Jak tworzyć śródtytuły w tekście? 6 praktycznych wskazówek

Spis Treści:

Tworzenie tekstów wymaga nie tylko umiejętności pisarskich, ale również dbałości o aspekty techniczne. Copywriter musi wiedzieć, z czego powinien składać się artykuł i w jaki sposób go zoptymalizować, by z jednej strony był atrakcyjny dla odbiorcy, a z drugiej przyjazny dla robotów wyszukiwarki. Jednymi z jego najważniejszych, choć często bagatelizowanych, elementów są śródtytuły. Ich umiejętne tworzenie pozwoli Ci uczynić tekst atrakcyjniejszym. Poznaj 6 wskazówek, dzięki którym opanujesz tę sztukę do perfekcji!

Dlaczego śródtytuły są tak istotne?

Przede wszystkim dlatego, że śródtytuły uatrakcyjniają tekst i wpływają pozytywnie na jego pozycjonowanie. Ich podstawową funkcją jest dzielenie oraz porządkowanie dłuższych treści.

Dzięki śródtytułom tekst nie jest ścianą słów i staje się atrakcyjniejszy dla odbiorcy, w związku z czym jego czytanie jest bardziej komfortowe.

To jednak nie wszystko. Umiejętnie tworzone i umieszczane śródtytuły ułatwiają odnajdywanie informacji, zachęcają do dalszego czytania i wspierają pozycjonowanie strony internetowej. Dlatego nie warto bagatelizować ich znaczenia – stosuj je niemal zawsze, bez względu na długość czy rodzaj treści, jakie tworzysz.

Jak tworzyć śródtytuły? 6 sposobów

Wiesz już, że umieszczanie śródtytułów w tekście to obowiązek copywritera. Pozostaje więc najważniejsza kwestia – jak je tworzyć? Oto kilka sprawdzonych sposobów na doskonałe śródtytuły.

Wyróżnij śródtytuły

Zanim w ogóle zaczniesz zastanawiać się nad tym, jak powinien brzmieć śródtytuł, zadbaj o to, aby był dobrze widoczny. Najlepiej napisać go większą czcionką albo wyboldować – w ten sposób wyróżnisz go na tle pozostałej treści, co ułatwi czytelnikowi skanowanie tekstu i odnajdywanie cennych dla niego informacji.

Jeżeli korzystasz z najpopularniejszych edytorów tekstowych, możesz również korzystać z gotowych nagłówków (H2, H3, H4 itd.), które znajdziesz w narzędziach głównych.

Stosując je, zadbasz o odpowiednie formatowanie artykułu i zaoszczędzisz trochę czasu.

Nie komplikuj

Najważniejszą cechą dobrego śródtytułu jest prostota. Zwykle ogranicza się on zaledwie do kilku słów, a Twoim celem powinno być zawarcie w nim najważniejszych informacji dla czytelnika. Tak, aby dowiedział się, co znajdzie w danym akapicie.

Przesadne komplikowanie, rozbudowywanie czy stosowanie kwiecistych metafor może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, a więc sprawić, że czytelnik nie będzie chciał czytać dalej. Dodatkowo takie śródtytuły mogą negatywnie wpływać na pozycje w Google. Warto więc znacznie je ograniczyć i stosować tylko czasami, np. jeżeli wymaga tego konkretny rodzaj tekstu.

Zadawaj pytania i odpowiadaj

Internauta przeczesuje sieć po to, by znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania. Dzięki śródtytułom możesz ułatwić mu zadanie. Stawiaj w nich pytania, po czym odpowiadaj na nie w kolejnym akapicie. W ten sposób czytelnik szybko znajdzie to, czego szuka.

Jak wymyślać pytania? Możesz np. skorzystać z Google. Wpisz tematyczną frazę i sprawdź sekcję „podobne pytania” albo „podobne wyszukiwania”, która znajduje się bezpośrednio pod wynikami wyszukiwania. Otrzymasz gotowe propozycje, które stanowią najczęściej zadawane pytania przez internautów.

Warto także stosować specjalne narzędzia do analizy pytań użytkowników, takich jak Google Trends czy AlsoAsked. Są one darmowe i znacznie ułatwią Ci pracę.

Stosuj liczby

Z pewnością często spotykasz się z tytułami lub nagłówkami, które zawierają liczby (jak w przypadku niniejszego artykułu). Okazuje się, że jest to skuteczna metoda na przyciąganie uwagi potencjalnych odbiorców. Co więcej, liczby w tytułach generują więcej kliknięć i mogą przyczynić się do efektywniejszego pozycjonowania strony.

Dzięki śródtytułom typu „6 sposobów na…”, „5 najlepszych produktów…” czy „TOP 10 rzeczy…” zyskasz większe szanse na to, że z Twoją pracą zapozna się większa liczba odbiorców.

Wzywaj do działania

Słowa mają ogromną moc oddziaływania, dlatego copywriterzy tak chętnie stosują popularne CTA, czyli wezwania do działania (z ang. call to action). Aby ich siła była jeszcze większa, możesz umieszczać je także w śródtytułach – dzięki temu będą lepiej dostrzegalne i na dłużej pozostaną w pamięci czytelnika.

Polecam to zwłaszcza w tekstach sprzedażowych – CTA typu „Postaw na…!”, „Sprawdź…!” czy „Skorzystaj…!” nie tylko zachęcą czytelnika do podjęcia konkretnego działania, ale również będą dla Ciebie furtką do zaprezentowania najważniejszych zalet danej usługi lub produktu.

Optymalizuj pod SEO

Osobom publikującym teksty w internecie zależy zwykle na tym, aby wspierały one proces pozycjonowania strony. Śródtytuły znacznie w tym pomogą, ponieważ dzięki nim strona będzie bardziej czytelna. Co więcej, ułatwią one robotom wyszukiwarki indeksowanie witryny oraz ocenianie znajdujących się w niej treści.

Dlatego chcąc tworzyć śródtytuły przyjazne pozycjonowaniu:

  • umieszczaj w nich słowa kluczowe – najlepiej w nieodmienionej formie;
  • zadawaj w nich pytania i odpowiadaj na nie w kolejnym akapicie;
  • dbaj o to, aby były zwięzłe i konkretne;
  • stosuj w tekstach odpowiednią hierarchię nagłówków (H1, H2, H3 itd.).

Pisanie śródtytułów nie jest trudne i z czasem z pewnością „wejdzie Ci w krew”. Wystarczy, że będziesz ćwiczyć i stosować się do powyższych wskazówek.

Podsumowanie

  • Śródtytuły są niezbędne w każdym tekście, ponieważ czynią go atrakcyjniejszym i ułatwiają znalezienie informacji.
  • Każdy śródtytuł powinien zostać wyróżniony na tle reszty tekstu – np. większą czcionką albo pogrubieniem.
  • Aby śródtytuły przyciągały uwagę i zachęcały odbiorcę do przeczytania dalszej części tekstu, warto stosować w nich pytania albo liczby.
  • Wezwanie do działania można, a w tekstach sprzedażowych nawet trzeba stosować w śródnagłówkach.
  • W śródtytułach warto zamieszczać słowa kluczowe, które pomogą skuteczniej pozycjonować tekst.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja
08.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu