Content marketer – jakie ma obowiązki i ile zarabia?
Content marketing to ważne działanie zapewniające widoczność marki w Internecie. Między innymi ma na celu przyciągnąć odbiorców i zbudować z nimi trwałe relacje. Obejmuje szereg różnych czynności, dlatego osoba odpowiedzialna za ten dział powinna mieć dużą wiedzę o marketingu internetowym. Czym zajmuje się content marketer? Jakie są cechy dobrego kandydata? Wyjaśniamy!
Czym zajmuje się content marketer?
Content marketer odpowiada za zarządzanie poszczególnymi działaniami związanymi z treściami marketingowymi i planowanie ich. Często dba również o komunikację marki z odbiorcami.
Osoba na tym stanowisku tworzy content, nadzoruje pracę innych, a także kontroluje efektywność działań marketingu treści.
Głównym zadaniem specjalistów w tym zakresie jest budowanie zaangażowanej społeczności poprzez dostarczanie wartościowych dla nich materiałów, a także analizę poszczególnych grup odbiorców.
Dzięki publikacji wysokiej jakości, trafnych treści, które zainteresują potencjalnych klientów, osiągane są lepsze wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że zawód ten odgrywa wyjątkowo ważną rolę w dzisiejszych czasach, szczególnie w przypadku nowo powstających marek.
Jakie obowiązki ma content marketer?
Wśród najważniejszych zadań content marketera wymienić można:
- planowanie działań content marketingowych,
- tworzenie wysokiej jakości treści,
- dostosowanie dostarczonego contentu do wytycznych,
- dystrybuowanie i promocja treści,
- optymalizacja tekstów zgodnie z wytycznymi SEO,
- nadzór nad kalendarzem publikacji w poszczególnych kanałach,
- współpraca z influencerami,
- opracowywanie i dystrybucja newsletterów,
- analiza danych i wyciąganie z nich wniosków.
Zakres obowiązków content marketera jest bardzo zróżnicowany w zależności od tego, gdzie pracuje. W przypadku stanowiska w agencji marketingowej obowiązki będą wyglądać zupełnie inaczej niż przy samodzielnej współpracy z marką. Z tego powodu warto zawsze dokładnie zapoznać się z wymaganiami konkretnego pracodawcy.
Przeczytaj również
Content marketer – wymagania pracodawców
Do istotnych cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat na content marketera, zalicza się:
- doświadczenie w planowaniu i zarządzaniu projektami marketingowymi;
- duże kompetencje w obszarze copywritingu, redakcji i webwritingu;
- praktyczna znajomość zasad SEO i specyfiki kanałów social media;
- znajomość systemów CMS oraz narzędzi marketingowych;
- zdolności analityczne pozwalające na wyciąganie wniosków;
- znajomość narzędzi ułatwiających analizę wyników, np. Google Analytics;
- biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.
W wielu przypadkach pracodawcy wybierają kandydatów z wyższym wykształceniem, którzy ukończyli kierunkowe studia. Niemniej kluczowe znaczenie ma doświadczenie zawodowe, kwalifikacje oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Poza tym potencjalny pracodawca zwróci też uwagę na chęć do nauki i rozwoju.
Czym różni się content marketer od copywritera?
Chociaż umiejętności potrzebne do pracy i cel działań content marketera oraz copywritera łączą oba zawody, to nadal istnieją pomiędzy nimi znaczące różnice.
Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, zgodnie z zasadami SEO copywritingu i otrzymanymi wytycznymi.
W realizacji zadań specjaliści duży nacisk kładą na to, by wzbudzać zainteresowanie odbiorców za pomocą treści i zwiększać świadomość marki. W codziennej pracy najważniejsze jest „lekkie pióro” i kreatywne myślenie.
Content marketer z kolei przygotowuje materiały i wskazówki dla copywriterów, które mają pomóc w stworzeniu skutecznych tekstów. Musi analizować konkurencję, dopasować content do odbiorcy docelowego, przygotować też drogi jego dystrybucji, Z tego powodu stanowisko to z pewnością wymaga posiadania większych kompetencji.
Osoby na tym stanowisku muszą skupić się na budowaniu zaufania czytelników, którzy w założeniu są potencjalnymi klientami. Konieczna jest duża wiedza z zakresu marketingu online. Szczególnie ważną rolą jest zbieranie danych dotyczących odbiorców, aby dopasować do nich odpowiedni sposób komunikacji. I choć copywriter również powinien brać to pod uwagę, jego zadania kończą się najczęściej na dostarczeniu materiałów.
Content marketer i obowiązki copywritera
Chociaż w agencjach marketingowych specjaliści ci współpracują razem przy projektach, to w wielu przypadkach obowiązki content marketera i copywritera wykonuje jedna osoba.
Taki specjalista, poza planowaniem długofalowych działań i mierzeniem ich efektywności, samodzielnie zajmuje się również przygotowywaniem wysokiej jakości treści, do których zaliczamy:
- e-booki,
- biuletyny,
- newslettery,
- treści na stronę,
- artykuły blogowe,
- infografiki
- posty w social mediach,
- materiały wideo i wiele innych.
Ile zarabia content marketer?
Według przeprowadzonej przez nas w sierpniu 2023 roku analizy ogłoszeń udostępnianych na portalu Rocket Jobs pensja contet marketera waha się w przedziale między 3,5 a 10 tysięcy złotych brutto.
Ten szeroki przedział wynika między innymi z wymaganego doświadczenia: junior może otrzymać na start 3,5 tysiąca złotych, stawki seniorskie rozpoczynają się natomiast od 5–6 tysięcy brutto.
Jednak jednoznaczna odpowiedź na pytanie o to, ile zarabia content marketer jest trudna, ponieważ zależy to nie tylko od wymagań pracodawców, lecz także siedzimy firmy, zakresu obowiązków doświadczenia i kompetencji.
Podsumowanie
- Głównym celem działań content marketera jest budowanie zaangażowanej społeczności i kierowanie działaniami w taki sposób, aby generować leady sprzedażowe.
- Chociaż w zakresie jego kompetencji znajduje się copywriting, to samo stanowisko wymaga dużo szerszych umiejętności.
- Wśród najważniejszych zadań wymienić można planowanie strategii marketingowej i poszczególnych działań, dbanie o wysoką jakość treści i optymalizacja SEO, komunikacja w social media, a także analiza danych.
- Pracodawcy wymagają od content marketerów m.in. doświadczenia w zarządzaniu kampaniami marketingowymi, umiejętności copywriterskich oraz znajomości zasad SEO.
- W codziennych obowiązkach na tym stanowisku przydatna będzie obsługa Google Analytics i narzędzi wykorzystywanych w SEO i SEM.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz