotyczyć różnych sfer – nowych inwestycji, usług, wydarzeń, pracowników czy sukcesów. Zasada ich przygotowywania jest prosta: powinny od razu nadawać się do publikacji. W przeciwnym rasie dziennikarz może je odrzucić, z braku czasu czy chęci redagowania.
Prasówki warto publikować na stronie internetowej oraz przesyłać mailem bezpośrednio do dziennikarzy.
Komentarze
Zgodnie z prasowym rzemiosłem dziennikarz przygotowujący artykuł powinien wcześniej zebrać opinie co najmniej trzech stron, sam pozostając jedynie komentatorem wydarzeń. W praktyce bywa różnie.
Niemniej jednak większość dziennikarzy chętnie wykorzystuje w swoich tekstach wypowiedzi oraz opinie ekspertów. Jeśli jesteś jednym z nich lub posiadasz takowego w swoim zespole, możesz zaoferować komentarz. To często szansa, by zareklamować swoją działalność.
Konferencje prasowe
Otworzyłeś właśnie kolejny punkt gastronomiczny? Halę, która zapewni nowe miejsca pracy? Wybudowałeś nowe mieszkania? Pochwal się tym w mediach!
Dziennikarze chętnie chodzą na konferencje prasowe, często w towarzystwie fotografów oraz kamerzystów. Obecność Twojej inwestycji w telewizji czy w prasie to darmowa reklama.
Wizyty dziennikarzy w firmie lub instytucji
Tutaj zasada jest podobna jak w przypadku konferencji prasowych. Zaproś dziennikarzy do swojej siedziby. Pokaż, co tworzysz lub jakie zmiany w niej zaszły. Dla nich to nowy materiał, dla Ciebie – skuteczne wykorzystanie potęgi media relations.
Wywiady
Jacek Dukaj w książce Po piśmie (2018) napisał, że obecnie „przekaz audiowizualny przejął tradycyjną rolę dyskursu prasowego i eseistycznego”. Dziś wywiad to nie tylko tekst, ale również formy audiowizualne. Jeśli istnieje taka możliwość, warto pokusić się o nagranie rozmowy.
Dzięki wywiadom można bliżej poznać daną osobę. Być może dziennikarz sam zaproponuje rozmowę Tobie lub Twojemu pracownikowi. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zorganizować ją samodzielnie.
Przeczytaj również
7 praktyk, dzięki którym zbudujesz dobre relacje z mediami
- Dbaj o świeżość informacji. Nie spóźniaj się z ich przesyłaniem oraz publikacją. Pamiętaj, że dziennikarz najbardziej ceni wiadomość, którą otrzymuje jako pierwszy ze wszystkich.
- Trzymaj się terminów. Jeśli umawiasz się na wywiad czy autoryzację w konkretnych porach, bądź konsekwentny.
- Zbuduj listę kontaktów. Powinni się na niej znaleźć dziennikarze różnych mediów zajmujący się Twoją branżą. Ważne są zarówno ich numery telefonów, jak i maile.
- Postaw na rzetelność i profesjonalizm. Rzecznik prasowy wysyłający prasówki z błędami lub informacjami, które okazują się nieprawdziwe, nie będzie brany poważnie.
- Weryfikuj, ale nie narzekaj. Masz prawo prostować to, co błędnie opisał dziennikarz. Nie narzekaj jednak, że coś pominął lub nie umieścił wszystkich informacji, które mu wysłałeś.
- Nie narzucaj się. Jeśli media nie chcą się zainteresować Twoimi działaniami, to mają do tego prawo. Zastanów się, dlaczego tak jest. Może warto coś poprawić.
- Wykazuj zaangażowanie. Pracuj dla dziennikarza, a wtedy on będzie pracował dla Ciebie.
Korzyści z posiadania dobrych relacji z mediami
Skuteczne działania media relations mogą zapewnić Ci:
- bezpłatną reklamę o szerokim zasięgu;
- pomoc w budowaniu korzystnego wizerunku Twojej firmy w oczach konsumentów;
- występowanie w roli eksperta w swojej branży;
- nowych odbiorców oraz klientów;
- wzrost wartości marki;
- nowe perspektywy biznesowe (kontakty B2B, współpraca itp.);
- pozycjonowanie (jeśli np. na portalach informacyjnych pojawią się linki do Twojej strony);
- rozpoznawalność;
- możliwość rozwijania influencer marketingu.
Wszystko to przekłada się stopniowo na większą rozpoznawalność, wzrost zaufania odbiorców oraz większe zyski.
Podsumowanie
- Media relations to działania polegające na budowaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z mediami.
- Celem tych relacji jest obopólna korzyść dla przedsiębiorstwa oraz mediów.
- Osobą, która bierze udział w działaniach media relations w przedsiębiorstwie, jest najczęściej rzecznik prasowy.
- Budując dobre relacje z mediami, warto dbać o dobre praktyki komunikacji na linii rzecznik prasowy – dziennikarz.
- Media relations pomagają budować wartość i rozpoznawalność marki, przekładając się na większe zyski przedsiębiorstwa.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz