Czym jest plagiat w Internecie i jakie są jego skutki?

Spis Treści:

Dzisiejszy Internet to baza wiedzy na każdy temat. Znajdziesz w nim odpowiedź na niemal wszystkie pytania. Codziennie powiększa się on o nowe treści, chłonąc je jak gąbka. Zamieszczając w sieci kolejny tekst, artykuł czy nawet opis w sklepie on-line, może wydawać Ci się, że jest on unikatowy i jedyny w swoim rodzaju. Jesteś również pewien, że takie właśnie są teksty, które zlecasz do napisania profesjonalnemu copywriterowi. Jednak czy tak zawsze jest? Dowiedz się, czym jest plagiat w Internecie i jakie mogą być konsekwencje jego popełnienia.

Unikalne treści – Twój niezbędny krok w pozycjonowaniu strony

Jeśli chcesz wynieść swoją stronę internetową na wyższą pozycję w wyszukiwarce, musisz zwrócić szczególną uwagę na treści, które na niej zamieszczasz. Tak samo sprawa wygląda w przypadku tekstów na bloga, artykułów eksperckich, porad, czy nawet opisów produktów oraz ich kategorii.

O ile możesz zainspirować się konkurencją i jej twórczością, to kopiowanie treści (całości lub nawet części), które już ktoś zamieścił, może mieć dla Ciebie nie tylko skutki prawne, ale przede wszystkim stracisz uznanie swoich czytelników i klientów. Nie tak łatwo jest też oszukać roboty Google, ponieważ, dzięki ustawieniu odpowiednich algorytmów, są one bardzo wyczulone na powielane teksty, które pojawiają się w sieci.

Unikalne treści potrafią zapracować na sukces Twojej strony internetowej o wiele bardziej niż wrzucane na szybko i po części lub w całości kopiowane opracowania. Dzięki tworzeniu dobrego i wartościowego contentu możesz wiele zyskać w oczach swoich odbiorców. W czasach, kiedy sieć zalewana jest całą masą słabej jakości tekstów, indywidualne podejście do tworzenia autentycznego przekazu jest doceniane jeszcze bardziej.

Co to jest plagiat w Internecie?

Plagiat to nic innego jak kradzież. Mowa tu jednak nie o zabraniu czyjejś fizycznej rzeczy – a o przywłaszczeniu sobie treści, które zostały stworzone wcześniej przez inną osobę i potraktowaniu ich jako własnych.

Mówiąc o plagiacie, możemy wyróżnić jego dwie formy:

  • Plagiat jawny – kiedy przywłaszczony zostaje dany utwór lub jego fragmenty, które przypisane są nowemu „autorowi”.
  • Plagiat ukryty – wówczas część zapisów z innego artykułu czy tekstu jest wplatanych w pracę plagiatora. O plagiacie ukrytym mówimy także w przypadku kopiowania danej treści przy użyciu innych słów i częściowej modyfikacji, jednak zamysł artykułu nie ulega żadnej zmianie.

Może się zdarzyć, że czyjeś słowa tak bardzo odpowiadają temu, co sądzisz na dany temat oraz idealnie pasują do Twojego artykułu, że po prostu nie chcesz z nich rezygnować. Co wtedy?

Najlepszym sposobem na to, aby nie popełnić plagiatu, jest oznaczenie autora danego fragmentu lub cytatu, który chcesz wykorzystać w swoim tekście. Pamiętaj, że podanie źródła oraz wskazanie twórcy tekstu nie ujmie Ci wiedzy w oczach czytelników. Jest to dobry sposób na pokazanie, że dbasz o dobry research.

Niekorzystne skutki plagiatu w Internecie

Powielanie czyichś treści na pierwszy rzut oka może być bardzo atrakcyjne dla osoby piszącej. Znaczna oszczędność czasu, szybkie „kopiuj i wklej”  i już po chwili na Twojej stronie ląduje nowy artykuł, który wygeneruje Ci przecież większy ruch na stronie. Tak wygląda to tylko z pozoru.

Możliwe, że uważasz, iż w gąszczu Internetu na pewno nikt nie zauważy dwóch takich samych tekstów. W końcu codziennie trafia ich do sieci tysiące. Jednak jest to bardzo łatwe do sprawdzenia.

O ile kary, jakie zostaną na Ciebie nałożone przez wyszukiwarki, m.in. w postaci filtrów blokujących znalezienie Twojej witryny, może jakoś zniesiesz, o tyle nie odbudujesz już zaufania utraconego w oczach swoich odbiorców.

Jak sprawdzić, czy masz do czynienia z plagiatem?

Jeśli posiadasz swój biznes w sieci, wcale nie oznacza to, że musisz sam tworzyć treści, jakie zamieszczasz na swojej witrynie. Dla wielu dużo prościej i szybciej jest zlecić napisanie profesjonalnych treści na bloga czy do sklepu on-line copywriterowi, który ma w tym doświadczenie.

Jak możesz upewnić się, że teksty, za które płacisz, nie znajdują się już w jakimś zakamarku Internetu? Samodzielnie zrobisz to, wklejając wybrany fragment tekstu w wyszukiwarkę. Łatwo znajdziesz w ten sposób wszystkie strony, w których zostało użyte to wyrażenie.

Jeśli zależy Ci na bardziej zaawansowanych poszukiwaniach, możesz skorzystać z profesjonalnych programów antyplagiatowych (np. SEO Review Tools, Dupli Checker, Hive Digital) czy darmowych lub płatnych aplikacji (np. Anty-Plagiat, Plagiat Kontroler+).

Wyraź to własnymi słowami

Poczucie przytłoczenia w wielu dziedzinach życia nie jest nam dziś obce. Wszystkiego jest dużo. Przekłada się to na wątpliwą jakość produktów, które otrzymujemy, ale też i treści, na które napotykamy się w Internecie.

Dlatego na wagę złota jest dziś indywidualne podejście, świeże spojrzenie i  autentyczność w tym, co robimy i jakie produkty oferujemy innym. Nie musisz być mistrzem słowa, aby stworzyć ciekawe opisy produktów sprzedawanych w Twoim sklepie on-line. Jeśli po prostu lubisz to, co robisz i znasz swoją ofertę, unikalny opis, jaki zamieścisz na stronie, będzie dużo bardziej wartościowy i przekonujący, niż szablonowe wyjaśnienie, co chcesz sprzedać.

Kiedy przy okazji prowadzenia sklepu internetowego posiadasz także bloga, który ma na celu ściągnięcie do Ciebie klientów z sieci, przemyć do niego cząstkę siebie lub może jakąś anegdotkę. Nie pisz pod roboty, pisz i twórz dla ludzi, ale rób to po swojemu. Dzięki temu unikniesz plagiatu w Internecie i zyskasz szersze grono odbiorców.

Podsumowanie

  • Plagiat w Internecie polega na przywłaszczeniu sobie treści, które zostały stworzone wcześniej przez inną osobę i potraktowaniu ich jako własnych.
  • Inspirowanie się konkurencją i ich twórczością nie jest niczym złym, ale kopiowanie treści (całości lub nawet części), które już ktoś zamieścił, może mieć dla Ciebie nie tylko skutki prawne, ale przede wszystkim stracisz uznanie swoich czytelników i klientów.
  • Aby sprawdzić, czy dany tekst jest już gdzieś opublikowany, wystarczy, że wkleisz jego część w wyszukiwarkę, a Google pokaże Ci wyniki. Możesz także skorzystać z profesjonalnych programów antyplagiatowych czy aplikacji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Charłampowicz-Jabłońska

Uwielbia uczyć się nowych rzeczy. Niekiedy kilku naraz, ale zawsze dochodzi do celu, który sobie obrała. W pracy obowiązkowa i sumienna – ceni zorganizowanie i dobry plan działania. W życiu prywatnym lubiąca przygodę i wszelkie aktywności fizyczne – w tym najbardziej bieganie wieczorową porą z ulubioną muzyką. Miłośniczka podróży – najlepiej tych z odkryciami kulinarnymi. Hoduje z pasją każdą domową roślinę i nigdy nie odmówi kolejnej, mimo braku miejsca na parapecie. Pisząc, zawsze bardzo angażuje się w dany temat, robiąc uprzednio konkretny research. Copywriting sprawia jej na co dzień wiele satysfakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu