Content marketer – jakie ma obowiązki i ile zarabia?

Spis Treści:

Content marketing to ważne działanie zapewniające widoczność marki w Internecie. Między innymi ma na celu przyciągnąć odbiorców i zbudować z nimi trwałe relacje. Obejmuje szereg różnych czynności, dlatego osoba odpowiedzialna za ten dział powinna mieć dużą wiedzę o marketingu internetowym. Czym zajmuje się content marketer? Jakie są cechy dobrego kandydata? Wyjaśniamy!

Czym zajmuje się content marketer?

Content marketer odpowiada za zarządzanie poszczególnymi działaniami związanymi z treściami marketingowymi i planowanie ich. Często dba również o komunikację marki z odbiorcami.

Osoba na tym stanowisku tworzy content, nadzoruje pracę innych, a także kontroluje efektywność działań marketingu treści.

Głównym zadaniem specjalistów w tym zakresie jest budowanie zaangażowanej społeczności poprzez dostarczanie wartościowych dla nich materiałów, a także analizę poszczególnych grup odbiorców.

Dzięki publikacji wysokiej jakości, trafnych treści, które zainteresują potencjalnych klientów, osiągane są lepsze wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że zawód ten odgrywa wyjątkowo ważną rolę w dzisiejszych czasach, szczególnie w przypadku nowo powstających marek.

Jakie obowiązki ma content marketer?

Wśród najważniejszych zadań content marketera wymienić można:

  • planowanie działań content marketingowych,
  • tworzenie wysokiej jakości treści,
  • dostosowanie dostarczonego contentu do wytycznych,
  • dystrybuowanie i promocja treści,
  • optymalizacja tekstów zgodnie z wytycznymi SEO,
  • nadzór nad kalendarzem publikacji w poszczególnych kanałach,
  • współpraca z influencerami,
  • opracowywanie i dystrybucja newsletterów,
  • analiza danych i wyciąganie z nich wniosków.

Zakres obowiązków content marketera jest bardzo zróżnicowany w zależności od tego, gdzie pracuje. W przypadku stanowiska w agencji marketingowej obowiązki będą wyglądać zupełnie inaczej niż przy samodzielnej współpracy z marką. Z tego powodu warto zawsze dokładnie zapoznać się z wymaganiami konkretnego pracodawcy.

Content marketer – wymagania pracodawców

Do istotnych cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat na content marketera, zalicza się:

  • doświadczenie w planowaniu i zarządzaniu projektami marketingowymi;
  • duże kompetencje w obszarze copywritingu, redakcji i webwritingu;
  • praktyczna znajomość zasad SEO i specyfiki kanałów social media;
  • znajomość systemów CMS oraz narzędzi marketingowych;
  • zdolności analityczne pozwalające na wyciąganie wniosków;
  • znajomość narzędzi ułatwiających analizę wyników, np. Google Analytics;
  • biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.

W wielu przypadkach pracodawcy wybierają kandydatów z wyższym wykształceniem, którzy ukończyli kierunkowe studia. Niemniej kluczowe znaczenie ma doświadczenie zawodowe, kwalifikacje oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Poza tym potencjalny pracodawca zwróci też uwagę na chęć do nauki i rozwoju.

Czym różni się content marketer od copywritera?

Chociaż umiejętności potrzebne do pracy i cel działań content marketera oraz copywritera łączą oba zawody, to nadal istnieją pomiędzy nimi znaczące różnice.

Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, zgodnie z zasadami SEO copywritingu i otrzymanymi wytycznymi.

W realizacji zadań specjaliści duży nacisk kładą na to, by wzbudzać zainteresowanie odbiorców za pomocą treści i zwiększać świadomość marki. W codziennej pracy najważniejsze jest „lekkie pióro” i kreatywne myślenie.

Content marketer z kolei przygotowuje materiały i wskazówki dla copywriterów, które mają pomóc w stworzeniu skutecznych tekstów. Musi analizować konkurencję, dopasować content do odbiorcy docelowego, przygotować też drogi jego dystrybucji, Z tego powodu stanowisko to z pewnością wymaga posiadania większych kompetencji.

Osoby na tym stanowisku muszą skupić się na budowaniu zaufania czytelników, którzy w założeniu są potencjalnymi klientami. Konieczna jest duża wiedza z zakresu marketingu online. Szczególnie ważną rolą jest zbieranie danych dotyczących odbiorców, aby dopasować do nich odpowiedni sposób komunikacji. I choć copywriter również powinien brać to pod uwagę, jego zadania kończą się najczęściej na dostarczeniu materiałów.

Content marketer i obowiązki copywritera

Chociaż w agencjach marketingowych specjaliści ci współpracują razem przy projektach, to w wielu przypadkach obowiązki content marketera i copywritera wykonuje jedna osoba.

Taki specjalista, poza planowaniem długofalowych działań i mierzeniem ich efektywności, samodzielnie zajmuje się również przygotowywaniem wysokiej jakości treści, do których zaliczamy:

  • e-booki,
  • biuletyny,
  • newslettery,
  • treści na stronę,
  • artykuły blogowe,
  • infografiki
  • posty w social mediach,
  • materiały wideo i wiele innych.

Ile zarabia content marketer?

Według przeprowadzonej przez nas w sierpniu 2023 roku analizy ogłoszeń udostępnianych na portalu Rocket Jobs pensja contet marketera waha się w przedziale między 3,5 a 10 tysięcy złotych brutto.

Ten szeroki przedział wynika między innymi z wymaganego doświadczenia: junior może otrzymać na start 3,5 tysiąca złotych, stawki seniorskie rozpoczynają się natomiast od 5–6 tysięcy brutto.

Jednak jednoznaczna odpowiedź na pytanie o to, ile zarabia content marketer jest trudna, ponieważ zależy to nie tylko od wymagań pracodawców, lecz także siedzimy firmy, zakresu obowiązków doświadczenia i kompetencji.

Podsumowanie

  • Głównym celem działań content marketera jest budowanie zaangażowanej społeczności i kierowanie działaniami w taki sposób, aby generować leady sprzedażowe.
  • Chociaż w zakresie jego kompetencji znajduje się copywriting, to samo stanowisko wymaga dużo szerszych umiejętności.
  • Wśród najważniejszych zadań wymienić można planowanie strategii marketingowej i poszczególnych działań, dbanie o wysoką jakość treści i optymalizacja SEO, komunikacja w social media, a także analiza danych.
  • Pracodawcy wymagają od content marketerów m.in. doświadczenia w zarządzaniu kampaniami marketingowymi, umiejętności copywriterskich oraz znajomości zasad SEO.
  • W codziennych obowiązkach na tym stanowisku przydatna będzie obsługa Google Analytics i narzędzi wykorzystywanych w SEO i SEM.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu