Content manager – praca, zarobki, kompetencje

Spis Treści:

Od kilku lat content marketing nieustannie zyskuje na znaczeniu. Odpowiednio zaplanowane treści mają duży potencjał w promowaniu firmy, przynosząc korzyści na wielu polach. Wraz z tym powstał nowy zawód – content manager, którego poddamy szczegółowej analizie w poniższym artykule.

Content manager – definicja

Na wstępie określmy, czym zajmuje się pracownik w ramach wykonywania tego zawodu.

Content manager to osoba zarządzająca przepływem marketingowej treści wewnątrz firmy.

Jej celem jest uzyskanie biznesowych rezultatów poprzez optymalizację tekstów na stronie, rozbudowę podstron, wstawianie merytorycznych treści na blogu, publikację artykułów sponsorowanych na serwisach zewnętrznych, a także prowadzenie działań PR-owych w obrębie portali społecznościowych.

Słowem, content manager jest odpowiedzialny za wszelkie treści, które prezentuje firma.

Korzyści wynikające z jego pracy to:

  • Budowa profesjonalnego wizerunku marki;
  • Poprawa widoczności strony internetowej;
  • Generowanie ruchu organicznego;
  • Zwiększanie liczby potencjalnych klientów;
  • Poprawa skuteczności konwersji;
  • Atrakcyjne przedstawienie oferty i kreowanie zainteresowania wśród odbiorców;
  • Utrzymanie aktywnego przekazu marketingowego.

Widzimy więc, jak wiele rezultatów może przynieść odpowiednie zarządzanie treścią, a rosnąca wartość content marketingu sprawia, że zawód ten jeszcze długo będzie cieszył się dużym potencjałem biznesowym.

Jak wygląda praca content managera?

Dokładny obraz zależy od struktury firmy, zakresu obowiązków, a także możliwości inwestycyjnych.

Przeważnie content manager jest kierownikiem zespołu copywriterów i zleca wykonywanie zadań na podstawie określanej strategii.

Na początku wykorzystuje narzędzia analityczne, aby opracować ścisły zestaw działań, który przyczyni się do stworzenia trafnej treści minimalnym nakładem czasu. Precyzja powinna obejmować m.in dobór słów kluczowych w oparciu o popularność i konkurencję. Dzięki temu copywriterzy mogą tworzyć treści, które z największym powodzeniem zyskają widoczność w wyszukiwarce.

Content manager bierze pod uwagę również parametry portali zewnętrznych, by zlecić publikację z największą korzyścią dla pozycjonowanej strony. Innym aspektem jest bieżące monitorowanie stanu podstron i bloga, by zapewnić aktualne, atrakcyjne informacje dotyczące oferty przedsiębiorstwa.

Jeśli branża jest w dużym stopniu podatna na wydarzenia zewnętrzne (np. portale informacyjne, kancelarie prawne), istotne jest również bieżące śledzenie nowinek, by zlecać treści zgodne z real time marketingiem, maksymalizując w ten sposób stopień konwersji.

Dokładny wygląd pracy content managera jest więc zależny od:

  • wielkości zespołu;
  • budżetu przeznaczanego na marketing;
  • branży przedsiębiorstwa;
  • wyznaczonych celów biznesowych;
  • aktualnych zasobów marketingowych.

A także od… kompetencji, gdyż dobór działań jest ściśle uzależniony od posiadanej wiedzy. Dlatego też może pojawić się pytanie, jakie są źródła informacji, by wykonywać zawód jak najlepiej?

Skąd czerpać wiedzę?

Content marketing jest wysoce dynamiczną branżą, która nieustannie dostosowuje się do potrzeb rynkowych. Z tego względu na próżno szukać książek czy kierunków studiów, które przekażą kompletne zaplecze merytoryczne do wykonywanej pracy.

Dodatkową destabilizację wprowadza sama specyfika pisma, będąca czystym wytworem myśli za pośrednictwem aparatu pojęciowego. Tutaj tradycyjna oświata ponownie zawodzi, gdyż nie można po prostu nauczyć, jak dobrze pisać, by przynosić zyski przedsiębiorstwu.

Aby być dobrym content managerem należy:

  1. posiadać wysokie umiejętności językowe;
  2. dogłębnie poznać firmę oraz jej potrzeby;
  3. znać techniki marketingowe oraz ich powiązania.

Dopiero suma tych trzech wymogów czyni kompetentnym do wykonywania tak złożonego i dynamicznego zawodu. Należy więc zdywersyfikować źródła wiedzy, by nie dopuścić do żadnego słabego ogniwa. Z tego względu:

  1. Zapoznaj się z rozmaitymi konstrukcjami językowymi. Czytaj wiele książek, ucz się nowych słów i regularnie odwiedzaj internetowy słownik, jeśli tylko pojawią się u Ciebie jakieś wątpliwości.
  2. Musisz stale zyskiwać wiedzę dotyczącą branży pracodawcy. Doszczętnie zapoznaj się z jego ofertą, a także z tym, jakie korzyści z niej wynikają. Pomyśl, z jakimi problemami zgłaszają się klienci i jak firma je rozwiązuje. Poznaj mechanizm działania przedsiębiorstwa i śledź fachowe aktualności, które zaktualizują Twoje podłoże merytoryczne. Pamiętaj, że będziesz zarządzał konkretnymi informacjami, więc musisz wiedzieć, jakie z nich są prawdziwe czy użyteczne dla klientów.
  3. Odwiedzaj blogi i czytaj książki z różnych źródeł. Skup się na tym, jak działa wyszukiwanie Google, jakie korzyści przynoszą poszczególne rodzaje treści, z jakich narzędzi warto korzystać itd. Wszak znajomość celów firmy to jedno, a dobranie metod to drugie! I przede wszystkim – zbieraj doświadczenia, wyciągaj wnioski i traktuj naukę jako stały proces, a nie okres przygotowawczy do zawodu.

Jak widać, nie ma prostej odpowiedzi, co przeczytać lub ukończyć, by zostać wzorcowym content managerem. Wymagana wiedza jest zbyt kompleksowa, a rynek zbyt dynamiczny, by ująć proces kształcenia w sztywnym schemacie. Mamy jednak nadzieję, że złożoność pracy nie przerazi Cię, lecz doda motywacji, bo to właśnie brak odgórnych zasad stanowi piękno tego zawodu.

Content manager – zarobki

Jeśli zakres kompetencji jest szeroki, to nie trudno przewidzieć, że tak samo będzie z finansami. Zawód wiąże się z dużym potencjałem i odpowiedzialnością, stąd widełki znacząco się wahają.

Zarobki dla content managera zaczynają się od 2500 złotych netto i mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w dużych, renomowanych przedsiębiorstwach.

Najczęściej jednak wynagrodzenie oscyluje wokół 3500-5000 złotych netto, choć podkreślamy, że uchwycenie reguły w takim zawodzenie mija się z celem.

Z pewnością doświadczony content manager może liczyć na satysfakcjonujące wynagrodzenie, gdyż jego praca przekłada się ściśle na wyniki biznesowe pracodawcy. Jeśli okaże się skuteczny, a firma będzie prosperować, naturalnie odczuje to w swoich zarobkach.

Podsumowanie

  • W powyższym artykule przybliżyliśmy Ci pracę content managera, a także wyjaśniliśmy, jak wieloma powiązaniami cechuje się ten zawód.
  • Doświadczony content manager może liczyć na satysfakcjonujące wynagrodzenie, ponieważ jego praca realnie wpływa na wyniki biznesowe pracodawcy.
  • Uważamy, że definiowanie wymyślnych zasad nie pomoże w podjęciu pracy, natomiast wykazanie złożoności skutecznie uświadomi, w którym kierunku należy podążać, by w przyszłości samemu stanąć na tym szczeblu kariery.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Komentarze

Anixoo11.11.2021 19:41

Słowem, content manager to must be zważając na obecny nadmiar informacji

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja
08.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu