Kim jest copywriter, content writer i ghostwriter? Różnice w zawodach
Zapotrzebowanie na profesjonalne treści wciąż rośnie, zatem zwiększa się również liczba pisarskich specjalizacji. Każdy zawód dobrze realizuje określone zadania, więc warto dokładnie zastanowić się nad wyborem, by dokonać mądrej inwestycji i zwiększyć firmowe zyski. W tym artykule odpowiemy na pytanie, kim jest copywriter, content writer i ghostwriter oraz czym się różnią. Sprawdzimy, która współpraca okaże się najlepszym rozwiązaniem w zależności od konkretnych potrzeb firmy.
Kim jest copywriter, content writer i ghostwriter?
Każdy z nich zajmuje się tworzeniem profesjonalnych treści, które realizują określone założenia marketingowe. Podział nie zawsze jest wyraźny, gdyż profesja zależy w głównej mierze od kompetencji oraz wiedzy pisarza.
Zarówno copywriter, content writer, jak i ghostwriter nie muszą ukończyć żadnej szkoły, by świadczyć oferowane usługi. Nie jest to powód do zmartwienia, gdyż umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji, dopasowanie się do potrzeb odbiorów oraz lekkie pióro to cechy, których nie sposób uzyskać wyłącznie poprzez formalne wykształcenie.
Sytuację usprawiedliwia również sam rynek, który stworzył popyt na powyższe zawody z uwagi na rozwój content marketingu. Dzisiaj każdy przedsiębiorca walczy o to, by skutecznie nakłonić odbiorców do zakupu bądź zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce. Profesjonalne treści są skuteczną odpowiedzią, realizującą powyższe cele biznesowe.
Jednakże rozmaite potrzeby różnych działalności sprawiły, że na rynku pojawiło się kilka profesji wyspecjalizowanych w określonych rodzajach tekstu. Sprawdźmy więc, czego możemy wymagać od poszczególnych zawodów.
Copywriter
Copywriter jest osobą, która tworzy profesjonalne treści marketingowe nakłaniające odbiorców do zakupu produktu lub zaznajomienia się z ofertą.
Podstawowymi przedmiotami usługi są slogany, teksty sprzedażowe, a także wpisy na portalach społecznościowych.
Definicja copywritera jest bardzo ogólna, gdyż jest to pierwszy powszechny zawód, który powstał w wyniku zapotrzebowania na treści wysokiej jakości. Historia copywritingu jest najdłuższa, więc świadczone usługi poprzedzają rozwój marketingu internetowego i obejmują artykuły prasowe, komunikaty radiowe, a także treści do ulotek.
Wraz z komercjalizacją Internetu zakres oferty zwiększył się. Copywriter nawiązuje współpracę z web developerami, tworząc między innymi:
Śmiało możemy stwierdzić, że copywriter jest ojcem wszystkich zawodów związanych z profesjonalnym pismem w Internecie. Tworzy on teksty związane z marketingiem, zatem zakres obowiązków jest bardzo szeroki i niejednorodny.
Warto nawiązać współpracę z copywriterem, jeśli firmie zależy na różnorodnych tekstach wysokiej jakości.
Osoby pracujące w tym zawodzie wiedzą, jak zatrzymać uwagę odbiorcy i przekonać go do wykonania konwersji. Treści są lekkie, perswazyjne i trafiają do każdego, zwiększając w ten sposób zyski firmy. Copywriter wie, jak posługiwać się językiem korzyści, by prezentować ofertę w atrakcyjny sposób. Nieodłącznym elementem jest poprawność językowa, która wpływa korzystnie na estetykę i skuteczność tekstu.
Content writer
Content writer zajmuje się tworzeniem merytorycznych treści dostosowanych do branży zleceniodawcy.
Treści są specjalistyczne, rzetelne, a także zawierają strukturę pod SEO, przez co zwiększają pozycjonowanie i widoczność firmy.
Teksty pisane przez content writera są odpowiedzią na rosnącą popularność polityki biznesowej, która opiera się na prezentowaniu użytkownikom wartościowych informacji. Treści obejmują specjalistyczne teksty, branżowe wpisy, recenzje oraz artykuły eksperckie, które istotnie przyczyniają się do sprzedaży poprzez wzrost ruchu organicznego oraz budowę renomowanej marki.
Content writer łączy specjalistyczną wiedzę z atrakcyjną formą tekstu.
Wyszukuje rzetelne informacje, a następnie przerabia je w zrozumiałą treść zgodnie z wytycznymi SEO. Z tego względu content writer, jak sama nazwa mówi, jest świetnym rozwiązaniem dla wszystkich firm, które chcą prowadzić działania biznesowe według modelu content marketingu.
Zawód ten powstał kilka lat temu, gdy wyszukiwarki zaczęły segregować użyteczne informacje. Nadmierne wykorzystywanie fraz kluczowych stało się nieskuteczne, a pierwszeństwo zdobyły merytoryczne treści, które odpowiadały potrzebom czytelników.
Tworzenie fachowych artykułów jest trudne i czasochłonne, a także wymaga zachowania zasad SEO, by przynosiło maksimum korzyści. Nie każdy specjalista w swojej branży posiada najnowszą wiedzę na temat pozycjonowania oraz umiejętności pisarskie, zatem content writer może okazać się niezwykle cennym wsparciem.
Treści cechują się pełną poprawnością językową, strukturą pod SEO, a także rzetelnością i dużą wartością merytoryczną. Content writer sprawnie wyszukuje informacje, zamieniając fachowy żargon w treść przystępną dla każdego. Nie ulega wątpliwości, że owa profesja stanowi bardzo ciekawą propozycję w walce o pozycjonowanie oraz zdobycie uznania wśród potencjalnych klientów.
Ghostwriter
Ghostwriter tworzy anonimowo treści, a następnie przypisuje autorstwo zleceniodawcy.
Jego zakres działań obejmuje opisy produktowe, korekty językowe, marketing szeptany, komentarze na stronie internetowej oraz scenariusze.
Ghostwriter oferuje zatem formę współpracy, w której opracowuje treści dla firmy bez żadnego podpisu. Teksty wykorzystywane są na poczet marki lub przypisanego autora, który odnotowuje dodatkowe korzyści płynące z autorstwa, takie jak zwiększona renoma w związku z promocją prezentowanej wiedzy. Jest to stosunkowo nowy, acz bardzo ciekawy zawód.
Ghostwriter świetnie sprawdzi się przy reklamowaniu firmy na różnych stronach i forach internetowych. Wykona skuteczny marketing szeptany, a także doda zachęcające komentarze do sklepu internetowego.
Dzięki temu przyczyni się do zwiększonego pozycjonowania oraz sprzedaży, wykorzystując do tego nowatorski kanał dotarcia i omijając tym samym konkurencję.
Pamiętajmy jednak, że definicja ghostwritera określa cechę, jaką są anonimowe treści, zatem osoba tworząca merytoryczne teksty bez podpisu jest zarówno content writerem, jak i ghostwriterem.
Copywriter, content writer czy ghostwriter – kogo wybrać?
Odpowiednia decyzja zależy od tego, jakie działania marketingowe firma zamierza prowadzić. Pod uwagę należy wziąć charakter branży, konkurencję oraz aktualną sytuację na rynku.
- Warto zdecydować się na copywritera, jeśli firma prowadzi szeroko zakrojone kampanie reklamowe. Atrakcyjne i perswazyjne treści potrafią znacząco obniżyć koszty reklamowe, a także zwiększyć skuteczność reklamy. Copywriter jest szczególnie dobrym wyborem, gdy firma korzysta z tradycyjnych kanałów dotarcia, takich jak ulotki czy artykuły sponsorowane w prasie. Treść wysokiej jakości zatrzymują oko, a język korzyści skłania do zakupu lub skorzystania z usługi.
- Z kolei content writer to świetne rozwiązanie dla nowocześniejszych firm, które prowadzą działania marketingowe w Internecie. Merytoryczna i fachowa treść jest obecnie jednym z najlepszych sposobów, by zdobyć widoczność w wyszukiwarce oraz zbudować zaufanie wśród odbiorców. Co więcej, korzyści płynące z wartościowych tekstów są stabilne i długofalowe, a obecnie nic nie wskazuje na to, by w przyszłości było inaczej.
- Ghostwriter otwiera nową ścieżkę marketingu, unikając tym samym mocno obsadzonych systemów aukcyjnych na portalach społecznościowych czy konkurencji w działaniach SEO. Może zapewnić tanią i skuteczną reklamę na różnych forach i stronach internetowych. Ponadto służy swoją wiedzą, którą zleceniodawca może wykorzystać do promocji swojej marki.
Kiedy copywriter, content writer i ghostwriter nie są dobrą decyzją?
Wszystkie profesje mają swoje plusy, ale musimy również wspomnieć o minusach, które mogą istotnie wpłynąć na intratność wyboru. Wszystkie zagrożenia opierają się na tym, że nikt nie świadczy usług za darmo, zatem każda współpraca z copywriterem czy content writerem wymaga pewnego nakładu finansowego, który może się po prostu nie zwrócić.
Odpowiednia decyzja zależy od tego, jakie działania marketingowe firma zamierza prowadzić.
Copywriter potrafi opracować atrakcyjne ulotki, lecz przedsiębiorcy odchodzą od tradycyjnych form reklamy z uwagi na brak sprecyzowanej grupy odbiorców oraz niemożność analizowania wielu danych zwrotnych. Nie jest to w żadnym wypadku wina copywritera, lecz zagrożenie dla firmy wynikające z aktualnego rozwoju marketingu cyfrowego.
Copywriterzy zauważyli ten nurt dużo wcześniej i wielu z nich nadało kierunek swoich działań w stronę artykułów blogowych oraz opisów produktowych. Jednak w coraz większym stopniu potrzebne są specjalistyczne informacje, które opisują wąskie i ścisłe zagadnienia. Rolę przejmują content writerzy, którzy wypełniają tę tworzącą się lukę.
Z drugiej strony niektóre branże uległy oligopolizacji, zatem podjęcie rękawicy w tworzeniu wartościowych treści może okazać się niezwykle kosztowne. U mikroprzedsiębiorców takie działania mogą okazać się nieskuteczne z uwagi na mniejsze środki inwestycyjne oraz inne czynniki, które przemawiają na korzyść większych firm.
Coraz większa globalizacja portalów społecznościowych sprawia, że marketing na forach nie zwiastuje ghostwriterom korzystnej przyszłości. Choć korekty oraz anonimowe artykuły są tworami intelektualnymi, które będą jeszcze potrzebne przez długi czas, pewien segment świadczonych usług może być z czasem mniej skuteczny.
Przy podejmowaniu decyzji, czy wybrać copywritera, content writera, a może ghostwritera, należy wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby firmy.
Podsumowanie
- Copywriter, content writer i ghostwriter to zawody, które tworzą profesjonalne treści, by realizować założone cele marketingowe. Każdy z nich wyróżnia się innymi umiejętnościami, choć w praktyce granice często się zacierają.
- Copywriter jest profesją o najszerszym zakresie usług, w skład którego wchodzą teksty sprzedażowe, artykuły blogowe, opisy produktowe, wpisy na portale społecznościowe, a także wszelkie treści na materiały reklamowe.
- Content writer skupia się w głównej mierze na merytorycznych treściach i specjalistycznych artykułach pod SEO.
- Ghostwriter z kolei nie ogranicza swej oferty, lecz realizuje ją w sposób anonimowy. Jego specjalnością są komentarze, scenariusze oraz tematyczne dyskusje w ramach marketingu szeptanego.
- Decyzja, z kim nawiązać współpracę, zależy od wielu czynników, dlatego warto poprzedzić wybór gruntowną analizą konkurencji i aktualnej sytuacji rynkowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz