Agencja PR – czym się zajmuje?

Spis Treści:

Wzrastająca świadomość przedsiębiorców w zakresie public relations przekłada się na zwiększenie popularności usług agencji PR wśród firm. Czym właściwie są agencje public relations i jaki jest zakres ich usług? Z czego wynika tak znaczny wzrost ich popularności i jakie korzyści mogą czerpać firmy z nawiązania współpracy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest agencja public relations?

Agencje PR to firmy, których działalność skupia się na kompleksowej obsłudze procesów komunikacyjnych przedsiębiorstw.

Ze względu na wzrost popytu na oferowane przez nie usługi, w ostatnich latach powstało wiele firm specjalizujących się w PR. Organizacją branżową zrzeszającą znaczną ich część jest ZFPR (Związek Firm Public Relations). Członkostwo firmy w Związku przekłada się na wzmożoną ochronę jej praw i interesów, a także pozwala na dostęp do najaktualniejszych informacji płynących z rynku.

Z uwagi na coraz wyższe i stale rosnące oczekiwania klientów, segment agencji PR nie tylko się rozrasta, ale i ulega ciągłym zmianom jakościowym. Właśnie te zmiany warunkują obszar specjalizacji poszczególnych przedsiębiorstw.

Firma PR – czym się zajmuje?

W najogólniejszym ujęciu agencje PR zajmują się realizacją działań bezpośrednio powiązanych z procesami kreowania wizerunku i budowania relacji. W zależności od profilu działalności, agencja może ograniczać się wyłącznie do działań ukierunkowanych na zewnątrz lub do wnętrza przedsiębiorstwa.

Wśród firm PR, oprócz tych zajmujących się zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną komunikacją, możemy znaleźć także agencje o jeszcze szerszym spectrum działalności.

Doskonałym przykładem mogą być firmy „zrzeszone” np. w grupy marketingowe. Działalność takich agencji cechować się będzie pełną kompleksowością w działaniach ukierunkowanych na osiągnięcie postawionych celów biznesowych i wizerunkowych. Kompleksowość ta możliwa jest dzięki współpracy agencji PR z działalnościami specjalizującymi się w pozostałych obszarach komunikacji.

Przykładową grupę marketingową, oprócz agencji PR mogą tworzyć również:

  • agencje SEO;
  • firmy odpowiedzialne za grafikę;
  • agencje eventowe;
  • agencje reklamowe.

Agencja PR – przykładowe zadania

Wśród przykładów działań typowych dla agencji public relations możemy wymienić:

  • pomoc w określaniu celów wizerunkowych i komunikacyjnych;
  • opracowywanie strategii komunikacji firmy;
  • monitoring i analizę zachowań klientów;
  • audyt środowiska firmy;
  • opracowywanie materiałów do pracy z mediami;
  • raportowanie wyników prowadzonych badań i analiz.

Usługi agencji PR dla firm

Rozległe kompetencje agencji public relations umożliwiają im przedstawienie firmom szerokiej oferty. Z uwagi na specyfikę branży, standaryzacja usług dopuszcza znaczną elastyczność, dzięki czemu mogą one zostać niemal w pełni dostosowane do potrzeb danej firmy.

Ze względu na możliwość ścisłego dopasowania oferty, świadczone przez agencje PR usługi kierowane są do firm różnej wielkości, na każdym etapie rozwoju.

W zależności od tego, jakie dokładnie potrzeby zgłasza zwracająca się do agencji public relations firma, prezentowany jej wachlarz usług może się różnić. Popularną praktyką jest segmentacja oferty ze względu na branże, w której działa klient. Każdy rynek cechuje się nieco inną specyfiką, która powinna być wyznacznikiem doboru działań PR.

W ogólnym ujęciu usługi te ukierunkowane są na komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa (np. w relacji firma-pracownik czy między współpracownikami) oraz komunikację zewnętrzną (z klientami, potencjalnymi klientami, mediami czy kontrahentami).

Najczęściej świadczone przez agencje public relations usługi oscylują wokół PR-u produktowego, korporacyjnego i kryzysowego. Postawione do realizacji cele specjaliści uzyskują przy wykorzystaniu takich narzędzi jak m.in.:

Korzyści ze współpracy z agencją public relations

Wydawać by się mogło, że skoro nikt tak dobrze, jak my sami nie zna naszego biznesu, to właśnie my będziemy najwłaściwszą osobą, która powinna przejąć pieczę nad firmowym PR-em.

Choć taki tok myślenia wydaje się słuszny, nie należy zapominać, że przedsiębiorstwo stanowi jedynie mały element rynku. W związku z tym nawet doskonała znajomość samej działalności nie zastąpi kompleksowej wiedzy reprezentowanej przez specjalistów z agencji PR.

Właśnie kompleksowość pomocy możliwej do uzyskania ze strony agencji jest tym, co sprawia, że oferowane przez nie usługi wciąż zyskują na popularności wśród wielu firm.

Kluczem do maksymalizacji korzyści ze współpracy jest opieka agencji wyspecjalizowanej w interesującej nas branży. Wówczas oprócz kompleksowej pomocy otrzymujemy specjalistyczną wiedzę oraz wsparcie osoby doskonale zaznajomionej z „naszym” segmentem rynku.

Podsumowanie

  • Agencja public relations to firma, której działalność skupia się na kompleksowej obsłudze procesów komunikacyjnych przedsiębiorstw.
  • Zakres działań agencji PR w najogólniejszym ujęciu obejmuje realizację zadań bezpośrednio powiązanych z procesami kreowania wizerunku i budowy relacji.
  • Ze względu na możliwość ścisłego dopasowania oferty, świadczone przez agencje public relations usługi kierowane są do firm różnej wielkości, na każdym etapie rozwoju.
  • Najczęściej oferowane przez agencje usługi oscylują wokół PR-u produktowego, korporacyjnego i kryzysowego.
  • Profesjonalizm i kompleksowość pomocy możliwej do uzyskania ze strony agencji PR jest tym, co sprawia, że oferowane przez nie usługi wciąż zyskują na popularności wśród wielu firm.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Stawiarz

Z wykształcenia ekonomistka, w zespole Content Writer pełni funkcję Business Customer Specialist. Bezbłędnie odczytuje oczekiwania każdego z Klientów, aby następnie móc zaproponować ofertę „szytą na miarę”. Obszerną wiedzę z zakresu działań marketingowych oraz psychologii reklamy zawdzięcza zamiłowaniu do branżowej literatury. W życiu zawodowym i prywatnym perfekcjonistka, miłośniczka wszystkiego, co jest w stanie zaangażować umysł, ciało i duszę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu