Strategia komunikacji marki – co to jest i jak ją stworzyć?

Spis Treści:

Strategia komunikacji marki jest równie niezbędna, jak biznesplan – pozwala obrać właściwy kierunek działań, sprawnie zarządzać firmą i budować pozytywny wizerunek marki. To właśnie strategia komunikacji jest matką sukcesów wielkich międzynarodowych firm. Bez niej trudno o autentyczność i zainteresowanie ze strony klientów. Z pewnością warto poświęcić czas na jej opracowanie, najlepiej jeszcze przed stworzeniem logo!

Strategia komunikacji – co to jest?

Strategia komunikacji często utożsamiana jest ze strategią marki. Niesłusznie, bo to dwa różne pojęcia.

Strategia marki to zestaw ogólnych założeń i wytycznych marki, które dotyczą szeroko pojętej komunikacji, w tym również jej strony wizualnej. Służy przede wszystkim określeniu jej tożsamości.

Strategia komunikacji marki to sposób, w jaki te założenia mają być realizowane w codziennej komunikacji. Pokazuje, jak wykorzystać dostępne zasoby, aby osiągnąć zamierzone cele w obszarze komunikacji w przedsiębiorstwie.

Strategia komunikacji pomaga planować i realizować projekty. Powinna zawierać m.in. plan komunikacji marketingowej, kanały komunikacji oraz mierniki ich efektywności (o pozostałych elementach piszemy poniżej).

Dlaczego strategia komunikacji jest ważna?

Istnieje wiele powodów, które przemawiają za tym, że warto stworzyć strategię komunikacji marki, nawet lokalnej:

  • umożliwia sprawne zarządzanie firmą – zintegrowane działania zajmują znacznie mniej czasu;
  • przyspiesza rozwój firmy – jasno określone cele i zdefiniowane przewagi rynkowe pomagają w osiągnięciu sukcesu;
  • ułatwia dążenie do wytyczonych celów – umożliwia kontrolę postępów;
  • buduje pozytywny wizerunek marki – ułatwia tworzenie spójnego, autentycznego przekazu;
  • pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów – konsumenci poszukują dziś autentyczności;
  • zmniejsza wydatki na reklamę – przemyślana strategia i analizowanie rezultatów pozwalają wybrać najbardziej efektywne metody promocji;
  • pozwala przygotować się do sytuacji kryzysowej – przewiduje sytuacje i zagrożenia, które mogą nastąpić.

Cechy dobrej strategii komunikacji

Dobrze skonstruowana strategia komunikacji pozwala osiągnąć nie tylko cele wizerunkowe, ale też biznesowe – wybór efektywnych metod promocji przekłada się na mniejsze wydatki.

Dobra strategia komunikacji to też taka, która sprawia, że marka wydaje się autentyczna i jedyna w swoim rodzaju – klienci nie tylko potrafią odróżnić ją od konkurencji, ale też wskazać wartości, jakimi się kieruje. W dużej mierze odpowiada za to, że jedne firmy są znane, a inne – mimo usilnych starań – nie.

Strategia komunikacji pomaga też ujarzmić social media. Gdy ją stworzysz, tworzenie treści będzie dużo łatwiejsze, a przekaz bardziej spójny i dopasowany do danego medium.

Strategia komunikacji – jak ją przygotować?

 Oto 4 kroki niezbędne do stworzenia skutecznej strategii komunikacji marki.

Wyznacz cele marketingowe

Cele marketingowe powinny być zbieżne z celami biznesowymi. Bez nich trudno wyznaczyć kierunek działania. Powinny być konkretne i, co najważniejsze, mierzalne. Dobrze jest też wyznaczyć granice czasowe ich realizacji. Celem marketingowym może być np. zwiększenie świadomości marki.

Przeprowadź rzetelną analizę

To jeden z najbardziej pracochłonnych etapów tworzenia strategii komunikacji, ale z pewnością niezbędny. Przyjrzyj się swojej sytuacji wyjściowej. Kierunek działań początkującej marki będzie zupełnie inny niż przedsiębiorstwa, które już jest obecne na rynku.

Zidentyfikuj mocne i słabe strony swojej firmy. Przyjrzyj się też konkurencji zarówno pod kątem biznesu, usług, komunikacji, jak i klientów. Stwórz persony osób, które reprezentują grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć. Nie zapomnij też o analizie aktualnych trendów rynkowych.

Stwórz koncepcję kreatywną

Po analizie czas na najprzyjemniejszą część, czyli działania kreatywne. Zastanów nad kluczowym przekazem swojej marki: jakie wartości ma uosabiać, jakie emocje wywoływać w odbiorach, jakim językiem powinna operować? Pomyśl też o tym, co konsument powinien zapamiętać po pierwszym kontakcie z brandem.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą stworzyć jednoznaczny, wiarygodny – a może nawet chwytający za serce – komunikat, który pozwoli pozyskać nowych, lojalnych klientów. Jeśli będzie autentyczny, odbiorcy uwierzą w wartość marki i zostaną z Tobą na dłużej.

Opracuj plan działania

Wybierz kanały marketingowe, które chcesz wykorzystać w komunikacji. Oszacuj swoje możliwości i moce przerobowe – lepiej działać dobrze i regularnie w kilku kanałach niż w wielu, ale rzadko. Pamiętaj, że niektóre persony będą wymagały innych sposobów dotarcia.

Koniecznie określ mierniki efektywności każdego z kanałów. Wskaźnikami KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) mogą być np.: liczba odwiedzin strony internetowej, reakcji (zaangażowania) w social mediach czy subskrybentów newslettera. Bez KPI trudno ocenić, czy podjęte działania są słuszne.

Stwórz plan z uwzględnieniem dat publikacji, rodzajem danego przekazu (np. post z grafiką, animacja, plakaty, ulotki) oraz budżetem. Oszacuj, ile czasu, pieniędzy i zasobów będzie kosztować dane działanie. Jeśli na przykład potrzebujesz grafika, zaznacz to. Postaraj się też każde z działań osadzić na odpowiednim etapie lejka sprzedażowego.

Co dalej?

Po stworzeniu strategii komunikacyjnej marki możesz przejść do wprowadzania założeń w życie. Pamiętaj jednak, że ważnym elementem pracy marketingowej jest elastyczność. Żaden plan nie będzie wieczny, więc musisz dostosowywać go do zmieniających się warunków na rynków i najnowszych rozwiązań. Czasem możesz się również sytuacja, która wymaga improwizacji lub podjęcia kroków, które odbiegają od ustalonych założeń. Właśnie dlatego strategia komunikacyjna marki powinna być narzędziem w ręku marketingowca, który będzie w stanie podjąć decyzję, jakie kroki są w danym momencie najlepsze dla firmy.

Podsumowanie

  • Strategia komunikacji pozwala tworzyć spójny, autentyczny przekaz.
  • Dobrze opracowana przynosi nie tylko korzyści wizerunkowe, ale też biznesowe.
  • Niezbędnym elementem strategii komunikacji jest wyznaczenie celów biznesowych.
  • Prawidłowo opracowana strategia powinna być oparta na rzetelnej analizie.
  • Do oceny efektywności opracowanej strategii niezbędne jest określenie mierników efektywności.

 

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.06.2024 Pozycjonowanie
27.06.2024 E-commerce
26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media
24.06.2024 Korekta & Redakcja
21.06.2024 Copywriting
20.06.2024 Porady & Ciekawostki
19.06.2024 E-commerce
18.06.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu