Reason To Believe – jak budować wiarygodność marki?

Spis Treści:

W przekazach reklamowych marki składają obietnice, których celem jest przekonanie odbiorców do zakupu produktu czy usługi. Muszą być one przekonujące i odpowiednio udowodnione lub uargumentowane – bez tego mogą okazać się mało wiarygodne. Dlatego tak duże znaczenie w kontekście promocji oferty ma Reason To Believe, czyli powód, dla którego warto uwierzyć marce. Czym jest RTB i jak go stworzyć, by zyskać wiarygodność w oczach klientów?

Czym jest Reason To Believe?

Reason To Believe (RTB) stanowi dowód lub argument potwierdzający wiarygodność obietnicy składanej konsumentowi.

Jest jasnym i przekonującym komunikatem, opartym na faktach, doświadczeniach lub unikalnych cechach marki.

Do jego najważniejszych celów zaliczamy budowanie zaufania odbiorców oraz upewnienie ich w tym, że korzystając z produktu lub usługi, zyskają konkretną korzyść – np. wyjątkowe doznania smakowe (w przypadku produktów spożywczych), gładszą skórę (w przypadku kosmetyków) czy bezpieczeństwo na drodze (w przypadku samochodów).

Do najważniejszych cech dobrego RTB zaliczamy:

  • wiarygodność – oparcie na faktach lub dowodach, bez wprowadzania konsumentów w błąd;
  • jednoznaczność – klarowny i łatwy do zrozumienia przekaz, jasno wskazujący, dlaczego warto wybrać daną markę;
  • unikalność – wyróżnianie marki na tle konkurencji poprzez oryginalne cechy;
  • spójność – zgodność z wartościami, celami i misją marki;
  • dowody – poparcie obietnic danymi liczbowymi, statystykami, testami, certyfikatami, doświadczeniami klientów lub opiniami ekspertów;
  • dopasowanie do potrzeb klienta – uwzględnienie oczekiwań i preferencji konkretnej grupy docelowej;
  • emocjonalność – wywoływanie pozytywnych emocji w reklamie, co zwiększa siłę przekazu, buduje zaufanie i sprzyja lojalności klientów.

Mówiąc krótko, Reason To Believe wyróżnia markę na tle konkurencji i pomaga w tworzeniu trwałej relacji z klientami.

Warto stworzyć je od podstaw, biorąc pod uwagę realne korzyści, jakie możesz zapewnić swoim klientom, a także ich potrzeby i oczekiwania.

Jak stworzyć skuteczne RTB dla marki?

Tworzenie dobrego RTB marki składa się z kilku etapów – oto te najważniejsze.

Określenie grupy docelowej

W pierwszej kolejności musisz zastanowić się, jakie są potrzeby, oczekiwania oraz problemy klientów, jakie pomożesz im rozwiązać. W tym celu warto przeanalizować odbiorców pod kątem demografii (wiek, płeć, dochód czy wykształcenie), psychografii (styl życia, wartości czy zainteresowania), a także zachowań (sposób użytkowania produktu/usługi czy lojalność wobec marki).

Pozwoli to stworzyć profil klienta (tzw. personę) i tym samym określić odpowiednie korzyści, jakie możesz uwypuklić, a także dostosować język komunikacji.

Wyznaczenie obietnicy marki

Znając swoją grupę docelową, możesz określić, co Twoja marka obieca klientom – wysoką jakość, przystępną cenę, ekskluzywność, a może innowacyjność? Ustalisz również, co będzie najważniejsze w komunikacji marki – zdrowie, bezpieczeństwo, efektywność czy też prestiż.

Warto brać tu pod uwagę nie tylko potrzeby i problemy swoich klientów, ale również realne możliwości, czyli cechy produktów lub usług, które rzeczywiście pozwolą spełnić oczekiwania konsumentów.

Znalezienie dowodów na poparcie obietnicy

To kluczowy etap, który definiuje Reason To Believe. Musisz znaleźć takie argumenty, które przekonają klientów do skorzystania z Twojej oferty i uwiarygodnią markę. Ważne są tutaj m.in.:

  • logiczne uzasadnienie – jeżeli np. oferujesz klientom krem przeciwzmarszczkowy, zwróć ich uwagę na składniki, które pozwalają eliminować niedoskonałości (np. retinol czy kwas hialuronowy);
  • badania naukowe – najlepiej z kilku niezależnych źródeł, które będą stanowić potwierdzenie skuteczności produktu;
  • rekomendacje – zarówno zadowolonych klientów (warto sięgnąć po wiarygodne statystyki), jak i ekspertów w danej dziedzinie (np. skuteczność potwierdzona przez kosmetologów);
  • długa historia – RTB można oprzeć na wieloletnim doświadczeniu, dobrej reputacji oraz rynkowym statusie marki;
  • konkurencyjność – możesz pokazać konsumentom, co wyróżnia Twój produkt na tle innych i dlaczego w pierwszej kolejności warto postawić właśnie na niego.

Stworzenie przekazu reklamowego

RTB zadziała, jeżeli Twój przekaz reklamowy będzie interesujący i profesjonalny. Możesz oprzeć go np. na storytellingu, a więc ciekawej historii, która zbuduje wiarygodność marki i wzbudzi zaufanie klientów. Pamiętaj, by wykorzystać różne kanały komunikacji (np. media społecznościowe, strona internetowa czy tradycyjne przekazy w prasie lub TV) oraz wpleść RTB na opakowania produktu.

Przykłady RTB w reklamach znanych marek

Poniżej znajdziesz kilka przykładów wysokiej jakości Reason To Believe, które stanowi klucz do sukcesu poszczególnych marek.

  • Żywiec Zdrój – dostarcza naturalną, czystą wodę, co potwierdza tym, że pochodzi ona ze źródeł głębinowych w Beskidach;
  • Wedel – deklaruje wyjątkowy smak czekolady, opierając swoje RTB na historii – jej produkty tworzone są według tradycyjnej receptury opracowanej 170 lat temu i wciąż udoskonalanej;
  • Kubuś – oferuje naturalne soki dla dzieci, popierając to stosowaniem w składzie wysokiej jakości owoców i brakiem konserwantów;
  • Tesla – skupia się na innowacyjnych pojazdach elektrycznych, wykorzystując nowoczesne technologie, takie jak baterie o największych zasięgach;
  • L’Oréal Paris – obiecuje skuteczną pielęgnację i piękno, udowadniając skuteczność swoich produktów własnymi badaniami laboratoryjnymi przeprowadzanymi przez zespół ekspertów.

Wszystkie powyższe przykłady stanowią potwierdzenie tego, że marki, które potrafią trafnie łączyć swoje obietnice z wiarygodnymi dowodami, są w stanie zbudować silne więzi z klientami i osiągnąć duży sukces na rynku – niezależnie od branży, jaką reprezentują.

Podsumowanie

  • Reason To Believe to dowód lub argument, który potwierdza wiarygodność obietnicy składanej konsumentowi przez markę.
  • RTB pozwala uwiarygodnić markę, zbudować silne więzi z klientami oraz wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Do najważniejszych cech dobrego RTB zaliczamy wiarygodność, jednoznaczność, unikalność, spójność, dopasowanie do potrzeb klienta oraz dowody.
  • Chcąc stworzyć skuteczne RTB, należy określić grupę docelową i obietnice składane konsumentom, a także znaleźć dowody na ich poparcie.
  • Do marek, które stosują skuteczne Reason to Believe, zaliczamy m.in. Żywiec Zdrój, Wedel, Teslę czy L’Oréal Paris.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.01.2025 Marketing
21.01.2025 Porady & Ciekawostki
20.01.2025 Korekta & Redakcja
17.01.2025 Copywriting
16.01.2025 Content Marketing
15.01.2025 Porady & Ciekawostki
14.01.2025 Korekta & Redakcja
13.01.2025 Pozycjonowanie
10.01.2025 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu