Treści dla start-upów – czego potrzebuje nowy biznes?

Spis Treści:

Aby pokazać swój pomysł biznesowy światu, musisz przygotować odpowiednie treści i skutecznie je dystrybuować. Profesjonalne podejście do tego tematu może być kluczem do sukcesu. Czym jest start-up i jakich treści potrzebuje? Wyjaśniamy w naszym artykule!

Start-up – co to jest?

Start-up to organizacja, która tworzy swój model biznesowy w trakcie trwania działalności. Jest innowacyjna i nie ma szczegółowego biznesplanu.

Można wysnuć błędny wniosek, że start-upem jest każda nowo powstała firma. Jednak warto podkreślić, że mianem tym określane są takie projekty, które wprowadzają na rynek coś nowego. Nie mają określonego sposobu działania, szukają inwestorów, którzy pomogą im rozwinąć skrzydła. Tym samym, jeśli zakładasz własną działalność, ale wykonujesz dokładnie takie zadania jak wcześniej, nie możesz nazwać się start-upem.

Zazwyczaj otwarcie nowej firmy rozpoczyna się od stworzenia dokładnego biznesplanu, który zawiera analizy, raporty, analizę konkurencji. W przypadku start-upów pierwszy jest jednak pomysł i to on gra tutaj główną rolę. Sprawdzanie i badanie grupy docelowej czy znajdowanie środków stanowi już kolejny etap.

Nie da się więc ukryć, że start-up jest ryzykowny. Nie oznacza to jednak, że decydują się na jego założenie tylko młodzi ludzie, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Dobry, innowacyjny pomysł mogą mieć także doświadczeni przedsiębiorcy.

Steve Blank, wykładowca przedsiębiorczości, stworzył definicję, która w wolnym tłumaczeniu brzmi:

Start-up jest czasową organizacją stworzoną do poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego.

​Treści dla start-upów

Aby start-up mógł osiągnąć sukces, ludzie muszą się o nim dowiedzieć. Nie tylko o jego zaistnieniu na rynku, lecz także o produkcie czy usłudze, nad jaką pracuje. W związku z tym istotny w działaniu takiej organizacji jest content marketing. Jakie treści dla start-upów mogą pomóc w jego promocji?

Dobra strona internetowa

Przede wszystkim potrzebna jest dobra strona internetowa lub landing page, które zaprezentują zarówno start-up, jak i jego twórców oraz ich pomysł. Jakie powinny być to treści? Konkretne, czytelne, z najważniejszymi informacjami. Odbiorca oczekuje, że znajdzie na Twojej witrynie wszystko, czego potrzebuje.

Jakie treści dla start-upu warto stworzyć?

  • Tekst na stronę główną. Umieść tam hasło (lub kilka haseł), które zachęca do skorzystania z Twojej oferty. Powinno być to kilka słów, które od razu podpowiadają, z czym ma do czynienia osoba, która weszła na Twoją witrynę. Warto również stworzyć krótki (ok. 1500 znaków ze spacjami (zzs) opis tego, czym się zajmujesz i co można znaleźć na stronie.
  • Profesjonalna oferta. W przypadku sprzedaży produktów lub usług będą to ich opisy (średnio 2000 zzs) i dołączone do nich dobrej jakości zdjęcia. Jeśli liczba sprzedawanych towarów jest duża, przydatne będą również opisy kategorii (2000–3000 zzs).
  • Tekst do podstrony „O nas”. W tym miejscu przedstaw twórców projektu, jego cel oraz dotychczasowe osiągnięcia. Opis firmy nie musi być rozbudowany, a jego optymalną długość można oszacować na średnio 2000–3000 zzs.
  • Cennik. W przypadku produktów, które mają stałe ceny, jego stworzenie nie będzie problemem. Jeśli jednak koszty zależą od pewnych czynników, warto wymienić je na samej górze podstrony. Mimo wszystko przydatne będą orientacyjne ceny, które nakreślą odbiorcy, z jakimi kwotami ma do czynienia. Jeżeli oferujesz klientom abonamenty na swojej usługi, szczegółowo opisz, co wchodzi w ich zakres.

Przygotowując treści na stronę internetową, warto pamiętać także o tym, że wejść mogą na nią inwestorzy, których poszukujesz. Dobrze więc stworzyć też teksty kierowane właśnie do nich.

USP, czyli unique selling proposition

USP przedstawia unikalne cechy Twojego produktu czy usługi. Pokazuje, dlaczego to właśnie Twoja oferta powinna przyciągnąć uwagę i jest lepsza od konkurencji. W tym tekście należy zawrzeć to, co Cię wyróżnia.

Gdzie umieścić USP? W widocznym miejscu strony internetowej. Najlepiej, aby było dostrzegalne już po wejściu na nią.

Przykład:

USP marki zapakuj.to:

  • Zaprojektowane w mgnieniu oka.
  • Dostarczone ekspresowo.
  • Zjawiskowe na zawsze.

​Blog

Wyczerpujące materiały publikowane przez start-up na blogu pomagają w budowaniu wizerunku eksperta. Pokazują wiedzę, jaką posiadają twórcy projektu. Jest to miejsce, w którym możesz nie tylko edukować, lecz także szczegółowo opisywać swoje produkty/usługi – biorąc pod uwagę każdy ich aspekt.

Jak często publikować na blogu? Według badań przeprowadzonych przez HubSpot małe firmy z sukcesem publikują średnio 3-4 posty w tygodniu, z kolei duże przedsiębiorstwa dzielą się wiedzą nawet codziennie.

Nie ma optymalnej długości wpisu blogowego. Najważniejsze jest to, by jak najmocniej wyczerpać temat. Warto jednak pisać treści nie krótsze niż 3000 zzs. Korzystaj tylko ze sprawdzonych źródeł, nie tylko internetowych. Dodaj też do tekstu grafiki związane z tematyką.

Staraj się optymalizować posty pod kątem SEO. Używaj nagłówków, stosuj wyróżnienia, ustal frazę kluczową i twórz meta opisy. Możesz korzystać z wtyczek, które sprawdzą, czy robisz to prawidłowo, lub programów, takich jak na przykład Surfer SEO.

​Media społecznościowe

Social media posłużą Ci nie tylko jako kolejny kanał, na którym możesz reklamować swoje pomysły, lecz także miejsce dystrybucji treści.

Samo napisanie artykułu na blogu nie przyniesie efektów, jeśli nie dotrze on do szerszego grona odbiorców. Dlatego też to bardzo istotne, by informacje o nowych tekstach zamieszczać w miejscach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci i inwestorzy, czyli na przykład na portalach społecznościowych.

Warto na każdy z nich tworzyć odmienne posty, dostosowane do strony, na której aktualnie działasz. Nie dubluj informacji i pisz unikalne treści, które przyciągną uwagę.

Newsletter

Kolejnym miejscem dystrybucji jest newsletter. Można w nim informować o postępach prac, nowych postach czy planach na przyszłość. W tym przypadku również nie ma określonej optymalnej długości dla takiej treści, ale warto by było to około 3000 zzs.

Ważna jest tutaj systematyczność, konkretne dane lub też dodatkowe wiadomości, niedostępne nigdzie indziej. Używaj grafik, dziel tekst na akapity, linkuj do istotnych stron. Newsletter powinien być personalizowany, w końcu trafia do konkretnej skrzynki mailowej. Tytuł wiadomości musi przyciągać, a w treści warto zawrzeć wezwanie do działania, aby odbiorca wszedł na stronę i skorzystał z Twojej oferty.

Poza wyżej wspomnianymi, treści dla start-upów, o których warto wspomnieć, to chociażby prezentacja pomysłu biznesowego przeznaczona dla inwestorów czy różnego rodzaju wnioski o dotacje. Muszą to być teksty profesjonalne, wyczerpujące i na najwyższym poziomie.

Kto tworzy treści dla star-upów?

Ilość treści dla start-upów może być przytłaczająca, szczególnie jeśli nie jest to coś, w czym specjalizują się jego członkowie. Na szczęście wszystkie teksty można dzisiaj zlecić profesjonalnym copywriterom i content writerom, którzy zadbają o tę część Twojej działalności. Dzięki temu możesz w pełni skupić się na innych kwestiach.

Stereotypy dotyczące start-upów

Każdego miesiąca w Polsce powstaje średnio 30 tysięcy firm. W skali roku jest więc to imponująca liczba. Taka mnogość skutkuje tym, że aż co trzecie nowe przedsiębiorstwo zamyka się po pierwszym roku działalności. Oczywiście nie wszystkie z nich są start-upami, jednak w związku z tym powstał stereotyp, że start-up nie jest poważnym biznesem, który ma szansę na rozwój. W końcu tak wiele z nich upada.

Poza tym sama nazwa kojarzona jest z projektem grupy młodych ludzi, pełnych ideałów, ale niekoniecznie wiedzy i doświadczenia – co również jest krzywdzące. Sprawia to bowiem, że przedsiębiorcy prężnie działający na rynku nie zawsze chcą z nimi współpracować. Nie każda działalność zakończy się sukcesem, jednak start-upy mogą do niego dojść, jeśli tylko da się im na to szanse i możliwości.

Podsumowanie

  • Start-up to nowo powstały biznes, który nie ma gotowego biznesplanu i tworzy innowacyjne produkty/usługi.
  • Aby jego pomysł został w pełni zrealizowany, musi dotrzeć nie tylko do klientów, lecz także inwestorów.
  • Ważnym elementem są treści dla start-upów, które powinny być klarowne, specjalistyczne i profesjonalnie napisane.
  • Są to między innymi newslettery, teksty na stronę internetową, artykuły eksperckie czy posty na social media.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Justyna Szymczyk-Mielniczyn

Korektorka, redaktorka i copywriterka. Z radością pomaga ludziom, którzy nie mogą znaleźć słów. Sama najchętniej pisze między innymi o poprawności językowej, organizacji pracy i polskiej kulturze. Zawsze ma pod ręką dobry słownik i bullet journal. Fanka prof. Jana Miodka. Prywatnie bardzo dużo czyta, słucha Michała Bajora i zachwyca się drobiazgami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu