Slang – czym jest i jak go wykorzystać w marketingu?

Spis Treści:

Slang to coś więcej niż zbiór wyrażeń używanych przez grupę osób. Ten szczególny sposób komunikacji jest przykładem swobodnego stylu operowania językiem przemawiającym do emocji odbiorców. Szereg firm z powodzeniem stosuje wyrażenia slangowe, choć niekiedy popełniają przy tym błędy tragiczne w skutkach. Jak tego uniknąć? Czym dokładnie jest slang i jak go wykorzystać w marketingu? Dowiedz się!

Co to jest slang?

Slang to nieformalny język używany przez konkretną grupę ludzi w określonym kontekście komunikatywnym.

Charakteryzuje się specyficznym słownictwem, gramatyką i stylem wyrażania się. Slang wyróżnia jawny charakter, co oddziela go od żargonu. Każdy może zapoznać się z wyrażeniami stosowanymi przez konkretne środowisko.

Slang rzadko służy do wymiany informacji, co jest podstawową rolą standardowego języka. Jego najważniejsze funkcje to:

  • identyfikacja członków grupy;
  • solidarność wewnętrzna;
  • poczucie odrębności międzygrupowej;
  • poczucie wspólnotowości;
  • wyrażanie emocji, uczuć i opinii;
  • tworzenie gier słownych.

Rodzaje slangu

Slang można różnicować ze względu na środowisko, w którym jest stosowany. Każda grupa społeczna wypracowuje specyficzne wyrażenia, stające się integralną częścią ich komunikacji. Wyróżnia się:

  • slang młodzieżowy, używany przez młode osoby z danego środowiska; w dobie internetu może rozprzestrzeniać się na cały świat (np. chill, crush, vibe, przegryw);
  • slang więzienny – często określa się korzystanie z niego jako tzw. grypsowanie (np. git, garować, kojo);
  • slang rapowy, używany w piosenkach z gatunku rap lub przez fanów tej muzyki (np. swag, joł, newschool, wack);
  • slang gamingowy, stworzony na potrzeby gier komputerowych (np. noob, respawn, campić).

Młodzieżowe Słowo Roku

Ciekawym wydarzeniem związanym ze slangiem jest Młodzieżowe Słowo Roku. To plebiscyt, który od lat wywołuje wiele emocji. Przez część osób traktowany jest jako barometr językowych trendów młodego pokolenia. Slang ewoluuje w zawrotnym tempie, a plebiscyt pomaga nadążyć za nowymi zwrotami i wyrażeniami. Ma na celu wyłonienie najciekawszych i najpopularniejszych fraz wśród młodych ludzi za pomocą internetowego głosowania.

Jakie słowa wygrywały w poprzednich latach? Są to:

  • 2023 – rel;
  • 2022 – essa;
  • 2021 – śpiulkolot.

Slang w marketingu

Język konkretnej grupy docelowej powinien być używany w przekazach marketingowych! Często slang okazuje się skutecznym narzędziem do budowania zaufania i autentycznej relacji z klientami. Kampanie wykorzystujące popularne zwroty na dłużej zapadają w pamięci odbiorców, co przekłada się na zwiększone zyski. Jak używać slangu w marketingu?

Dopasuj język do kontekstu

Slang należy stosować z rozwagą i zawsze brać pod uwagę kontekst przekazu. Młodzieżowych sformułowań używaj wyłącznie wtedy, gdy są dopasowane do grupy docelowej.

W przeciwnym razie Twoje treści mogą powodować nieporozumienia. Slang będzie nieodpowiedni, gdy:

  • Twoja grupa odbiorców jest zróżnicowana;
  • oferujesz produkt o prestiżowym charakterze;
  • Twoim celem jest budowanie wizerunku eksperta;
  • publikujesz oficjalny komunikat.

Nie nadużywaj slangu

Nadmierne używanie slangu przyniesie firmie więcej szkody niż pożytku. Wplatanie kilku wyrażeń, zapożyczonych np. z młodzieżowego słownika, może zniechęcić grupę docelową do kontaktu z Twoją marką. W efekcie firma nie będzie postrzegana poważnie.

Odniesienia do popkultury

W powstawaniu slangu sporą rolę odgrywają memy, trendy, viralowe hity i inne elementy młodzieżowej popkultury. Na etapie planowania kampanii marketingowej warto wziąć pod uwagę aktualne trendy, popularne w konkretnej grupie odbiorców. Upewnij się jednak, że dobrze rozumiesz mem lub frazę, którą zamierzasz wykorzystać. Nie ma bowiem nic gorszego niż slangowa fraza użyta przez firmę w niewłaściwy sposób.

Podsumowanie

  • Slang to nieformalny język używany przez określoną grupę ludzi w określonym kontekście komunikatywnym.
  • Można wyróżnić m.in. slang młodzieżowy, więzienny, rapowy i gamingowy.
  • Slang w marketingu jest skutecznym narzędziem do budowania zaufania i autentycznej relacji z klientami.
  • Upewnij się, że dobrze rozumiesz mem lub frazę, którą zamierzasz wykorzystać w kampanii marketingowej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu