Decyzje zakupowe konsumentów – od czego zależą?
Współcześni klienci to osoby o wysokiej świadomości, doskonale wyedukowane, a także zdające sobie sprawę z różnych działań reklamowo-marketingowych firm, które mają na celu przekonanie ich do danego produktu. Co ciekawe, mimo wszystko nader często podejmują oni decyzje na podstawie emocji czy nieracjonalnych przesłanek. Jak więc tak naprawdę przebiega proces decyzji zakupowej i w jaki sposób możemy na nią wpłynąć?
Decyzje zakupowe – rodzaje
Podejmowane przez nas decyzje zakupowe mogą być bardzo różne – rutynowe, kompulsywne, ale też starannie przemyślane. Na proces ich formowanie wpływ ma mnóstwo czynników, które w mniej lub bardziej skuteczny sposób są w stanie przekonać odbiorcę do danego produktu bądź usługi. Możemy wyróżnić kilka rodzajów decyzji zakupowych.
Decyzje rozważne
Nazywane również złożonymi. Charakteryzują się tym, że są poprzedzone szczegółowym i świadomym zapoznaniem się z ofertą. Decyzje te towarzyszą nabywaniu dóbr, których zakup może wiązać się z pewnym ryzykiem, między innymi ze względu na brak doświadczenia konsumenta. Najczęściej są to produkty luksusowe, drogie lub wybierane wyłącznie na szczególne okazje, np. samochód, nieruchomość.
Decyzje rutynowe
Dotyczą najczęściej znanych i sprawdzonych wcześniej produktów, które nabywamy regularnie, bez namysłu, np. produkty spożywcze, środki czystości. Za tymi decyzjami nie stoi zbyt skomplikowany proces decyzyjny – konsument szybko dokonuje zakupu.
Decyzje impulsywne
Decyzje podejmowane są podejmowane są bardzo szybko, spontanicznie i pod wpływem chwili. Towarzyszą im najczęściej emocje oraz określony impuls, który może mieć wymiar pozytywny lub negatywny, tj. promocja.
Decyzje podejmowane pod wpływem innych
W przypadku tych decyzji konsument kieruje się opiniami innych, np. zamieszczanymi jako recenzje w sklepie internetowym. Mogą również wynikać z poleceń influencerów. Klient nie wkłada wtedy wiele wysiłku w wybranie odpowiedniego produktu i woli zaufać konkretnemu źródłu.
Przeczytaj również
Co wpływa na decyzję zakupową?
Na poszczególne decyzje zakupowe wpływ mają różne czynniki. Poznając je, możemy dowiedzieć się, w jaki sposób dopasować swoje działania marketingowe do oferowanych produktów, a tym samym skutecznie wpłynąć na decyzję potencjalnego klienta.
Do kluczowych czynników, skutecznie wpływających na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe, zalicza się:
- jakość danego produktu;
- markę i jej konotacje, na przykład związany z nią prestiż;
- rzetelne informacje o produkcie i najważniejszych jego cechach;
- promocje i szczególne okazje;
- konkurencyjne lub wręcz przeciwnie, wysokie ceny;
- nowość, świeżość produktu na rynku.
Bardzo ważne jest to, aby chcąc wpłynąć na decyzję zakupową klienta, nie przesadzić z ilością czynników. Niemal każdy z nich może bowiem stanowić osobny i skuteczny, samodzielnie działający bodziec.
Dobór czynników wpływających na decyzje zakupowe
Tworzenie poszczególnych czynników inicjujących zakup należy starannie dostosować do kilku istotnych aspektów. Przede wszystkim muszą one odpowiadać profilowi marki, jej filozofii oraz oferowanym produktom. Muszą także być dostosowane do konkretnej grupy odbiorców.
Trudno bowiem ostrożnych konsumentów, poszukujących wysokiej klasy produktu przekonywać wyjątkowo niską ceną czy szczególną promocją. W tym wypadku znacznie lepiej sprawdzi się bowiem rzetelna informacja o produkcie, jak i przedstawienie jej klasy, prestiżu, a także mocnej pozycji na rynku.
Z kolei dzięki wyjątkowym okazjom czy obniżonym cenom mamy dużą szansę na skuteczne przekonanie klientów do dokonania decyzji impulsywnych, związanych najczęściej z odzieżą, czy produktami spożywczymi.
Przeczytaj również
Decyzje zakupowe w sieci – jak przekonać klienta?
Dynamiczny rozwój handlu, jak i marketingu internetowego wywołał ogromne zmiany w przebiegu procesów zakupowych. Przede wszystkim na wysoką pozycję awansowały opinie innych klientów oraz wszelkiego rodzaju polecenia i rekomendacje.
Tendencja ta przyczyniła się do powstania kilku ścieżek, za pomocą których marki starają się wpłynąć na decyzje zakupowe swoich potencjalnych klientów.
Jakość produktu
Pierwszą z nich jest położenie znacznego nacisku na jakość produktu oraz możliwie najwyższą satysfakcję klientów. Zadowoleni z zakupu klienci znacznie chętniej polecą bowiem dany produkt czy markę – zarówno znajomym, jak i szerszej grupie odbiorców, np. poprzez pozostawienie opinii w sieci.
Marketing szeptany
Drugą ścieżką jest tak zwany marketing szeptany, który pomijając proces budowania zadowolenia klientów, ma na celu samodzielnie wykreowanie dobrej opinii na temat marki poprzez publikowanie pozytywnych ocen, komentarzy i recenzji, dotyczących firmy bądź jej poszczególnych produktów.
Analiza marki
Aby poznać właściwe dla swojego produktu czynniki, mogące realnie wpłynąć na decyzje zakupowe w sieci, należy dokonać starannej i szczegółowej analizy własnej marki (np. analizy SWOT), jak i potencjalnych klientów, a także tego, co najbardziej cenią w wybieranych produktach.
Podsumowanie
- Decyzje zakupowe mogą być podejmowane na kilka różnych sposobów. Droga podejmowania decyzji zakupowej często zależna jest od rodzaju wybieranego produktu.
- Na podejmowaną przez klienta decyzję wpływ ma kilka kluczowych czynników, takich jak jakość, cena, promocje, czy rekomendacje.
- Aby skutecznie wpłynąć na decyzję zakupową klienta należy dogłębnie poznać jego potrzeby i oczekiwania, ale także, a może przede wszystkim, własny produkt.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz