Narzędzia marketingowe – po które warto sięgnąć?

Spis Treści:

Narzędzia marketingowe to nieoceniona pomoc zarówno w codziennych czynnościach związanych z prowadzeniem biznesu, jak i analizą oraz planowaniem przyszłych działań czy nawet strategii. Obecnie ilość i wybór tych instrumentów dostępnych w sieci jest co najmniej przytłaczający. Jak więc zdecydować, które z nich będą najlepsze dla Twojej działalności? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.

Narzędzia marketingowe – definicja 

W naszym artykule skupimy się na tych instrumentach, z których będziesz najczęściej  bezpośrednio korzystał podczas swojej pracy on-line. Są to różne przydatne aplikacje, usługi oraz darmowe bądź płatne programy dostępne w sieci.

Ułatwiają one życie freelancerom, przedsiębiorcom, marketerom, jak również e-commerce lub content managerom i nie tylko. Zatem termin narzędzia marketingowe będziemy interpretować jak poniżej.

Narzędzia marketingowe on-line dostarczają informacji o bieżącej sytuacji rynkowej oraz obecnych lub prognozowanych trendach konsumenckich. Pomagają również w planowaniu i organizacji pracy oraz ocenie jej efektów.

Najważniejsze narzędzia marketingowe 

Obecnie trudno jest mówić o narzędziach pomocnych wyłącznie w poszczególnych czynnościach związanych z działaniami marketingowymi. Coraz częściej bowiem wkraczają one w obszar automatyzacji marketingu, przybierając formę kompleksowych zestawów instrumentów.

Z racji tego mogą znaleźć swoje zastosowanie w różnych sytuacjach i być swobodnie adaptowane do potrzeb użytkownika. A wszystko to w dużym stopniu zależy od jego kreatywności, preferencji,  rodzaju działalności czy zakresu obowiązków.

Niemniej jednak większość z wymienionych narzędzi dedykowanych jest konkretnym rodzajom i kanałom marketingu. Dlatego właśnie w takich kategoriach je pogrupowaliśmy.

1. Narzędzia do content marketingu

Poniżej przedstawiamy przykładowe narzędzia, które przydadzą się w procesie tworzenia i dystrybucji contentu. Dwa pierwsze mogą posłużyć nie tylko jako planery fraz kluczowych, ale także jako narzędzia analityczne. Wiadomo, że content to nie tylko treść pisana, więc na końcu znajdziesz przykład programu, który pomoże urozmaicić Twoje teksty.  

Google Trends

Jak sama nazwa mówi, narzędzie to dostarczy nam informacji na temat obecnych trendów ich historii, jak i prognozowanych zachowań naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki temu dowiemy się o skali zainteresowania danym tematem, ilością i częstotliwością wyszukiwań, a nawet tendencjach wzrostowych lub spadkowych w wybranym przedziale czasowym i  lokalizacji (kraj, region itp.).

Google Trends pozwoli nam również porównać między sobą  potencjał typowanych fraz kluczowych, a także zasugeruje podobne tematy, których popularność rośnie.

Google Keyword Planner

Wchodzi w skład narzędzia Google Ads, aczkolwiek nie musisz tworzyć kampanii reklamowej, aby uzyskać dostęp do Planera Słów Kluczowych. Wystarczy utworzyć konto i wejść w opcję narzędzi tej usługi, po czym wyszukać w menu „Planer Słów Kluczowych”. Twoim oczom ukażą się dwa pola – „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”.

Po wybraniu tego pierwszego wariantu wpisz w odpowiednie pole interesującą Cię frazę (nie musisz ograniczać się do jednej), następnie kliknij „zobacz wyniki”. Jeżeli wpisałeś więcej fraz, otrzymasz informacje o nich w jednej tabelce, a dotyczą one m.in.:

  • średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań;
  • zmianie procentowej liczby wyszukiwań w ostatnich trzech miesiącach;
  • trzymiesięcznym typie trendu (stabilny, spadkowy).

Jak widać, uzyskane dane są dosyć dokładne, dodatkowo opcje analizy można modyfikować np. przedział czasowy wyszukiwania itd.

WordPress

Serwis ten pierwotnie powstał jako platforma blogowa, ale obecnie można za pomocą tego darmowego CMS’a stworzyć np. witrynę firmową lub sklep on-line. Bez znajomości kodowania w prosty sposób możesz dzięki niemu publikować swoje treści. Jak można zauważyć, serwis ten idealnie nadaje się do dystrybucji contentu.

Landingi.com

Ten kreator stron docelowych jest prosty w obsłudze i dzięki niemu, nie posiadając fachowej wiedzy, możesz, za pomocą dostępnych szablonów i narzędzi tworzyć własne landing page’e. Pomoże Ci również w analizie statystyk, publikacji, testowaniu oraz dodawaniu pop-upów i nie tylko.

Canva

Prezentacja, film, plakat, a może logo, to wszystko możesz stworzyć, korzystając z tego serwisu. Dzięki  Canvie Twój content może mieć wygląd fachowych treści publikowanych przez influencerów, co zwiększy jego atrakcyjność dla czytelnika, a także wyszukiwarka nie będzie wobec niego obojętna. Przyda się zarówno do urozmaicenia artykułów blogowych, jak i postów w mediach społecznościowych.

2. Narzędzia do e-mail marketingu

Obecnie oprogramowanie wykorzystywane do tego bezpośredniego rodzaju marketingu służy pomocą nie tylko w prowadzeniu newslettera. W rzeczywistości są to rozbudowane, zautomatyzowane  serwisy oferujące wiele dodatkowych funkcjonalności, a co więcej, można je w pełni zintegrować z usługami Google. Przedstawmy więc niektóre z nich i omówmy pokrótce ich możliwości.

GetResponse

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że platforma ta świadczy kompleksowe usługi w zakresie e-mail marketingu. Ostatnimi czasy serwis ten wyszedł naprzeciw przedsiębiorstwom stawiającym pierwsze kroki w marketingu on-line poprzez wdrożenie darmowego pakietu GetResponse Free, który umożliwia m.in. skorzystanie z:

  • nieograniczonej liczby wiadomości do pierwszych 500 kontaktów i stworzenia bazy adresów o tej samej liczbie;
  • edytora wiadomości działającego na zasadzie „drag and drop” i biblioteki szablonów wiadomości e-mail;
  • kreatora stron www GetResponse (jedna strona o przepustowości 5 GB);
  • darmowej domeny;
  • możliwości stworzenia jednego landing page’a.

Wracając do samego e-mail marketingu, dzięki GetResponse możesz również:

  • poddać treść wiadomości testom A/B oraz antyspamowym;
  • dostosować wysyłkę do czasu lokalnego;
  • wykorzystać formularze kontaktowe i formularze zapisu;
  • na podstawie mailingów, zbudować swój lejek sprzedażowy.

Powyższe zadania pomogą Ci wykonać także Freshmail, który, tak jak wcześniej wymienione oprogramowanie, jest również polskojęzycznym serwisem oraz MailChimp, z rozbudowanym planem darmowym, podobnie zresztą jak GetResponse.

3. Narzędzia do marketingu w social media

Łatwo jest powiedzieć, że jeśli Cię nie ma w mediach społecznościowych – nie istniejesz. Niestety jest to absolutna prawda, aczkolwiek, jak można okiełznać tak potężne media? Real time marketing nie pozostawia złudzeń – trzeba być na bieżąco. Pytanie – jak to zrobić? Ułatwmy sobie życie i korzystajmy z tych narzędzi, które umożliwią nam planowanie, organizację, analizę i publikację treści w najpopularniejszych mediach społecznościowych.

Postfity

Porównywany do Buffer’a, jako polskojęzyczna tańsza alternatywa, który jest szeregowany w tych samych kategoriach, co platforma Hootsuite, mogą naprawdę położyć kres rozterkom zarówno social media managera, jak i zwykłego/niezwykłego przedsiębiorcy bądź freelancera. Te trzy narzędzia sprawią, że Twoja ręka będzie spoczywać zawsze na pulsie, nawet w przypadku, kiedy będziesz musiał:

  • zaplanować publikację treści ze zgodnością co do godziny na: Facebooka, Instagrama, Linkedina, Twittera, a może TikToka i oczywiście Vkontakte;
  • zintegrować wszystkie wcześniej wymienione kanały mediów społecznościowych za pomocą jednej aplikacji, bez potrzeby przełączania się na dedykowane wyłącznie im narzędzia;
  • ocenić, w jakim czasie publikować treści, aby docierały do odbiorców w dogodnym dla nich momencie (weekendy, popołudnia itp.);
  • przeanalizować, niekiedy w celu moderacji, komentarze bądź jakiekolwiek nawiązania do Twojej osoby – działalności, pojawiające się w social mediach, szczególnie przydatne w przypadkach user generated content;
  • przewidzieć, prognozować obecne (real time marketing) i nadchodzące trendy.

4. Narzędzia SEO/SEM

Niżej wymienione narzędzia służą do analizy w szerokim znaczeniu tego słowa. Chociaż nie można ich przypisać do żadnego z rodzajów i kanałów digital marketingu, to odgrywają kluczową rolę. Dzięki nim możesz uzyskać informacje dotyczące zarówno Twojej strony, jak i Twoich klientów.

Google Analytics

Narzędzie to zbiera informacje dotyczące ruchu i zachowania użytkowników odwiedzających witryny internetowe na komputerach, jak również korzystających z aplikacji na urządzeniach mobilnych. Jego działanie opiera się na technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, dzięki czemu można nawet prognozować przyszłe zachowania użytkowników (marketing predykcyjny).

Pomimo tego, że nie można bezpośrednio skonfrontować tych danych z wynikami konkurencji, to Google Analytics 4 (wersja oprogramowania oddana do użytku w październiku 2020 r.) ma olbrzymi potencjał. Dzięki tej usłudze możemy pozyskać m.in. następujące informacje o  naszych użytkownikach:

  • ile osób znajduje się obecnie na stronie i gdzie przebywają lub liczbę użytkowników, którzy odwiedzili ją w danym przedziale czasowym;
  • w jaki sposób trafili na naszą stronę np. poprzez wyszukiwanie organiczne, bezpośrednie wejście (wpisanie adresu do przeglądarki), przejście z innej strony (za pomocą zamieszczonego na niej linku), klikając w reklamę płatną;
  • z jakich urządzeń i oprogramowania (np. systemu operacyjnego, przeglądarki) korzystają;
  • jaka jest ich lokalizacja geograficzna, dane demograficzne;
  • w jakich godzinach ich aktywność jest największa;
  • kto powrócił na stronę;
  • jakie podstrony przeglądali i ile czasu na nich spędzili;
  • czy i jakie konwersje miały miejsce?

Zaletą także jest możliwość tworzenia szczegółowych raportów, zawierających powyższe informacje bez konieczności korzystania z innych narzędzi typu Google Data Studio.  

Dane z analiz są przechowywane przez 14 miesięcy, ale istnieje możliwość przesłania ich do wirtualnej bazy danych Google Big Query.

Google Search Console (GSC)

W odróżnieniu od Google Analytics usługa ta skupia się na:

  • monitorowaniu ruchu organicznego;
  • analizie widoczności strony w wynikach wyszukiwania;
  • skuteczności pozycjonowania strony;
  • optymalizacji oraz synchronizacji witryny z wyszukiwarką.

Niektóre dane analityczne mogą pokrywać się z wynikami pozyskanymi z Google Analytics, dlatego umiejętność synergicznego korzystania i synchronizacji tych dwóch narzędzi jest wskazana. Jednak GSC ma inne cele i zadania, a za jej pomocą możemy np.:

  • przesłać mapę strony, co przyspieszy i ułatwi robotom Google indeksowanie strony, jej podstron, a nawet poszczególnych treści;
  • oznaczyć dane, jako fragmenty rozszerzone – rich snippets (np. meta dane, sekcja FAQ) dodatkowo widoczne w wynikach wyszukiwania lub nawet w answer box;
  • sprawdzić pozycję strony w wynikach SERP;
  • przeanalizować linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (przychodzące), dowiesz się np. do których podstron najczęściej są przekierowywani internauci i z jakich stron;
  • zbadać adres URL i zdiagnozować, czy strona nie zawiera błędów i czy jest poprawnie indeksowana,
  • dowiesz się, na jakie zapytania Twoja strona wyświetla się w SERP.

Yoast SEO

Jest to wtyczka do WordPress’a, która pomoże Ci w optymalizacji Twojej witryny i treści, które będziesz na niej publikował oraz poza nią, np. w mediach społecznościowych czy do standardów wyszukiwarki Google. Podczas jej instalacji i konfiguracji m.in. pokieruje Cię, jak połączyć się z Google Search Console i jakie wykonać czynności, aby najlepiej wykorzystać możliwości GSC.

Yoast SEO przeanalizuje Twoje teksty pod kątem zgodności z SEO i UX writingiem oraz zaraportuje Ci to, wyszczególniając m.in.:

  • nadużywanie strony biernej w tekście;
  • przekroczenie optymalnej długości zdań, akapitów, tekstu w sekcjach między nagłówkami;
  • logiczność zdań;
  • nasycenie frazą kluczową;
  • obecność frazy kluczowej w metadanych;
  • brak opisów alternatywnych przy fotografiach i grafikach.

Screaming Frog

Narzędzie to należy do grupy tzw. crawlerów, pająków skanujących strony www w celu uzyskania informacji przydatnych w optymalizacji witryn. Screaming Frog przeprowadza symulację pokazującą, w jaki sposób boty Google mogą skanować – „crawlować” stronę, co mogą wykryć i jak będą ją indeksować.

Warto zintegrować to oprogramowanie z Google Analytics i Search Console. Poza tym ta rozbudowana aplikacja, która działa na obszarze on-page, zbada strukturę strony i powiadomi m.in. o następujących sytuacjach:

  • duplikacja treści;
  • niepoprawne meta dane;
  • niewłaściwie utworzone przekierowania;
  • błędy w adresach URL i nie tylko.

Podsumowanie

  • Narzędzia marketingowe przede wszystkim mają ułatwić pracę, więc jeżeli nauka ich obsługi bądź korzystanie z nich sprawiają problemy, nie powinno się „na siłę” ich używać.
  • Automatyzacja i dostępność pomocy ułatwiających pracę może przerosnąć doświadczonych ekspertów w dziedzinie marketingu i nawet oni dopiero po jakimś czasie, metodą prób i błędów dochodzą do wniosku, które z instrumentów są dla nich najlepsze.
  • Nie zawsze warianty darmowych lub udostępniających ograniczoną wersję narzędzi są niegodne uwagi. Zawsze można wykorzystać coś dla siebie, jest to szczególnie istotne w przypadku rozwijających się przedsiębiorstw, liczących się z kosztami takich usług.
  • Narzędzia marketingowe usprawnią naszą pracę. Szczególnie przydadzą się w czasie, kiedy wykonujemy swoje obowiązki zdalnie. Wnikając w ich opcje, możemy odkryć wiele przydatnych funkcjonalności i dzielić się nimi z naszymi współpracownikami bądź nawet klientami, których pomogą nam pozyskać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Janek

Rafał z wykształcenia jest technikiem ekonomistą oraz magistrem prawa. Nie pracował jednak w swoich wyuczonych zawodach, co nie znaczy, że pojęcia mikro i makro ekonomii oraz zasada „Ignorantia iuris nocet” są mu obce. Zdobył natomiast doświadczenie i przydatne umiejętności w wielu innych branżach takich jak: stolarstwo, ślusarstwo, montaż instalacji elektrycznych, transport i magazynowanie czy mechanika pojazdowa, co okazało się przydatne w copywritingu. Jest diabetykiem, więc siłą rzeczy wszystko, co związane z cukrzycą oraz jej leczeniem, czyli wiedza na temat zdrowego trybu życia i prawidłowego odżywiania, musi być mu doskonale znane i aktualizowane. Jego hobby to wędkarstwo (nie tylko w niedzielę i święta) oraz gry RPG Fantasy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja
08.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu