Agencja PR – czym się zajmuje?
Wizerunek i komunikacja firmy z klientem to niezwykle ważne kwestie, które niejednokrotnie decydują o powodzeniu biznesu. Chociaż do niedawna jedynym kanałem komunikacji firmy z resztą świata był kontakt bezpośredni, informacja w prasie, radiu lub telewizji, dziś możliwości jest dużo więcej, dlatego wsparcie agencji public relations może okazać się niezbędne. Czym zajmuje się agencja PR i czy warto zdecydować się na takie usługi?
Agencja Public Relations – czym się zajmuje?
Agencje public relations zajmują się budowaniem i kreowaniem wizerunku oraz komunikacją firmy z otoczeniem.
Mają za zadanie czuwać nad wszystkimi ważnymi działaniami w zakresie zdobywania zaufania klientów oraz budowania renomy danej marki.
Działania PR obejmują tworzenie oraz wzmacnianie odpowiednich relacji zarówno w firmie, jak i poza nią. Jest to bardzo ważny aspekt budowania wizerunku marki oraz utrzymania poprawnych stosunków z klientami, współpracownikami i kontrahentami. Działania PR-owe polegają na tworzeniu subtelnych przekazów skierowanych do odpowiedniej grupy odbiorców.
Według jednej z najpopularniejszych definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations – „PR to przewidywanie, analiza i interpretacja opinii publicznej. To także badania nad działaniami danego podmiotu i reakcjami, jakie wywołały”. Specjaliści ds. public relations przeprowadzają analizy, następnie doradzają przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętej komunikacji oraz formy podejmowanych działań.
Przykładowe zadania agencji PR
Wśród przykładów działań typowych dla agencji public relations możemy wymienić:
- pomoc w określaniu celów wizerunkowych i komunikacyjnych;
- opracowywanie strategii komunikacji firmy;
- monitoring i analizę zachowań klientów;
- audyt środowiska firmy;
- opracowywanie materiałów do pracy z mediami;
- raportowanie wyników prowadzonych badań i analiz;
- organizacja wydarzeń (np. wywiadów, konferencji prasowych);
- kontakt z mediami;
- działania wydawnicze i produkcja materiałów audiowizualnych związanych z firmą.
Przeczytaj również
Usługi agencji PR dla firm
W zależności od tego, jakie dokładnie potrzeby zgłasza firma zwracająca się do agencji public relations, prezentowany jej wachlarz usług może się różnić. Popularną praktyką jest segmentacja oferty ze względu na branżę, w której działa klient. Każdy rynek cechuje się nieco inną specyfiką, która powinna być wyznacznikiem doboru działań PR.
W ogólnym ujęciu usługi te ukierunkowane są na komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa (np. w relacji firma-pracownik czy między współpracownikami) oraz komunikację zewnętrzną (z klientami, potencjalnymi klientami, mediami czy kontrahentami).
Działania zewnętrzne agencji PR
Wśród działań zewnętrznych można wymienić pomoc w budowaniu i kreowaniu wizerunku marki, ale także zwiększaniu sprzedaży, nawiązywaniu wartościowych relacji z kontrahentami.
Są to działania mające na celu poprawę pozycji rynkowej firmy oraz dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Agencja public relations osiąga swoje cele poprzez wykorzystanie takich narzędzi jak:
- media relations, czyli tworzenie i utrzymywanie pozytywnych relacji z szeroko pojętymi mediami poprzez organizację konferencji prasowych, publikację informacji prasowych, udzielanie wywiadów;
- influencer marketing – to współpraca reklamową z twórcami internetowymi;
- expert positioning – tak zwane „pozycjonowanie eksperckie”, czyli stawianie firmy w roli eksperta w danej dziedzinie, co buduje zaufanie do marki;
- employer branding – budowanie wizerunku pracodawcy;
- crisis management, czyli zarządzanie kryzysowe, które obejmuje plan działania na wypadek sytuacji kryzysowej, właściwe zarządzanie kryzysem oraz działania naprawcze.
Działania wewnętrzne agencji PR
Choć może się wydawać, że budowanie wizerunku czy dbałość o poprawne relacje z klientem są kluczowe dla rozwoju firmy, to równie ważne będą także działania wewnętrzne.
Poprawne relacje między pracownikami a kadrą zarządzającą to podstawa – w przeciwnym przypadku firma będzie narażona na negatywne konsekwencje, takie jak brak zaufania wobec pracodawcy czy zła atmosfera w pracy.
Głównym zadaniem agencji PR jest wsparcie w opracowaniu i wdrożeniu odpowiednich strategii mających za zadanie poprawę i utrzymanie dobrych relacji wewnętrznych. Koleżeńska atmosfera w pracy, dobre traktowanie i docenianie pracowników jest ważne, dzięki temu firma będzie mogła rozwijać się u boku zaufanych, lojalnych osób.
Wśród narzędzi wykorzystywanych do działań PR wewnętrznych można wymienić:
- spotkania pracownicze – kontakt bezpośredni jest niesłychanie ważny. To sposób na przekazanie najważniejszych informacji, ale także budowanie relacji i okazja do dyskusji na temat poszczególnych działań i decyzji firmy;
- eventy firmowe – mające charakter spotkań integracyjnych poza biurem, w ten sposób pracownicy mogą lepiej się poznać, dzięki temu jest szansa na stworzenie zgranego, lojalnego zespołu. Takie spotkania pozytywnie wpływają na jakość i szybkość komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa;
- mailingi pracownicze – to najszybszy sposób na kontakt z pracownikami, dzięki temu można szybko przekazać ważne informacje wewnątrz firmy;
- employer branding, czyli kreowanie miejsca pracy, jako przyjaznego, wspierającego i ceniącego swoich pracowników. To wzajemny szacunek, możliwość rozwoju, dogodne warunki pracy, a także benefity, na przykład w postaci szkoleń i kursów.
Korzyści ze współpracy z agencją public relations
Kompleksowość pomocy możliwej do uzyskania ze strony agencji jest tym, co sprawia, że oferowane przez nie usługi wciąż zyskują na popularności.
Do najważniejszych korzyści wynikających ze współpracy z agencją PR zaliczyć można m.in.:
- budowanie pozytywnych relacji z klientami, inwestorami, pracownikami;
- udoskonalenie komunikacji wewnątrz firmy;
- kreowanie pożądanego wizerunku firmy w mediach;
- pomoc w sytuacjach kryzysowych;
- pośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży i zysków.
Oczywiście, aby móc cieszyć się z dobrych efektów współpracy, trzeba wybrać odpowiednią usługę. To dlatego najlepiej porównać poszczególne oferty, zapoznać się z opiniami na temat wybranej agencji public relations, można też skorzystać z rekomendacji kontrahentów lub znajomych. Odpowiednio zintegrowane działania PR-u bez wątpienia będą dobrym wsparciem dla rozwoju Twojego biznesu, dlatego warto wziąć je pod uwagę.
Jak wybrać agencję PR?
Przy wyborze agencji PR warto kierować się kilkoma kryteriami, dzięki którym współpraca okaże się skuteczna: portfolio, wyniki, cena, zespół, specjalizacja.
Portfolio
Przede wszystkim dokładnie przyjrzyj się portfolio, jakie prezentuje dana agencja. Dowiesz się, w których branżach działa, z kim współpracowała i czy faktycznie może pochwalić się szczególnymi osiągnięciami.
Wyniki
Oczywiście wraz z analizą portfolio powinno iść przyjrzenie się faktycznym wynikom, jakie generuje agencja. Niestety niektóre firmy decydują się wykorzystywać umiejętności PR-owe i chwalić się sukcesami, w które nie włożyli wiele wysiłku, np. pomogli w rozwoju marki będącej już „na topie”. Postaraj się więc uważnie wczytywać w dane, które publikuje dana agencja i zbadaj dokładnie, w jaki sposób pomogła klientowi.
Cena
Pamiętaj, że zazwyczaj niska cena nie idzie w parze z jakością. Aby obciąć koszty usługi, niektóre firmy zatrudniają stażystów czy osoby niedoświadczone lub źle zarządzają pracownikami. Warto więc uważnie analizować, co oferuje dana agencja i nie zniechęcać się wysokimi cenami. Uważaj jednak, by z drugiej strony nie przepłacać za dodatkowe usługi, które niewiele wnoszą. Uważnie przemyśl, czego konkretnie oczekujesz i jaki masz budżet.
Zespół
Za jakością każdej agencji PR stoi zespół doświadczonych specjalistów, który doskonale podejmie się każdego wyzwania i zapewni wysoką jakość usług. Jeśli więc masz obeznanie w branży, możesz dowiedzieć się, kto pracuje w danej firmie i tym samym dokonać lepszego wyboru.
Specjalizacja
Ostatnim kryterium (który łączy się z pozostałymi) jest przyjrzenie się specjalizacji. Wiele agencji pracuje z konkretnymi branżami, dzięki czemu mają większe obeznanie w ich specyfice. Jeśli prowadzisz profesjonalny salon fryzjerski, potrzebujesz zupełnie innej strategii niż fabryka obuwia. Upewnij się więc, że wybrana przez Ciebie agencja na pewno ma doświadczenie w danym sektorze.
Podsumowanie
- Agencja public relations to firma, której działalność skupia się na kompleksowej obsłudze procesów komunikacyjnych przedsiębiorstw.
- Zakres działań agencji PR w najogólniejszym ujęciu obejmuje realizację zadań bezpośrednio powiązanych z procesami kreowania wizerunku i budowy relacji.
- Ze względu na możliwość ścisłego dopasowania oferty, świadczone przez agencje public relations usługi kierowane są do firm różnej wielkości, na każdym etapie rozwoju.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz