Artykuły poradnikowe – jak napisać dobry poradnik?

Spis Treści:

Artykuł poradnikowy to jeden z tych rodzajów tekstów, które czytamy najchętniej. Ze względu na formę łatwo się go czyta, niesie odpowiedzi na nurtujące nas pytania, dostarcza praktyczne wskazówki rozwiązujące problem, a w dodatku zwyczajnie zaspokaja ciekawość. Poradnik to również doskonałe narzędzie marketingowe, które pomaga przyciągnąć użytkowników i tym samym zwiększyć ruch na stronie, a także wskaźnik konwersji. Dowiedz się, jak go napisać!

Artykuł poradnikowy – co to jest?

Artykuły poradnikowe przekazują odbiorcom konkretną wiedzę na określony temat, a przy okazji w subtelny sposób promują markę, produkt lub usługę.

W artykuł poradnikowy można wpleść informacje o sprzedawanym produkcie lub usłudze, przedstawić zalety i możliwości wykorzystania, zachęcając tym samym czytelnika do zakupu. Jest to swoista reklama, która nie wysuwa się na pierwszy plan i nie jest nachalna. Pisząc poradnik, przedstawiasz się swoim klientom jako ekspert, który chętnie dzieli się zdobytą wiedzą.

Artykuł poradnikowy powinien jednak przede wszystkim mieć charakter informacyjny – wiedza stanowi absolutną podstawę całego tekstu, a więc liczy się również wiarygodność tekstu. Tworzenie poradnika bez odpowiednich kompetencji w danym temacie może tylko zaszkodzić naszej stronie, wprowadzając odbiorców w błąd i tracąc ich zaufanie.

Jak napisać artykuł poradnikowy?

O co musisz zadbać, tworząc tekst poradnikowy? Przyjrzyjmy się kilku podstawowym zasadom, którymi warto się kierować!

Określenie grupy docelowej

Jedną z najtrudniejszych czynności przy pisaniu profesjonalnego artykułu poradnikowego jest określenie grupy, do której ma on trafić. Bez względu na przeznaczenie tekstu jego styl, forma i język muszą być dostosowane do odbiorcy docelowego – modelowego użytkownika.

Oczywiście może się zdarzyć, że poradnik dotrze do kogoś spoza grupy docelowej. Nie da się jednak napisać treści uniwersalnej, która przemówi do każdego. Artykuł zawsze na jednych będzie robić większe, a na innych mniejsze wrażenie. Niespersonalizowany pod względem odbiorcy tekst nie trafi do nikogo – a więc nie będzie istniał w ogóle.

Przeprowadzenie researchu

Niezwykle istotnym elementem pisania tekstu artykułu poradnikowego jest research, czyli pozyskanie informacji na określony temat, np. za pośrednictwem Internetu. Specjalista w danej branży prawdopodobnie ten krok pominie, a podczas pisania będzie czerpać z głowy, choć i on może czasem potrzebować się doszkolić – w końcu niektóre dyscypliny naukowe rozwijają się dość dynamicznie, a nowe dokonania negują informacje do tej pory brane za pewnik. Nie trzeba jednak być ekspertem w danej dziedzinie, by napisać dobry artykuł poradnikowy– wystarczy poświęcić czas na research, a potem przejść do procesu pisania.

Internet jest prawdziwą skarbnicą wiedzy i można znaleźć w nim odpowiedź na każde pytanie – wystarczy tylko dobrze poszukać.

Przygotowanie konspektu

Głównym zadaniem artykułu poradnikowego jest rozwiązać problem czytelnika – w końcu przychodzi on do nas po to, by dowiedzieć się czegoś konkretnego. Po przeczytaniu ostatniego zdania musi więc być usatysfakcjonowany i mieć poczucie, że znalazł to, na czym mu zależało. Aby tak się stało, tekst powinien być nie tylko merytoryczny, ale też jasny i spójny.

Dlatego tak ważne jest, aby po zrobieniu researchu w pierwszej kolejności przygotować konspekt, a dopiero później przejść do pisania. W przeciwnym razie do artykułu może wedrzeć się chaos i nawet jeśli przekażemy odbiorcy solidną dawkę wiedzy, to zrobimy to w sposób dla niego niezrozumiały.

Zadbanie o unikalność treści

Poradnik musi być nie tylko ciekawy, ale przede wszystkim unikatowy. I to nie dlatego, że odbiorca czytający po raz któryś to samo może poczuć się sfrustrowany, choć to oczywiście też ma znaczenie. Jest mnóstwo korzyści płynących z posiadania unikalnych treści na stronie.

Przekłada się to na jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a także poprawia wewnętrzną optymalizację. Niebagatelne znaczenie mają tutaj również aspekty prawne. Oczywiście istnieją tematy, które są tak proste i popularne, że zostały praktycznie wyczerpane, nadal jednak przy odrobinie kreatywności da się napisać artykuł, który pozytywnie wyróżni się na tle pozostałych.

Rozwiązanie problemu odbiorcy

Ludzie zaglądają do poradników z jednego powodu – chcą znaleźć proste i szybkie rozwiązanie na trapiący ich problem. Nie każdy jest cierpliwy, dlatego najlepiej jakby zostało ono podane od razu, bez obudowywania go treścią, a przy okazji było łatwe w zrozumieniu. Da się to zrobić na kilka różnych sposobów.

Przykład:

Jeśli droga do rozwiązania problemu jest długotrwałym procesem, warto przygotować instrukcję krok po kroku, którą odbiorca będzie mógł podążać, by osiągnąć dany rezultat.

A może sposobów na osiągnięcie celu jest kilka?

Wtedy przedstaw je w formie przykładów, opisując zalety i wady każdego z nich, by czytelnik mógł sam wybrać, który w jego przypadku sprawdzi się najlepiej.

Napisanie tekstu

Gdy wiemy już, jak napisać dobry artykuł poradnikowy, można zabrać się do pracy. W trakcie tworzenia warto pamiętać, że forma tekstu powinna być czytelna, układ zdań i elementy łączące kolejne wypowiedzi logiczny, a słownictwo zrozumiałe i poprawnie zapisane.

Należy zadbać również o strukturę tekstu poprzez zastosowanie akapitów, punktorów, pogrubień i innych wyróżnień, które uatrakcyjnią przekaz. Warto rozważyć także wprowadzenie infografik czy przykuwających uwagę zdjęć. Dobre artykuły poradnikowe skutecznie przyciągające przedstawicieli grupy docelowej to klucz do sukcesu w biznesie.

Artykuł poradnikowy a SEO

Artykuły poradnikowe cieszą się stosunkowo dużą popularnością w sieci – wiele osób po przeczytaniu zapisuje je w zakładkach lub wysyła znajomym. Dla użytkowników internetu wyszukiwanie wiarygodnych informacji w Google jest pierwszym odruchem, gdy potrzebują się czegoś dowiedzieć. Z tego powodu chętnie sięgają po poradniki, które zaoferują im skondensowaną, dobrze przedstawioną wiedzę. Już same te działania dobrze wpływają na pozycjonowanie strony i wyższy współczynnik konwersji.

Rzecz jasna można jeszcze bardziej poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania poprzez odpowiednie dopasowanie tekstu poradnikowego do wymogów SEO. Warto pamiętać, że frazy typu „w jaki sposób” czy „jak” dobrze się pozycjonują. Stwórz więc wartościowy, odpowiednio zaplanowany artykuł poradnikowy i Twoja strona zyska więcej wyświetleń, a co za tym idzie – więcej potencjalnych klientów!

Podsumowanie

  • Artykuł poradnikowy to doskonałe narzędzie marketingowe, które pomaga przyciągnąć użytkowników i tym samym zwiększyć ruch na stronie.
  • Tworząc poradnik, pamiętaj o określeniu grupy docelowej, przeprowadzeniu researchu oraz przygotowaniu konspektu i przejrzystego tekstu.
  • Zadbaj także o unikalny content i postaraj się nieść takie informacje w treści, by rozwiązać problem czytelnika.
  • Artykuł poradnikowy dobrze wpływa na pozycjonowanie strony internetowej – warto zadbać jednak o odpowiednią strukturę tekstu pod SEO.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Kornelia Szczurek

Absolwentka fizyki medycznej oraz finansów i rachunkowości. Miłość do fizyki kwantowej łączy z zamiłowaniem do pisania. Jej pasją jest medycyna i to właśnie na tematy medyczne najbardziej lubi pisać. Jako ścisłowiec w przygotowywanych przez siebie treściach zawsze skupia się na konkretach, a jako estetka przykłada dużą wagę do formy. Miłośniczka mody i dobrego stylu, amatorka zdrowego trybu życia. W wolnych chwilach śledzi najnowsze osiągnięcia naukowe i technologiczne, zgłębia tajniki medycyny oraz czyta kryminały.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu