Meta description i meta title – czym są i jak je tworzyć?
Meta description i meta title to dwa opisy, które pojawiają się w wyszukiwarce. Zachęcają do wejścia na stronę, a także pośrednio zwiększają pozycjonowanie. Dlatego dokładnie przyjrzymy się, jak tworzyć meta description i meta title, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
Meta description – tekst, który przyciąga
Meta description to krótki opis wyświetlany w wynikach organicznych, który zawiera podsumowanie zawartości strony.
Niezależnie od tego, czy optymalizujesz podstronę, stronę główną, czy artykuł – możesz zmodyfikować meta-opis, który pojawia się w wyszukiwarce. Ma on jeden podstawowy cel, jakim jest nakłonienie użytkowników do wizyty na stronie.
Meta description Agencji Content Writer
Minęła dekada, odkąd zawartość fraz kluczowych w meta description formalnie nie wpływa na pozycjonowanie. Jednakże atrakcyjny tekst poprawia współczynnik klikalności (CTR), co już istotnie przekłada się na większy ruch organiczny.
Limit długości dla meta description wynosi +/- 156 znaków.
Jeśli przekroczymy tę liczbę, Google automatycznie utnie tekst, wstawiając na końcu wielokropek. Niektóre wtyczki, takie jak YoastSEO, narzucają górny limit widoczności.
Co cechuje skuteczny meta description?
- Atrakcyjność – przedstaw wyraźnie użytkownikom, co zyskają, kiedy odwiedzą stronę. W zależności od przypadku odpowiedz na pytanie, czego się dowiedzą, co poznają, z czego skorzystają itp.
- Bezpośredniość – opis musi zwracać się do odbiorcy, czyli twórz treść wyłącznie za pomocą 2 osoby liczby pojedynczej! Wiele osób popełnia błąd, nadając tekstowi zbyt duży charakter informatywny. To tylko 156 znaków, więc musisz w maksymalnym stopniu zachęcić użytkowników do wejścia na stronę. Wszelkie merytoryczne treści i trudne sformułowania mają swoje miejsce w artykule lub podstronie.
- CTA (Call To Action) – by zwiększyć skuteczność konwersji, wezwij odbiorców do działania. Sformułowania takie jak „wejdź!”, „dowiedz się!”, „sprawdź!” poddane suchej analizie brzmią trywialnie, ale w odpowiednim kontekście naprawdę przyciągają użytkowników.
Co więcej, niektórzy sugerują, by w meta description umieszczać słowa kluczowe. Jest to jak najbardziej słuszne podejście, gdyż taki zabieg automatycznie poprawia rzetelność i klarowność tekstu. Jeśli Twoją frazą jest „obuwie męskie”, naturalną cechą dobrego opisu jest to, że będzie zawierać w sobie wyrażenie „obuwie męskie”
Meta title – solidny tytuł to podstawa
Meta-title jest tytułem, który pojawia się w wynikach wyszukiwania.
O ile opis przyciąga odbiorców, tytuł jasno informuje, czego dotyczy artykuł czy podstrona. Wynika to z faktu, że meta-title mieści +/- 75 znaków, a więc nie dysponujemy zbyt dużym polem do manewru. Jest to długość wystarczająca, by zmieścić tytuł tekstu z krótkim CTA, takim jak „Sprawdź!”, „Zobacz!” lub ogólną nazwą strony.
Meta title Agencji Content Writer
Z racji pojawiania się meta title w wynikach wyszukiwania, masz zwykle dwie opcje do wyboru: tytuł + CTA lub tytuł + separator + tytuł strony.
Meta title zawiera zwykle frazę kluczową, gdyż jest ona naturalnym elementem tytułu. Niektóre źródła sugerują, by każde słowo zaczynać dużą literą w celu zdobycia większej uwagi użytkownika. Jest to rzadka praktyka, więc może być wciąż skuteczna, żeby wybić się pośród konkurencji.
Meta-teksty - FAQ
Odpowiadamy na najczęstsze zagwozdki związane z meta-title oraz meta-description.
Są to treści wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Meta-title jest górnym tytułem, a meta-description dolnym opisem.
Limit długości dla meta-tytułu wynosi ~75 znaków, a dla meta-opisu ~156 znaków. Ostateczny wynik zależy od szerokości użytych liter (na przykład litera „R” zajmuje więcej miejsca od „I”).
Google sam ocenia, czy wykorzystać znacznik meta, czy też wyświetlić fragment treści, który będzie adekwatny do zapytania użytkownika. Z tego względu meta-title i meta-description nie zawsze będą się wyświetlać – nawet wtedy, gdy zostaną wzorowo uzupełnione. Jest to powszechny zabieg, dlatego nie powinien być powodem do zmartwień. Zautomatyzowana ocena algorytmów sprawia, że nie mamy większego pola manewru od tego, by po prostu uzupełnić meta-teksty.
Oficjalnie meta-teksty nie przyczyniają się do zwiększenia wyników SEO. Jednakże pamiętajmy, że służą one do zachęcania odbiorców, by weszli na stronę. Z kolei wyższy współczynnik odwiedzin skutkuje zwiększonym ruchem organicznym.
Nie jest to obowiązkowe, gdyż w przypadku pustego pola wyszukiwarka sama „zapożyczy” odpowiedni fragment tekstu. Warto jednak realizować tę czynność, aby samemu opracować najbardziej zachęcające teksty, które skłonią odbiorców do odwiedzin strony.
Podsumowanie
- Meta description i meta title to opis oraz tytuł wyświetlany w wyszukiwarkach.
- Przykuwają uwagę, zachęcając odbiorców do odwiedzenia strony.
- Choć od dłuższego czasu nie są istotnym czynnikiem rankingowym, poprawiają CTR, co przekłada się pośrednio na pozycjonowanie.
- Meta title i meta description to teksty, które tworzy się wyłącznie dla użytkowników. Z tego względu należy zadbać o to, by były przejrzyste i atrakcyjne.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz