Brand marketing – czyli jak zbudować silną markę
Nie od dziś wiadomo, że znana marka przyciąga większą liczbę klientów. Dlatego przedsiębiorcy wkładają wysiłek, by zareklamować nie tylko swoje produkty, ale także firmę. Właśnie to zjawisko, czyli brand marketing, opisujemy w poniższym artykule.
Czym jest brand marketing?
Brand marketing to wszystkie techniki mające na celu wypromowanie wizerunku firmy.
Dzięki temu przedsiębiorstwo buduje zaufanie wśród potencjalnych klientów. Wiąże się z tym większa sprzedaż, niższe koszty reklamowe oraz możliwość zastosowania wyższych cen w ofercie.
Dlatego, choć celem brand marketingu nie jest bezpośrednia sprzedaż, w znaczący sposób wpływa na poprawę wyników biznesowych.
Dlaczego brand marketing jest ważny?
Współczesny rynek jest bardzo skomplikowany. Obecnie mało kto sprzedaje banany na targu, nawołując klientów za pomocą głośnych okrzyków.
Co mamy zamiast tego? Strategie marketingowe, budowę świadomości marki i długaśne lejki sprzedażowe, przez które trzeba przeprowadzić odbiorców, aby finalnie zakupili produkt. Nie wystarczy niska cena czy ładne logo: wyniki biznesowe są raczej wypadkową tysiąca rozmaitych czynników. W tym chaosie brand marketing odgrywa istotną rolę – upraszcza świat, tworząc markę.
Podmioty gospodarcze traktują markę jako potężny nośnik informacji. Komunikują pewne wartości, porządkują doświadczenia konsumenckie, nadają przedsiębiorstwu styl i charakter – a to wszystko zamykają w postaci określonego znaczka.
To, jakie wrażenia ten „znaczek” wywoła w umysłach odbiorców, determinuje finalny efekt biznesowy. W skrócie, brand marketing odpowiada właśnie za to, aby te wrażenia były jak najlepsze.
Przeczytaj również
Jak stosować brand marketing?
Istnieje wiele możliwości, aby wypromować wizerunek firmy. W przypadku działań w Internecie są to m.in.:
- Content marketing – tworzenie merytorycznych treści, aby stworzyć ekspercki wizerunek marki. Najczęściej informacje umieszcza się na blogu oraz dedykowanych podstronach. Dzięki temu jednocześnie zwiększa się widoczność strony w wyszukiwarce.
- Marketing szeptany – prowadzenie mądrych dyskusji na forach branżowych, przy jednoczesnym przemycaniu wątków promocyjnych dla swojej firmy. Przy dobrym wykonaniu reklama brandu wygląda dość autentycznie.
- Influencer marketing – promowanie marki za pośrednictwem znanych, wpływowych osób. Jest to kolejny przykład reklamy prowadzonej w sposób naturalny, nienachalny.
- Social media marketing – publikowanie angażujących wpisów na portalach społecznościowych, by zwiększyć rozpoznawalność marki oraz ukazać kompetencje firmy. To niemal obowiązkowy kanał komunikacji, gdyż chwytliwe treści mogą liczyć na wysokie zasięgi.
- Remarketing – wyświetlanie reklam osobom, które odwiedziły już stronę. Jest to ciekawy sposób, by tanim kosztem wielokrotnie ukazać się potencjalnym klientom i utrwalić świadomość marki, niemniej zbyt częsta ekspozycja może okazać się drażliwa.
Brand marketing można oczywiście prowadzić również w świecie „rzeczywistym”. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się event marketing, gdzie za sprawą sponsoringu promuje się wizerunek marki podczas wydarzeń sportowych lub akcji charytatywnych.
To, które działanie jest najbardziej efektywne pod kątem budowania brandu, zależy od branży, grupy docelowej oraz możliwości przedsiębiorstwa. Przykładowo, jako agencja copywriterska kładziemy duży nacisk na content marketing, by prezentować swoje kompetencje oraz utwierdzać wizerunek eksperta. Z kolei sprzedawca lokalnego browaru mógłby zadbać o to, by zamieścić baner przed nadchodzącym meczem piłkarskim w jego okolicy.
Jak poprawić skuteczność brand marketingu?
W gruncie rzeczy nie ma jednej odpowiedzi na to, jak prowadzić działania brand marketingu. Wyróżniamy wiele archetypów marki, dlatego istnieje mnóstwo ścieżek, jakie można obrać podczas kreowania wizerunku firmy. Niemniej we wszystkich przypadkach jest istotne, aby zadbać o takie kwestie jak:
- Public relations – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przedsiębiorstwa. Należy prowadzić działania w taki sposób, aby miały jednoznacznie pozytywny wydźwięk dla opinii publicznej oraz pracowników. Przykładem dobrego PR-u jest udział w akcjach charytatywnych czy udostępnianie darmowych narzędzi na swojej stronie.
- Spójność wizerunkowa – budowa brandu jest długotrwałym procesem, dlatego wymagana jest konsekwencja w komunikacji między firmą a odbiorcami. Stosowanie zbyt luźnego stylu u marki, która zwykle zachowuje formalny charakter, jest przykładem złamania tejże reguły.
- Regularna aktywność – żadna firma nie skorzysta na kilkumiesięcznej ciszy. Aby zbudować wysoką świadomość marki, trzeba zadbać o stałe dotarcie do odbiorców oraz powtarzalną ekspozycję na reklamy. Niestety jednorazowe akcje promocyjne nie są wystarczające do osiągnięcia tego celu.
Podsumowanie
- Celem brand marketingu jest budowa odpowiedniego wizerunku marki. Ma to istotny wpływ na późniejszy wzrost sprzedaży.
- Istnieje wiele metod brand marketingu obejmujące zarówno działania cyfrowe, jak i offline. Optymalny wybór zależy od sytuacji konkretnej firmy.
- Budowa silnego brandu jest długofalowym procesem wymagającym regularnej aktywności oraz zachowaniem spójności wizerunkowej.
Artykuł powstał we współpracy z ekspertami agencji Verseo.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz