Jaki jest zakres obowiązków copywritera?
Wysokiej jakości treści stanowią podstawę sukcesu w Internecie – dzięki nim możliwe jest zaprezentowanie oferty z jak najlepszej strony, zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z produktów czy usług i zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Odpowiedzialny za ich tworzenie jest oczywiście copywriter, który łącząc umiejętność pisania oraz wiedzę z zakresu marketingu, zaopatrzy Cię w fachowy content. Na czym polega praca copywritera?
Copywriter – zakres obowiązków
Copywriter zajmuje się przede wszystkim tworzeniem treści – takich, które z jednej strony będą wizytówką Twojej firmy, a z drugiej wygenerują konwersje i przyczynią się do zwiększenia sprzedaży.
To, jaki będzie rodzaj contentu, zależy przede wszystkim od specjalizacji copywritera. Zakres obowiązków może być bardzo zróżnicowany.
Najczęściej rolą copywritera jest tworzenie:
- treści reklamowych – nie tylko na strony internetowe, ale również na ulotki czy do spotów telewizyjnych/radiowych;
- sloganów reklamowych i nazw firm lub produktów (tzw. naming);
- opisów produktów do sklepów internetowych;
- tekstów promocyjnych do mediów społecznościowych;
- wpisów blogowych;
- firmowych e-booków;
- newsletterów i treści do kampanii mailingowych.
Zakres obowiązków copywritera może być więc bardzo szeroki, a to, czy spełni on Twoje oczekiwania i dostarczy wysokiej jakości content, zależy przede wszystkim od jego doświadczenia, znajomości danej branży, a także umiejętności researchu. Dlatego przed podjęciem współpracy z konkretnym specjalistą, warto w pierwszej kolejności zapoznać się z jego dotychczasowymi realizacjami (czyli z portfolio copywritera) i zapytać, czy będzie w stanie podjąć się danego zlecenia.
Profesjonalny copywriter to taki, który doskonale operuje słowem, zna język korzyści i potrafi „sprzedawać” treścią. Musi wykazywać się nie tylko odpowiednimi umiejętnościami pisarskimi, ale także kreatywnością, bogatą wyobraźnią oraz odpowiedzialnością. Właśnie od niego w znacznej mierze zależy, czy firma zlecająca mu zadanie osiągnie sukces.
SEO copywriting, czyli wsparcie procesu pozycjonowania
W ostatnich latach ogromną popularnością wśród właścicieli firm cieszy się pozycjonowanie, znane również jako SEO (Search Engine Optimization). Pod tym skrótem kryje się promocja stron internetowych w wyszukiwarkach, która wymaga między innymi optymalizacji witryny, budowania zaplecza linków oraz publikowania contentu dostosowanego zarówno do wytycznych robotów wyszukiwarki, jak też potrzeb internautów.
Wysoka skuteczność pozycjonowania i częste wykorzystywanie tej metody do pozyskiwania nowych klientów sprawiło, że na rynku nie brakuje SEO copywriterów. Zakres obowiązków jest w ich przypadku nieco inny.
Zadaniem SEO copywritera wciąż jest co prawda tworzenie merytorycznych, atrakcyjnych oraz perswazyjnych tekstów, ale dodatkowo muszą być one zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania.
Mowa tu przede wszystkim o naturalnym umieszczeniu w treści odpowiedniej liczby słów kluczowych. SEO copywriter powinien również znać narzędzia pozycjonerskie, które pozwalają na dobór właściwych fraz.
Co więcej, w tej dziedzinie (poza tekstami na firmowe strony czy blogi) tworzy się także artykuły sponsorowane oraz zapleczowe, których celem jest zwiększenie popularności i poprawienie rankingu witryny.
Nie tylko tworzenie treści
Choć w podstawowym zakresie obowiązków copywritera znajduje się tworzenie tekstów, nie kończą się na nich zadania specjalisty – jest on też odpowiedzialny za research, a więc odnajdywanie informacji niezbędnych do stworzenia fachowego contentu – to etap poprzedzający pisanie, który można uznać za najważniejszy.
Umiejętność korzystania ze źródeł internetowych, publikacji naukowych czy książek/e-booków stanowi podstawowy warunek do stworzenia jakościowego contentu.
Przeczytaj również
W zakres obowiązków copywritera mogą wchodzić również korekta oraz optymalizacja istniejących tekstów – nie tylko pod względem merytorycznym, ale również ortografii, interpunkcji, stylistyki itd. Specjalista powinien także zapewnić Ci fachowe doradztwo związane z wyborem treści, które pozwolą wypromować biznes, oraz tematów artykułów – chwytliwych, przyciągających uwagę odbiorców i zachęcających do czytania.
Jeżeli poszukujesz copywritera, zwróć uwagę na to, czy współpracuje on ze specjalistami SEO oraz grafikami. Dzięki temu zyskasz nie tylko merytoryczne, profesjonalne treści, ale również zadbasz o pozycjonowanie swojej strony oraz identyfikację wizualną. Warto korzystać z usług agencji zapewniającej kompleksowe usługi – od tworzenia treści, przez grafiki, aż do optymalizacji witryn.
Wybór odpowiedniego copywritera ma kluczowy wpływ na to, jak zaprezentujesz ofertę i jak Twoja marka będzie postrzegana przez potencjalnych klientów. Szukaj takich specjalistów, których zakres obowiązków pozwoli na dostarczenie różnego rodzaju tekstów dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb.
Podsumowanie
- Copywriter zajmuje się tworzeniem treści, sloganów, tekstów reklamowych na strony internetowe, blogi, social media i opisów produktów.
- SEO copywriter to specjalista od contentu umożliwiającego skuteczne pozycjonowanie witryn internetowych.
- W zakres obowiązków copywritera wchodzą również research, wybór tematów i doradztwo w zakresie contentu.
- Copywriter powinien posiadać łatwość tworzenia angażujących treści, być kreatywny i znakomicie posługiwać się językiem polskim.
- Warto korzystać z usług agencji copywriterskich, które zatrudniają nie tylko specjalistów od pisania, ale również grafików czy programistów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz