ROI w content marketingu – czym jest i jak go obliczać?
Content marketing to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów, zwiększanie sprzedaży produktów lub usług oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Jednak w jaki sposób zmierzyć jego skuteczność i sprawdzić, czy wydatki poniesione na tworzenie oraz dystrybucję treści się zwróciły? Jednym z najlepszych sposobów jest obliczenie ROI, czyli wskaźnika rentowności inwestycji. Sprawdź, jak to zrobić!
Czym jest ROI w content marketingu?
ROI (z ang. Return On Investment) to wskaźnik rentowności inwestycji, dzięki któremu możliwe jest zmierzenie stopy zwrotu z inwestycji.
W content marketingu jego obliczenie to sposób na sprawdzenie, jaki dochód uzyskało przedsiębiorstwo w porównaniu do kosztów poniesionych na tworzenie i dystrybucję treści. Pozwala to zweryfikować jakość i skuteczność strategii, a także zoptymalizować ją w przyszłości, by przynosiła jeszcze lepsze efekty.
W praktyce im wyższy jest ROI w content marketingu, tym efektywniejsze okazały się Twoje działania. Rentowna inwestycja to taka, w której przypadku wskaźnik ten jest dodatni, a więc osiąga wartość większą niż 1. Warto jednak pamiętać, że content marketing to strategia długoterminowa, która w pierwszych miesiącach może nie generować satysfakcjonujących wyników. Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość!
Dlaczego warto obliczać ROI w content marketingu?
Przede wszystkim warto obliczyć ROI po to, by sprawdzić, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane przychody i czy są one wyższe od poniesionych kosztów.
Co więcej, odpowiednio obliczony i zinterpretowany ROI pozwoli Ci podejmować skuteczniejsze decyzje w przyszłości i lepiej zarządzać budżetem. Podczas jego obliczania dowiesz się, które kampanie są bardziej, a które mniej rentowne, przekonasz się, jaki ruch generują poszczególne treści i jak wpływają na SEO. Wszystko to pozwoli Ci tworzyć efektywniejsze kampanie content marketingowe w przyszłości.
Jak obliczyć ROI?
W pierwszej kolejności musisz poznać wzór, który zastosujesz do obliczenia wskaźnika rentowności inwestycji.
Roi w content marketingu = (zwrot – inwestycja / inwestycja) × 100
Największym wyzwaniem okazuje się zwykle oszacowanie zwrotu. Można tego dokonać, analizując wszystkie zależności, jakie zachodzą między Twoim contentem a sprzedażą. Przeanalizuj, jakie przychody osiągasz dzięki stworzonym i dystrybuowanym treściom, biorąc pod uwagę współczynnik konwersji na stronie, liczbę zrealizowanych transakcji i osiągniętą w ich wyniku sprzedaż.
Oprócz tego weź pod uwagę inne wskaźniki, które ułatwią Ci mierzenie efektywności content marketingu i określanie przychodów, jakie dzięki niemu uzyskałeś. Mowa tu o ruchu i zachowaniu użytkowników na stronie, kliknięciach w CTA, liczbie wygenerowanych dzięki treściom leadów czy aktywności użytkowników w Twoich social mediach.
„Inwestycja” to z kolei wszystkie koszty, jakie wygenerowały stworzenie oraz dystrybucja treści – zarówno te wewnętrzne (np. wynagrodzenia dla zatrudnionych pracowników), jak i zewnętrzne (np. prace zlecone freelancerom).
Przeczytaj również
Co zrobić w przypadku ujemnego ROI?
Nierentowne działania content marketingowe wynikają z kilku czynników. Tym najważniejszym jest oczywiście niskiej jakości treść, którą udostępniasz swoim potencjalnym klientom. Zadbaj więc, aby była czytelna, ciekawa i wartościowa dla użytkowników. Jednocześnie upewnij się, czy jest odpowiednio sformatowana (musi być podzielona na akapity, a także posiadać nagłówki czy wyróżniki, takie jak pogrubienia lub wypunktowania) i zoptymalizowana pod kątem SEO (powinna zawierać linki wewnętrzne i zewnętrzne, a także odpowiednie słowa kluczowe).
Jeżeli chcesz poprawić ROI w content marketingu, upewnij się również, czy treści:
- są dopasowane do konkretnej grupy docelowej, np. pod kątem językowym, i czy odpowiadają na pytania Twoich potencjalnych klientów;
- zostały uzupełnione o interesujące zdjęcia, grafiki czy materiały video, które znacząco podnoszą ich jakość i skuteczniej angażują odbiorców;
- są odpowiednio dystrybuowane – aby docierały do odbiorców, warto publikować content nie tylko na swojej stronie internetowej czy blogu, lecz także w zewnętrznych serwisach i na portalach społecznościowych;
- zawierają CTA, a więc wezwania do działania (np. „kup teraz”, „sprawdź”, „dowiedz się więcej”, „zadzwoń”, „zapisz się do newslettera” itd.), które podnoszą konwersje i zwiększają skuteczność contentu.
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści przynosiły oczekiwany efekt, skorzystaj z usług doświadczonego copywritera, który zadba o jakość contentu – również pod kątem języka korzyści i optymalizacji pod SEO.
Podsumowanie
- ROI to wskaźnik rentowności inwestycji, dzięki któremu sprawdzisz, czy Twój content przynosi zyski.
- Inwestycja w content marketing okaże się rentowna, jeżeli wskaźnik ROI będzie dodatni (osiągnie wartość większą niż 1 lub 100%).
- Obliczanie ROI w content marketingu pozwala nie tylko zweryfikować skuteczność działań, lecz także zoptymalizować je w przyszłości.
- Aby obliczyć ROI, musisz ustalić wielkość przychodów oraz kosztów, jakie wygenerowały działania content marketingowe.
- Ujemny ROI to znak, że powinieneś poprawić jakość contentu i zastanowić się, czy jest on odpowiednio dystrybuowany.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz