Digital marketing w pigułce – o czym musisz wiedzieć?
Założyłeś firmę, prowadzisz sklep internetowy, jesteś marketingowcem, a może po prostu blogujesz, tiktokujesz lub prowadzisz kanał na YouTube? Niezależnie od branży, w której działasz, lub funkcji, którą pełnisz, digital marketing jest odpowiedzią na nurtujące wszystkich pytanie: Jak mogę się wybić na tle konkurencji?
Digital marketing – definicja
Digital marketing, czyli w wolnym tłumaczeniu marketing cyfrowy, obejmuje wszystkie metody marketingowe, których można użyć do reklamowania produktów lub usług za pośrednictwem kanałów cyfrowych.
Do tych kanałów zaliczamy m.in.: wyszukiwarki, strony internetowe, media społecznościowe czy aplikacje mobilne. Korzystając z tych narzędzi, digital marketing umożliwia firmom promowanie swoich towarów, usług i marek w Internecie.
W celu wykorzystania pełnego potencjału digital marketingu marketerzy muszą odnaleźć się w ogromnym i skomplikowanym świecie cross-channel, aby odkryć strategie, które wywierają największy wpływ na tzw. engagement marketing. Dzięki zaangażowaniu klientów w środowisku cyfrowym budujesz świadomość marki, stajesz się liderem w branży i stawiasz swoją firmę na piedestale w momencie, gdy odbiorca jest gotowy do zakupu.
Dodatkowo marketerzy muszą wdrażać strategię omnichannel (działania skupiające się na tym, by wszystkie kanały dotarcia do klienta były ze sobą powiązane), dzięki której mogą zbierać cenne informacje na temat zachowań odbiorców docelowych, jednocześnie otwierając drzwi do nowych metod ich angażowania. Działania te mają również pozytywny wpływ na retencję dotychczasowych klientów.
W przyszłości możemy spodziewać się dalszego wzrostu różnorodności urządzeń wearable (czyli do noszenia, np. smartwatch) dostępnych dla konsumentów. Forbes prognozuje również, że media społecznościowe będą stawały się coraz bardziej konwersacyjne w przestrzeni B2B, treści wideo będą udoskonalane w celu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), a e-mail marketing stanie się jeszcze bardziej spersonalizowany.
Przeczytaj również
Narzędzia i kanały digital marketingu
Marketing internetowy obejmuje ogromną sieć kanałów cyfrowych, z którymi klient wchodzi w interakcję. Aby właściwie wykorzystać potencjał wszystkich kanałów online, trzeba poznać i zrozumieć działanie każdego z nich.
Oto najważniejsze narzędzia i kanały digital marketingu:
Płatne wyszukiwanie (paid search)
Płatne wyszukiwanie, czyli najczęściej reklamy typu pay-per-click (PPC), odnosi się do sponsorowanych wyników na samej górze lub z boku strony wyników wyszukiwania (SERP – Search Engine Results Page). Za każde kliknięcie reklamy przez użytkownika pobierana jest wtedy opłata. Reklamy tego typu kierowane są przede wszystkim do odbiorców poszukujących konkretnych produktów czy usług.
Mogą być bardzo skuteczne, ponieważ opierają się na danych uzyskanych z zachowania użytkowników w Internecie i są wykorzystywane do zwiększenia ruchu na stronie internetowej poprzez dostarczanie odpowiednich reklam do właściwych użytkowników w odpowiednim czasie. Reklamy te obejmują również retargeting, co oznacza, że w zależności od działań klientów, narzędzia automatyzacji marketingu mogą tworzyć unikalne, osobiste reklamy międzyplatformowe.
Przeczytaj również
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)
SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji treści, zasięgu, a także technicznych aspektów witryny w taki sposób, aby strony pojawiały się na szczycie organicznych wyników wyszukiwania dla określonego zestawu słów kluczowych. Korzystanie z SEO może skutecznie zwiększyć liczbę odwiedzających na Twojej stronie internetowej.
Podczas gdy PPC i retargeting to działania płatne dające szybkie efekty, zwiększenie organicznego ruchu dzięki optymalizacji swojej witryny jest procesem długotrwałym. Niemniej warto zainwestować swój czas i energię w ten proces, gdyż ma ona ogromny wpływ na rankingi wyszukiwania, a co za tym idzie – całkowity ruch na Twojej stronie.
Poprzez użycie odpowiednich słów kluczowych i fraz możesz masowo zwiększyć widoczność i rozpocząć trwałą i długotrwałą relację z klientem. Silne strategie SEO mają ogromny wpływ na cyfrowe kampanie marketingowe, ponieważ widoczność jest pierwszym krokiem do nawiązania trwałej relacji z klientem.
Marketing treści (content marketing)
Skuteczny content marketing nie ma charakteru promocyjnego, ale służy raczej edukacji i inspirowaniu konsumentów poszukujących informacji. Kiedy oferujesz treści, które są istotne dla odbiorców, uchodzisz za autorytet, eksperta, lidera myśli i wiarygodne źródło informacji, dzięki czemu mniej prawdopodobne jest, że inne działania marketingowe zostaną utracone.
W dobie samokierującego się kupującego content marketing przynosi trzy razy więcej leadów niż płatna reklama w wyszukiwarkach, więc warto podjąć dodatkowy wysiłek i czas.
Marketing w mediach społecznościowych (social media marketing)
Klucz do skutecznego marketingu w mediach społecznościowych wykracza daleko poza zwykłe posiadanie aktywnych kont na takich portalach. Musisz również wplatać elementy społecznościowe w każdy aspekt swoich działań marketingowych, aby stworzyć tak dużo sposobów dzielenia się w relacji peer-to-peer (równy z równym), jak to tylko możliwe.
Im bardziej Twoi odbiorcy są zainspirowani do angażowania się w Twoje treści, tym bardziej prawdopodobne jest, że będą się nimi dzielić, potencjalnie inspirując swoich rówieśników do zostania klientami.
E-mail marketing
Po ponad dwóch dekadach e-mail nadal jest najszybszym i najbardziej bezpośrednim sposobem dotarcia do klientów z kluczowymi informacjami. Obecnie, aby kampanie mailowe odniosły sukces, muszą być niezwykle angażujące, relewantne, bogate w informacje i zabawne, aby nie zostały zakopane w skrzynce odbiorczej klienta.
Twoje e-maile marketingowe powinny spełniać pięć podstawowych atrybutów, by odnieść sukces. Muszą być:
- wiarygodne,
- istotne,
- konwersacyjne,
- skoordynowane między kanałami,
- strategiczne.
Marketing mobilny (mobile marketing)
Urządzenia mobilne trzymasz w kieszeni, kładziesz obok łózka i stale używasz ich w ciągu całego dnia. To sprawia, że marketing mobilny jest niezwykle ważny — ⅔ konsumentów jest w stanie przypomnieć sobie konkretną markę, którą widzieli reklamowaną na urządzeniach mobilnych w ciągu ostatniego tygodnia. Taki marketing jest również bardzo zróżnicowany, biorąc pod uwagę jego intymną naturę.
SMS-y, MMS-y i marketing w aplikacji to opcje, dzięki którym możesz dotrzeć do klientów na ich urządzeniach, ale poza tym musisz wziąć pod uwagę koordynację działań marketingowych z innymi kanałami digital marketingu.
Automatyzacja marketingu (marketing automation)
Automatyzacja marketingu jest integralną platformą, która łączy cały marketing cyfrowy w jedną całość. Bez niej Twoje kampanie będą wyglądały jak niedokończona układanka z brakującym elementem. Oprogramowanie do automatyzacji marketingu usprawnia i automatyzuje zadania marketingowe i przepływ pracy, mierzy wyniki i oblicza zwrot z inwestycji (ROI – Return On Investment) Twoich kampanii cyfrowych, pomagając Ci szybciej zwiększać przychody.
Marketing automation może pomóc Ci uzyskać cenny wgląd w to, które programy działają, a które nie, a także dostarczy metryki, które pozwolą Ci mówić o wysiłkach marketingu cyfrowego w odniesieniu do wyników Twojej firmy.
Gdy już zdecydujesz, które kanały pomogą najlepiej rozwinąć Twój biznes, musisz pomyśleć o stworzeniu odpowiedniej strategii marketingowej online, ponieważ bez niej wkradnie się chaos i nie będziesz wiedział, jakie są cele Twoich działań.
Tworzenie strategii digital marketingu krok po kroku
Rozpocznij planowanie strategii marketingu internetowego od określenia grupy odbiorców i celów, a następnie wprowadź wskaźniki, które zapewnią ciągłe doskonalenie.
Identyfikacja i segmentacja odbiorców
Obecnie klienci oczekują spersonalizowanych doświadczeń w każdym punkcie kontaktu. Aby to osiągnąć, należy zrozumieć ich cechy demograficzne, behawioralne i technologiczne, a także sposób, w jaki można odpowiedzieć na ich pytania i problemy.
Przeczytaj również
Ustalenie celów i strategii pomiaru
Wykorzystaj informacje o odbiorcach do określenia person i uzyskania jasnego obrazu ich podróży sprzedażowej, aby ustalić cele i strategie pomiaru. Ważne wskaźniki obejmują liczbę wyświetleń, zasięg, kliknięcia, współczynnik klikalności (CTR – Click Through Rate), współczynnik zaangażowania, konwersje, koszt za lead (CPL), koszt za tysiąc wyświetleń (CPM), a także wskaźniki back-endowe, takie jak zwrot z inwestycji (ROI), zwrot z wydatków na reklamę (ROAS), atrybucja first- i multi-touch oraz wartość klienta w całym okresie jego życia (LCV).
Konfiguracja ad tech i kanałów
Poruszanie się po technologii reklamowej może zająć trochę czasu, więc upewnij się, że masz odpowiednie platformy do zarządzania danymi (DMP), platformy po stronie popytu (DSP), platformy po stronie podaży (SSPS) i giełdy reklam, zanim zaczniesz. Zbierz zespół, przekaż wszystkim cele i pokaż, jak ich kanały pasują do całości digital marketingu.
Uruchomienie i optymalizacja
Marketing cyfrowy może być wykorzystywany do pozyskiwania, pielęgnowania, budowania lojalności klientów oraz kreowania marki. Regularnie analizuj wskaźniki, aby wiedzieć, w których obszarach jesteś najlepszy, a w których musisz popracować, aby stać się liderem w przestrzeni o dużym wpływie i wysokim popycie.
Podsumowanie
- Digital marketing jest promocją marek w celu nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami w Internecie przy użyciu wszelkich form komunikacji cyfrowej.
- Wyróżniamy kilka kanałów komunikacji cyfrowej. Należą do nich m.in. płatne wyniki wyszukiwania, social media czy SEO.
- Oprócz wyboru odpowiednich kanałów należy stworzyć odpowiednią strategię digital marketingu, by jak najtrafniej przyciągnąć właściwych odbiorców.
- Do elementów strategii należą segmentacja rynku, tworzenie celów strategii, konfiguracji, uruchomienie i optymalizacja.
Oceń artykuł:
Komentarze
Świetny artykuł! Zastanawia mnie, gdzie w marketingu internetowym znajdują się cyfrowe dokumenty i broszury. Na pewno można je podpiąć pod email marketing.