Blog czy vlog – które rozwiązanie jest lepsze?

Spis Treści:

Każdy, kto chce prowadzić działania marketingowe w sieci albo po prostu dzielić się swoimi zainteresowaniami czy spostrzeżeniami z innymi użytkownikami, może wybrać odpowiedni dla siebie kanał przekazu. W niniejszym artykule omówimy dwa z nich – blog oraz vlog. Oto, z czym wiąże się prowadzenie bloga oraz vloga.

Blog – słowo pisane i wysoka jakość grafiki

Blog to rodzaj strony internetowej, na której regularnie umieszcza się tematyczne, uporządkowane w sposób chronologiczny wpisy.

Nazwa „blog” pochodzi od dwóch angielskich słów – web i log, czyli dziennik sieciowy.

Jeżeli rozważasz założenie bloga, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Przede wszystkim blog to miejsce, gdzie króluje content i dobre słowo. Oczywiście, aby ze swoimi treściami dotrzeć do innych użytkowników, Twoje treści muszą być odpowiednio wypozycjonowane. Możesz też korzystać z płatnych reklam w Google.

Jednakże to nie wszystko. Równie istotna jest strona graficzna Twojego bloga. Użytkownik w pierwszej kolejności – po wejściu na Twoją stronę – szuka atrakcyjnych wizualnie materiałów. Dlatego chcąc go zatrzymać na dłużej, musisz zadbać o to, by już w pierwszym momencie, gdy tylko wejdzie na stronę, jego uwagę przykuły interesujące obrazy, ciekawe kolory i wizualnie uporządkowana treść.

Żyjemy w społeczeństwie obrazkowym i najpierw to obraz, a nie tekst przyciąga spojrzenia. Dlatego chcąc zainteresować odbiorcę, zatroszcz się zarówno o warstwę graficzną, jak i słowną. Przemieszczanie się na blogu musi być wygodne, a rozmieszczenie treści przejrzyste. Warto korzystać np. z tagów i kategorii na blogu.

Autorem bloga może być praktycznie każdy, kto ma dostęp do Internetu. W sieci można znaleźć wiele platform, gdzie założenie bloga jest darmowe. To dobry sposób na początek, na spróbowanie swoich sił.

Co więcej, prowadząc własny blog, możesz przypiąć do strony reklamy Google AdSense. Dzięki temu rozwiązaniu masz możliwość zarabiania na samym posiadaniu bloga poprzez wyświetlanie reklam powiązanych z tematyką Twojej strony.

Vlog – prawdziwe wyzwanie, ale i moc korzyści

Vlog to rodzaj bloga internetowego, na którym umieszcza się tematyczne materiały wideo.

Nazwa vlog pochodzi od dwóch angielskich słów – video i log, które oznaczają blog wideo.

Treści video z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Użytkownicy nierzadko wolą obejrzeć filmik niż przeczytać tekst. Decydując się na vlog, musisz mieć świadomość, że tworzenie treści opiera się tu jednak nie tylko na nakręceniu video. Wcześniej trzeba przygotować teksty albo chociaż ramowy plan wystąpienia przed kamerą.

Niezbędny jest również odpowiedni sprzęt, który pozwoli na nagranie treści wysokiej jakości. Potrzebna Ci będzie nie tylko kamera, ale też mikrofony, dobre oświetlenie, statyw oraz odpowiednie miejsce do nagrywania.

Rady dla przyszłych blogerów i vlogerów

Bez względu na to, czy chcesz założyć blog, czy vlog, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim najpierw przemyśl, czy chcesz zarabiać, prowadząc blog/vlog, czy może chcesz robić to niezobowiązująco w ramach ciekawego hobby. Wówczas możesz podjąć decyzję, czy warto wydać pieniądze na tworzenie profesjonalnych materiałów i działania marketingowe.

Musisz wiedzieć, czego dotyczyć będzie Twój kanał. Nieco łatwiej mają np. sklepy sprzedające konkretne produkty, ponieważ mogą po prostu założyć blog poświęcony tematyce swojego sklepu. Inaczej jest, gdy za blogiem nie stoi żadne wcześniejsze zaplecze sprzedażowo-marketingowe. Wówczas musisz się zastanowić, jaką tematykę podejmiesz za pośrednictwem bloga czy vloga.

Pomyśl, ile odcinków czy wpisów chcesz stworzyć oraz z jaką częstotliwością będą pojawiać się na blogu lub vlogu.

Przeanalizuj swoją grupę docelową. Zastanów się, jakich treści będą poszukiwać Twoi użytkownicy, czy zadowolą ich prezentowane przez Ciebie materiały, w jakiej formie chcieliby je uzyskać.

Jeżeli zaczynasz bez żadnego budżetu reklamowego lub, gdy jest niewielki, musisz mieć świadomość, że trudno będzie Ci – przynajmniej na początku – zbudować wysokie zasięgi. W sieci jest mnóstwo blogów czy vlogów, których nikt nie odwiedza. Sukces tego typu treści wiąże się nie tylko z pomysłowością, ale też z nakładami finansowymi na treści reklamowe.

Podsumowanie

  • Blog (ang. web log) to rodzaj strony internetowej, na której umieszcza się tematyczne wpisy.
  • Vlog (ang. video log) to rodzaj bloga internetowego, na którym umieszcza się materiały wideo.
  • Aby wybrać dla siebie odpowiedni kanał, niezbędne jest określenie grupy docelowej – to od niej zależy, jaką formę przekazu powinieneś wybrać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Były współpracownik Content Writer, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o różnorodnej tematyce. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu