Marketing doświadczeń – czym jest i jak działa na klientów?

Spis Treści:

Świat się zmienia, a wraz z nim marketing oraz zachowania konsumentów. Miłe skojarzenia i inspirująca historia, związane z konkretnym produktem lub marką, znacznie skuteczniej zachęcają do zakupu aniżeli techniki perswazji. O tym wszystkim mówi tzw. marketing doświadczeń – stosunkowo nowy trend, który zyskuje coraz więcej zwolenników. Czym się cechuje to rozwiązanie? Zapraszamy do lektury!

Czym jest marketing doświadczeń?

Marketing doświadczeń to strategia marketingowa opierająca się na wywołaniu w kliencie pozytywnych odczuć związanych z daną marką.

W założeniach tej strategii to nie produkt sam w sobie jest w centrum zainteresowań konsumentów, a niezapomniane doznania i emocje, które są wywoływane za pośrednictwem kupowanych dóbr.

Charakterystycznym elementem marketingu doznań jest obecność marki w otoczeniu klienta, np. w miejscach publicznych, na eventach czy w internecie. Takie działania pozwalają konsumentom zapoznać się z marką, wypróbować produkt i wzbudzają pozytywne skojarzenia nie tylko z konkretnym przedmiotem, ale całą firmą.

W wyniku takich zabiegów klient będzie mógł podjąć świadomą decyzję o zakupie – podyktowaną własnymi doświadczeniami, a nie tylko pod wpływem suchych komunikatów płynących z telewizji czy radia.

Przykład:

Ciekawym przykładem jest akcja firmy Pepsi, która polegała na zachęceniu przechodniów do wzięcia udziału w „ślepych testach”. Uczestnikowi podawano 2 napoje (Pepsi i konkurencji) w nieoznaczonych kubkach i proszono o wybór lepszego smaku.

Jak działa marketing doświadczeń?

Według założeń marketingu doświadczeń konsumenci nabywają produkty dla pewnych doznań i przeżyć, ale są przy tym racjonalni i podejmują świadome decyzje.

Marketingowcy zatem powinni się odwoływać do sfery uczuć, a nie czystych kalkulacji, logiki, statystyk. Kupując dany produkt, klient spełni podstawowe potrzeby: samorealizację, poczucie bezpieczeństwa i przynależności.

Marketing doświadczeń wiąże się z dwoma podstawowymi strategiami.

Bezpośredni kontakt z produktem

Opiera się na kreowaniu bardzo silnej więzi z konsumentem. Może on dotknąć i przetestować konkretny produkt. Podejmuje świadomą decyzję o jego kupnie na podstawie własnych doświadczeń.

Budowanie pozytywnej relacji z klientem

Polega na wykreowaniu wizerunku marki, z którym konsumenci będą się utożsamiali. Dobrze opowiedziana historia przekonuje ich, że dana marka jest empatyczna, wspiera rozwój osobisty, a jej działania współgrają ze światopoglądem nabywców.

Marketing doświadczeń – wskazówki

W celu skutecznego tworzenia marketingu doświadczeń należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów, bez których ta strategia nie może być dobrze wprowadzona w życie. Pamiętaj więc przede wszystkim, że:

  • konsument to jednostka, która posiada zdolność do samostanowienia i budowania społeczności łączących się we wspólnych przekonaniach i wartościach;
  • powinieneś doskonale znać grupę docelową, do której kierujesz swój przekaz;
  • należy zadbać o spójność komunikacji firmy we wszystkich kanałach;
  • każde, nawet najdrobniejsze przeżycie klienta w kontakcie z marką może mieć znaczenie dla jego decyzji zakupowej;
  • warto korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych (tj. ekrany dotykowe, aplikacje na smartfona), które wzmocnią doświadczenia klientów;
  • wykorzystuj współpracę z influencerami, którzy pomogą wypromować Twoje działania.
  • sięgnij po storytelling marketing – pozwoli Ci opowiedzieć ciekawą historię na temat Twojej usługi lub produktu, co pomoże wytworzyć więź z klientami.

Marketing doświadczeń – przykłady zastosowania

Marketing doznań odchodzi od standardowych form reklamy. Stawia na dialog z konsumentem. Wiąże się z czterema typami działań:

  • reklamą ambientową;
  • marketingiem szeptanym;
  • grywalizacją;
  • tryvertisingiem.

Reklama ambientowa

Reklamy ambientowe (ambient marketing) to oryginalne i niestandardowe rozwiązanie. Ich założeniem jest zaskoczenie konsumenta i wykorzystywanie kontekstu przestrzeni. Budują pozytywny wizerunek marki.

Przykład:

Reklamą ambientową była ciekawa i wyrazista akcja Volkswagena – schody fortepianowe w metrze w Sztokholmie. Gdy przechodnie stąpali po nich, kolejne stopnie wydawały dźwięki. Założeniem Volkwagena było zwrócenie uwagi na ich proekologiczne produkty oraz przekonanie do korzystania z tradycyjnych schodów zamiast ruchomych.

Grywalizacja

Kolejnym przykładem marketingu doświadczeń jest grywalizacja, czyli interakcja z marką, opierająca się na grze, zabawie, zaangażowaniu. Pomysł polega na wykorzystaniu mechanizmów z gier komputerowych (przechodzenie do kolejnych etapów, rywalizacja, wykonywanie różnych zadań). To nienachalna i rozrywkowa forma marketingu, która skutecznie angażuje klientów w działania marki. Liczy się dobra zabawa.

Przykład:

Przykładem grywalizacji jest popularna aplikacja sportowa „Zombies, Run!”. Tradycyjne schematy (mierzenie przebytego dystansu, szybkości) łączą się z angażującą fabułą – konsument staje się bohaterem postapokaliptycznego świata, opanowanego przez zombie. Użytkownik ma co jakiś czas wydostawać się z bezpiecznej osady po to, by zbierać potrzebne do przeżycia przedmioty (np. jedzenie). Podczas biegu musi uważać – czają się na niego potwory. Motywacją do przyspieszenia jest dyszenie upiornych stworów i charakterystyczne hasło, które słyszy z odbiornika: „Zombies, Run!”.

Marketing szeptany

Marketing szeptany to dyskretna i tania forma marketingu doświadczeń. Rozgrywa się na forach internetowych i portalach społecznościowych, gdzie przedstawiciele danej marki zabierają głos w dyskusjach odnoszących się do problemów, które ich usługa lub produkt rozwiązują. Powinni oni udzielać się z jawnych kont. Nieetyczne jest tworzenie fikcyjnych kont.

Marketing szeptany jest zatem „szeptaniem” konsumentowi pozytywnych informacji o danej marce. To dość skuteczna forma marketingu doświadczeń – nie powinien dziwić fakt, że opinie innych klientów oddziałują na decyzję potencjalnych konsumentów.

Tryvertising

Tryvertising polega na opuszczeniu bezpiecznej sfery komfortu i „wyjściu naprzeciw konsumentowi”, pojawienie się w jego otoczeniu. Możliwość przetestowania możliwości danego produktu lub usługi (za darmo) daje wiele korzyści.

Tryvertising wykorzystuje Coca-Cola (specjalny automat Coke Hug Machine), Play (firmowe chustki i startery rozdawane na festiwalu Woodstock).

Podsumowanie

  • W założeniach marketingu doświadczeń to nie produkt sam w sobie jest w centrum zainteresowań konsumentów, a niezapomniane doznania i emocje, które są wywoływane za pośrednictwem konkretnych dóbr.
  • Strategia ta polega na całościowym i szerokim spojrzeniu na konsumpcję oraz odejściu od statystyk, logiki, racjonalizmu. Jego zwolennicy dostrzegają dwa oblicza konsumentów – ich racjonalność i emocjonalność zarazem.
  • Przykładami marketingu doświadczeń są m.in. tryvertising, marketing szeptany, grywalizacja, reklama ambientowa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Chmielewska

Copywriterka, początkująca dziennikarka i redaktorka. Studiuje na Uniwersytecie Wrocławskim. Publikuje w „Tygodniku Spraw Obywatelskich”. Dba o dokładny research do każdego tekstu. Wiedzę zdobytą na studiach polonistycznych, filozoficznych, kulturoznawczych i slawistycznych wykorzystuje do tworzenia wysokiej jakości contentu. Interesuje się bieżącymi problemami społeczeństwa polskiego, kulturą i sztuką Azji Południowo-Wschodniej, poprawnością językową. Miłośniczka języka czeskiego i koreańskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu