Poradnik copywritera – od czego zacząć zarabianie przez pisanie?
Lubisz pisać i masz „lekkie pióro”? Świetnie się składa – rynek marketingu internetowego nieustannie się rozrasta, poszukując ludzi takich jak Ty, którzy mogą zarabiać konkretne pieniądze za tworzenie treści na zamówienie jako copywriter. Brzmi zbyt pięknie? Otóż nie! Sprawdź nasz poradnik copywritera, a dowiesz się, czy ten zawód jest dla Ciebie. Zarabianie przez pisanie – piszesz się na to?
Zanim podejmiesz pierwsze kroki jako copywriter…
… sprawdź, czym na co dzień zajmuje się „twórca treści”, jak wygląda jego praca oraz ile może na tym zarobić. Na początek spróbuj swoich sił w ramach działalności nierejestrowanej, by mieć rozeznanie w temacie. Dzięki temu będziesz mieć czas na sprawdzenie swoich możliwości oraz dostępnych mocy przerobowych. Nie rezygnuj od razu z etatu. Oczywiście trzymamy kciuki za Twoją karierę freelancera copywritingu, natomiast z doświadczenia wiemy, że nie od razu staniesz się dobrze opłacanym copy.
Zebraliśmy dla Ciebie podstawowy zakres zadań twórcy treści w formie poradnika copywritera. Pamiętaj jednak, że finalnie to od Ciebie zależy, co będziesz robić i w jakiej formie. Głównym celem copy jest tworzenie na zlecenie unikalnych i wartościowych treści. Mogą to być m.in. krótkie slogany reklamowe, wpisy do mediów społecznościowych itp. – to jedynie szczyt góry lodowej, zwanej copywritingiem. Treścią nie musi być sam tekst, o czym przekonasz się za chwilę.
Bardziej szczegółowa lista treści, które tworzy copywriter:
- teksty zapleczowe, również tzw. „precle”,
- artykuły: blogowe, sponsorowane, eksperckie,
- teksty na stronę www, w tym opisy kategorii i produktów/usług,
- posty na social media (fb, instagram, tiktok, twitter, linkedin itp.),
- teksty na landing page,
- treści sprzedażowe (także do portali aukcyjnych),
- ulotki, broszury biznesowe,
- hasła reklamowe,
- treści do newsletterów,
- transkrypcje,
- e-booki,
- podcasty, vlogi, proste grafiki oraz infografiki.
Jak widzisz, zakres prac i treści, które może tworzyć copywriter, jest dość rozległy, choć wciąż niepełny. Twoim zadaniem może być także przepisanie odręcznych notatek wraz z redakcją tekstu. Albo przeredagowanie obecnych treści pod SEO.
Przeczytaj również
Gdy już wiesz co pisać…
… sprawdź, czy wiesz jak się tworzy poszczególne treści. Czym się różni artykuł sponsorowany od eksperckiego? Czy tekst zapleczowy to to samo co „precel”? Na czy polega transkrypcja? Pytań na początku kariery copywritera jest dość sporo, dlatego warto odpowiednio się przygotować przed podjęciem pierwszego zlecenia.
Gdzie szukać informacji? Możliwości jest naprawdę sporo, wystarczy wiedzieć, jak szukać. Gdy startujesz „od zera”, raczej rzadko dysponujesz budżetem na płatne kursy i szkolenia. Zacznij od darmowych materiałów typu e-booki, podcasty. Zaobserwuj znanych copywriterów, którzy na swoich portalach społecznościowych często przekazują wartościową wiedzę i wskazówki dla przyszłych i obecnych copywriterów, nawet w postaci poradnika copywritera.
Jeśli potrzebujesz mentora albo kogoś, kto będzie sprawdzał Twoje treści i służył poradom, aby każdy kolejny tekst był coraz lepszy – zastanów się nad odbyciem stażu bądź praktyk w agencji copywritingowej. Niektóre są oferowane bezpłatnie, za inne trzeba wnieść jakąś opłatę, w przypadku stażu może nawet uda Ci się coś zarobić. Najważniejsza jest jednak wiedza przelana na papier – trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć dla nabrania wprawy.
Gdy już zarobisz pierwsze pieniądze, nie spoczywaj na laurach. Dobry i ceniony copywriter nieustannie się uczy, inwestuje środki w szkolenia, kursy – nie tylko związane z poprawnym pisaniem czy dostosowywaniem tekstów pod SEO. Zawsze możesz rozszerzać swoje kompetencje i tym samym zakres oferowanych usług – copy może być także korektorem treści czy transkrybentem. Wykup dostęp do prasy branżowej, dużo czytaj – dzięki temu wzbogacisz swoje słownictwo.
Przeczytaj również
Jak pisać teksty, które na siebie zarobią?
Czas przystąpić do pisania. Ale jak? Co powinno znaleźć się w tekście i skąd czerpać wiedzę? Tutaj przyda się znajomość zawartości treści pod SEO (ang. Search Engine Optimization). To podstawowe informacje, które pozwolą Ci na tworzenie tekstów „przyjaznych” algorytmom Google czy innych przeglądarek.
Co należy wziąć pod uwagę, tworząc treści – poradnik copywritera:
- Słowa kluczowe – dzięki nim Twój tekst wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Mogą to być 2-3 słowa lub tzw. frazy long-tail. Skąd wiadomo jakich słów kluczowych używać? Przydatne będą specjalne narzędzia, niektóre z nich są darmowe (jak AnswerThePublic albo Planer Słów Kluczowych w Google Ads).
- Semantyczne nasycenie treści – nie można przesadzać z ilością słów kluczowych w tekście, musi on bowiem być jak najbardziej naturalny i wartościowy. Dlatego warto wzbogacać treść o frazy z podobnej kategorii, niekoniecznie powtarzając jedno wyrażenie. Przyjmuje się, że dobry tekst nie powinien posiadać więcej niż 0,5-3% zawartości słów kluczowych.
- Hierarchia treści – nagłówek, lead, śródtytuły, akapity, justowanie, wypunktowania, pogrubienia – to wszystko wpływa na odbiór naszego tekstu. Nie mieszamy czcionek, pamiętamy o interpunkcji i ortografii. Nasza treść ma być przejrzysta, poukładana – przyjazna dla oka.
- Dostosowanie języka i stylu do odbiorców – inaczej skonstruujesz tekst ekspercki czy wpis na bloga. Bierzesz pod uwagę personę stworzoną dla Twojej strony (czyli grupę docelową). Jeśli musisz użyć skomplikowanych sformułowań, staraj się je po krótce wyjaśnić prostym językiem.
Chcę zacząć pisać za pieniądze – co muszę wiedzieć?
Zanim podejmiesz się pierwszego zlecenia, warto się do tego odpowiednio przygotować. Poniższy poradnik copywritera z pewnością będzie dla Ciebie pomocny na początku przygody z copywritingiem. Do omówienia są dwie kwestie – co należy ustalić z klientem przed rozpoczęciem pracy nad tekstem oraz gdzie w ogóle poszukiwać zleceń?
Umowa z klientem
Nie musisz posiadać gotowej umowy na samym początku swojej działalności, jednak warto ustalić jak najwięcej szczegółów współpracy przed podjęciem jakichkolwiek dalszych działań. Ma to uchronić obie strony – klienta oraz Ciebie przed niepożądanymi sytuacjami typu brak zapłaty za wykonaną usługę lub niekończącą się ilością korekt, których ilość już dawno przekroczyła wartość samego zlecenia.
Ustal z klientem:
- rodzaj treści do przygotowania (artykuł blogowy, post na fb, e-book),
- słowa kluczowe (oraz kto je dostarcza),
- długość treści (najlepiej posługuj się ilością ZZS – znaków ze spacjami lub ZBS – znaków bez spacji),
- wartość zlecenia (rozliczasz się w ramach abonamentu, od długości tekstu lub ilości słów),
- deadline (dokładna data i godzina),
- sposób dostarczenia gotowej treści (e-mail, pendrive itp.),
- kwestię praw autorskich do tworzonych treści,
- ilość bezpłatnych korekt w ramach zlecenia, ewentualnie koszt kolejnych poprawek,
- formę rozliczenia (faktura VAT, umowa o dzieło, faktura bez VAT przez portal typu UseMe itp.).
Im więcej kwestii ustalisz na samym początku, tym szybciej doczekasz się wynagrodzenia za wykonane prace.
Gdzie szukać zleceń?
Wiesz już co i jak pisać, czym różni się precel od artykułu blogowego oraz co ustalić z klientem. Ale skąd brać zlecenia? Możliwości masz co najmniej kilka, chociaż na początku kariery copywriterskiej może być trudniej pozyskać pierwsze płatne zlecenie, do tego w „dobrych pieniądzach”. Zwłaszcza jeśli nie posiadasz własnego portfolio, o które często będą pytać potencjalni zleceniodawcy.
Możesz jednak wyrobić sobie podstawowe portfolio składające się z kilku przykładowych treści o różnej tematyce i formie. Również pomiędzy zleceniami warto „pisać do szuflady” – po pierwsze powiększasz galerię tekstów, ale także szlifujesz swój warsztat pisarski. Może akurat Twój tekst spodoba się na tyle, że ktoś go od Ciebie kupi. Warto w tym miejscu zastanowić się nad tym, o czym chciałbyś pisać.
Przeczytaj również
Nie musisz być specjalistą od wszystkiego – teraz w cenie są specjalizacje. Dzięki wąskiej grupie zainteresowań będziesz pisać o rzeczach dla Ciebie łatwych, które nie wymagają dogłębnego researchu, co jednocześnie uczyni Cię ekspertem w swojej dziedzinie – a to pozwala na pozyskiwanie zleceń za większe pieniądze.
No dobrze, wróćmy do kwestii pozyskiwania zleceń. W naszym poradniku copywritera zebraliśmy dla Ciebie najprzydatniejsze źródła zarobku, w zależności od mocy przerobowych oraz oczekiwań finansowych. Twoje przyszłe zlecenia czekają m.in.:
- na giełdach tekstów, platformach copywriterskich,
- na lokalnych grupach w mediach społecznościowych,
- na popularnych portalach ogłoszeniowych,
- na forach branżowych,
- w agencjach content marketingu/SEO.
Każda z powyższych propozycji ma swoje wady i zalety. Freelancer z doświadczeniem i wąskiej specjalizacji ma ten komfort, że może przebierać w ofertach i dyktować warunki współpracy oraz wysokością cennika. Jeśli jednak jesteś na początku swojej drogi, może trochę potrwać, zanim otrzymasz pierwsze większe zlecenie.
Możesz w tym wypadku zdecydować się na współpracę z agencją marketingową, która zajmie się pozyskiwaniem klientów, zostawiając Tobie kwestię samego zlecenia. Stawki w tym wypadku mogą być nieco niższe niż w przypadku samodzielnie zdobytych zleceń, ale jeśli Twój styl pisania spodoba się klientom, możesz liczyć na więcej zleceń za większą stawkę.
Podsumowanie
- Zanim przejdziesz na freelancing, sprawdź najpierw, czy copywriting jest dla Ciebie – napisz kilka tekstów, określ specjalizację, wokół której chcesz tworzyć treści.
- Na start wymagana jest podstawowa wiedza w zakresie rodzajów treści oraz tworzenia tekstów pod SEO. Znajomość poprawnej polszczyzny, interpunkcji i ortografii musi być opanowana jak najszybciej – zmniejszy to ilość wykonywanych korekt, a także stworzy Twój wizerunek profesjonalnego copy.
- Przygotuj portfolio – na początek wystarczy kilka tekstów, z czasem rozbudowuj zakres usług.
- Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Dobry copywriter nie spoczywa na laurach – nieustannie się dokształca, zwłaszcza w kwestiach SEO oraz obecnych algorytmów Google.
- Przed podjęciem zlecenia ustal jak najwięcej szczegółów współpracy. Jeśli możesz, sporządź umowę.
- Ustal cennik (za ZZS, ZBS, abonament lub od projektu) oraz wybierz formę rozliczenia – faktura VAT, faktura bez VAT, rachunek, umowa o dzieło itd.
- Zdobywaj zlecenia jako freelancer lub zdaj się na współpracę z agencją, która zadba o zlecenia za Ciebie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz