Redagowanie tekstu – o czym warto pamiętać?
Aby tekst był wysokiej jakości, należy go nie tylko dobrze napisać, lecz także solidnie sprawdzić. Każdemu mogą zdarzyć się literówki, nieścisłości lub odstępstwa od wytycznych, dlatego warto wiedzieć, jak prawidłowo przeprowadzić redagowanie tekstu, aby uwolnić go od podobnych błędów.
Czym jest redagowanie tekstu?
Redagowanie tekstu polega na sprawdzeniu i poprawie treści pod kątem językowym, logicznym oraz merytorycznym, aby zwiększyć ogólną jakość przekazywanych informacji.
Zakres działań jest znacznie szerszy od korekty tekstu, a więc eliminowania błędów gramatycznych czy stylistycznych. Obejmuje również m.in:
- sprawdzenie zgodności informacji z przytoczonymi źródłami;
- określenie poprawności konsekwencji logicznych;
- nadanie uporządkowanej, przejrzystej struktury.
W copywritingu do elementów redakcyjnych zaliczamy również sprawdzenie, czy długość pokrywa z wytycznymi, czy została prawidłowo przeprowadzona optymalizacja tekstu pod SEO, czy charakter treści jest adekwatny do wyznaczonego celu itp.
Redagowanie tekstów – cele
Agencje content marketingu przeprowadzają ten zabieg nie bez powodu. Przede wszystkim dobrze zredagowany tekst świadczy o Twoim profesjonalizmie. Jest zrozumiały dla odbiorcy, nie wprowadza go w błąd, przekazuje sprawdzone informacje.
Redagowanie tekstu podnosi jakości treści, co niesie ze sobą kilka istotnych korzyści biznesowych.
Wzrost pozycjonowania
Rzetelne informacje są promowane w większym stopniu przez wyszukiwarkę Google. Znaczenie ma również układ tekstu oraz jego czytelność. Z kolei wyższa pozycja w wynikach wyszukiwań nasila widoczność i ruch na stronie.
Budowa wizerunku
Teksty, które są wolne od błędów, kreują ekspercki wizerunek marki i przekładają się na większe zainteresowanie ofertą. Jeżeli Twoi odbiorcy będą Cię kojarzyć z treściami wysokiej jakości, większy to ich zaufanie do Ciebie.
Poprawa konwersji
Przeredagowane teksty są skuteczniejsze w realizowaniu celów marketingowych (przekonywania do zakupów czy zapisów do newslettera).
Przeczytaj również
Jak przeredagować tekst?
Poznanie poszczególnych etapów w redagowaniu treści pozwoli nam przeprowadzić ten zabieg znacznie efektywniej. Musimy pamiętać o zasadzie „od ogółu do szczegółu”, która oznacza, że na wstępie analizujemy podstawowe parametry, przechodząc do coraz dokładniejszego szlifowania tekstu.
Jest to istotne dla oszczędności pracy, gdyż dostrzeżenie fundamentalnych błędów na początku umożliwi odesłanie tekstu do pisarza w celu naniesienia poprawek – niestety tekst, który zawiera błędy u podstaw, nie nadaje się do redakcji.
Kontrola antyplagiatowa
Zaczynamy więc od sprawdzenia, czy treść została opracowana w sposób legalny, a jej komercyjny użytek nie przyniesie ze sobą konsekwencji prawnych. To podstawowy warunek, po którym rozpoczynamy redagowanie tekstu.
Najprostszym sposobem jest wklejenie fragmentów do wyszukiwarki. Jeśli forma tekstu została zaczerpnięta wprost z innej strony, Google powinno to wykryć.
Gdy tekstu jest dużo, szybszym sposobem jest korzystanie z narzędzi antyplagiatowych, które skanują całą treść i w kilka minut generują raport unikalności.
Dostosowanie do odbiorcy
Zarówno forma, jak i język tekstu powinny być dostosowane do grupy docelowej. Jeśli treść ma być kierowana na przykład do managerów firm, tekst nie powinien być napisany potocznym językiem. Z kolei tekst kierowany do młodzieży pełny trudnych słów i skomplikowanych konstrukcji warto uprościć.
Znaczenie ma również miejsce, w którym tekst ma zostać opublikowany. Publikacja drukowana wyglądać będzie inaczej niż ta, która znajdzie się w sieci.
Przeczytaj również
Określenie zgodności z wytycznymi
Gdy jesteśmy pewni, że treść została przygotowana indywidualnie, określamy, czy pokrywa się z wyznaczonymi zasadami. W tym celu sprawdzamy, czy:
- długość jest wystarczająca,
- wszystkie pozycje zostały opisane,
- tekst zawiera prawidłową strukturę,
- został wykonany ustalony zakres prac (dodanie meta-tekstów, linkowania wewnętrznego itd.).
Zbadanie wartości merytorycznej
Gdy widzimy, że treść jest zgodna z zamówieniem, przechodzimy do kontroli jakościowej. Na tym etapie analizujemy zawarte informacje oraz ich wiarygodność. Jeśli tekst jest informatywny i niesie prawdziwą wartość dla czytelników, możemy go przyjąć i przejść do prac redakcyjnych.
W przypadku wątpliwych źródeł umieszczamy komentarze, a także odnosimy się do wszelkich nieścisłości i niekonsekwencji logicznych. Tekst powinien prowadzić czytelnika jak po sznurku – jeśli natomiast trzecie zdanie nie wynika z dwóch pierwszych, należy to zasygnalizować autorowi.
Redaktor musi zwracać uwagę na wszystko – poprawność umieszczonych w tekście wykresów, danych liczbowych, linków czy konsekwencję zapisu.
Eliminowanie błędów językowych
Na końcu oceniamy formę, a więc sposób przekazania informacji przez pisarza. Jeśli istnieje taka możliwość, upraszczamy zdania i eliminujemy zbędne powtórzenia. W ten sposób zachowujemy esencję tekstu przy jednoczesnym skróceniu formy.
Uzyskanie zwięzłości nie jest czymś niepożądanym w copywritingu, a wręcz przeciwnie – wpływa korzystnie na odczucia odbiorców.
Poprawny językowo tekst sprawia także, że jest on w pełni zrozumiały – brakuje w nim dwuznaczności, które mogłyby zupełnie zmienić jego odbiór.
Podsumowanie
- Redagowanie tekstów polega na ogólnym zwiększeniu jakości tekstu.
- Wykonanie korekty językowej jest tylko jednym z etapów. Do pozostałych zaliczamy zbadanie unikalności, sprawdzenie zgodności z wytycznymi, a także określenie wiarygodności informacji.
- Redagowanie tekstów wykonane w określonym porządku (od ogółu do szczegółu), może znacząco przyspieszyć pracę redaktora.
Oceń artykuł:
Komentarze
Wszystko co potrzeba w tym tekście! Dodam, że redagowanie tekstu to ważna sprawa, a mimo wszystko na tym najczęściej się oszczędza… Wiem z autopsji