Human-first content – jak pisać teksty z myślą o użytkowniku?
W erze informacyjnego przesytu kluczem do tworzenia skutecznych treści jest podejście human-first. Jak napisać teksty, które będą w pełni angażować odbiorców? Przede wszystkim dzięki koncentracji na potrzebach i oczekiwaniach użytkownika! Teksty pisane z myślą o czytelniku powstały w odpowiedzi na treści generowane automatycznie, w celu manipulowania pozycją w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, na czym polega human-first content!
Czym jest human-first content?
Human-first content (inaczej: people-first content) to podejście do tworzenia treści, w którym priorytetem jest zrozumienie i zaspokojenie potrzeb oraz oczekiwań użytkowników.
Zgodnie z tym skuteczne teksty powinny być przede wszystkim narzędziem komunikacji i budowania autentycznego związku z odbiorcami. Drugim celem jest promocja i późniejsza sprzedaż oferowanych na stronie usług. W procesie tworzenia treści z myślą o użytkowniku odgrywają rolę potrzeby, problemy i aspiracje odbiorców. Copywriterzy analizują grupę docelową, aby zrozumieć ich profile demograficzne, preferencje i cele. Tworzone teksty powinny angażować czytelników w opozycji do neutralnego pisania bez emocjonalnego zabarwienia.
Human-first content – o co należy zadbać?
Poniżej przedstawiamy 4 istotne zasady tworzenia treści human-first.
Formatowanie tekstu
W świecie walki o uwagę użytkowników formatowanie tekstu odgrywa kluczową rolę w tworzeniu efektywnych treści.
Wynika to bowiem z faktu, że sposób przeglądania treści w sieci znacząco różni się od tradycyjnego czytania. Użytkownicy internetu skanują wzrokiem treść w poszukiwaniu kluczowych informacji, a następnie wybierają fragmenty najbardziej interesujące lub te dopasowane do ich aktualnych potrzeb.
Właśnie dlatego należy zadbać o odpowiednie formatowanie tekstów, które umożliwi szybkie i łatwe skanowanie treści przez odbiorców.
Najważniejsze elementy dobrego formatowania to:
- tytuł – powinien zawierać 60-70 zzs i zachęcać do odwiedzenia strony. Tytuł to pierwsza rzecz, jaką widzą Twoi potencjalni odbiorcy, zadbaj więc o to, by był trafny i interesujący;
- nagłówki – porządkują zawartość oraz ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdywanie konkretnych informacji. Również one powinny być krótkie i rzeczowe;
- akapity – treść pod nagłówkami warto podzielić na krótkie, tematyczne sekcje, zawierające mniej więcej od 3 do 5 zdań. Jeden akapit powinien dotyczyć jednego wątku;
- wypunktowania, listy – pozwalają zaprezentować treść w atrakcyjnej formie. To świetny sposób na uniknięcie tzw. ściany tekstu, czyli długiego bloku pisanych w jednym ciągu zdań;
- wyróżnienia – pogrubienia, podkreślenia i kursywy pomagają przekazać informacje w sposób przystępny, atrakcyjny i łatwy do przyswojenia. Pozwalają także wyróżnić najważniejsze informacje zawarte w tekście.
Odmiana słów kluczowych
Co wyróżnia tekst pisany z myślą o pozycji w wyszukiwarce? Nieodmienione słowa kluczowe. Zgodnie z obowiązującym przeświadczeniem wykorzystywane w tekście frazy powinny być zawsze podawane w formie, w której użytkownicy wprowadzają je w wyszukiwarce. Nic bardziej mylnego! Odmiana słów kluczowych nie powoduje mniejszej wartości tekstu i może się przyczynić do większego zasięgu oraz widoczności treści.
Język neutralny płciowo
Nigdy nie masz pewności, kto siedzi po drugiej stronie monitora. Język neutralny płciowo odwołuje się do sposobu formułowania treści skupionego na unikaniu wyrażeń sugerujących płeć odbiorcy. Twój sposób pisania powinien uwzględniać różnorodność i równość, aby tworzone teksty były dostosowane do wszystkich użytkowników. Ważnym aspektem języka neutralnego płciowo jest unikanie stereotypów, nadmiernych uogólnień i generalizacji.
Emocjonalne komunikaty
Wprowadzenie odbiorcy w odpowiedni stan jest niezwykle skutecznym sposobem na zdobycie jego uwagi i zainteresowania.
Emocje są siłą napędową naszych działań i decyzji. Ich wzbudzenie prowadzi do utworzenia więzi z czytelnikiem oraz zwiększenia jego zaangażowania. W podanej strategii kluczem jest zrozumienie potrzeb i problemów odbiorców.
Niezwykle skutecznym narzędziem jest opowiadanie historii. Wprowadź czytelników w sytuację i pozwól im utożsamić się z postacią. W tekście warto również eksponować wartości społecznie pożądane i wykorzystywać multimedia zapadające w pamięci.
Human-first a SEO-first
W świecie marketingu istnieje widoczna debata między podejściem human-first a SEO-first skupionym na optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych. Obie strategie mają swoje zalety i wpływają na skuteczność działań. Priorytetem podejścia human-first jest dostarczenie informacji, rozwiązanie problemów i zapewnienie pozytywnego doświadczenia czytelniczego. Optymalizacja treści pod kątem SEO obejmuje analizę słów kluczowych, optymalizację metadanych, struktury URL, tagów, nagłówków i innych czynników, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach.
Aby osiągnąć sukces, niezbędne jest znalezienie równowagi między dwoma strategiami. Optymalizacja treści zwiększa widoczność i zasięg strony internetowej. Użytkowników w największym stopniu przekonuje jednak wartościowa treść odpowiadająca na ich zapotrzebowanie i pytania.
Podsumowanie
- Priorytetem podejścia human-first content jest zrozumienie i zaspokojenie potrzeb oraz oczekiwań użytkowników.
- Zgodnie z tym tekst powinny być skutecznym narzędziem komunikacji i budowania autentycznego związku z odbiorcami.
- Pogrubienia, podkreślenia i kursywy pomagają przekazać informacje w sposób przystępny, atrakcyjny i łatwy do przyswojenia.
- Odmiana słów kluczowych może się przyczynić do większego zasięgu i widoczności treści.
- Aby osiągnąć sukces, niezbędne jest znalezienie równowagi między human-first i SEO-first content.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz