Treści do sklepu internetowego – przeczytaj, zanim zamówisz teksty!

Spis Treści:

Skuteczne treści do sklepu internetowego są poważną inwestycją dla każdego przedsiębiorcy. Znaków musi być dużo, ale gwarancji efektów nie ma żadnej. W tym artykule dogłębnie przeanalizuję, na co zwrócić uwagę przy zamówieniu treści do sklepu internetowego, by realnie zwiększyć pozycjonowanie oraz nasilić sprzedaż.

Treści do sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

Wyróżniamy trzy rodzaje tekstów w e-commerce, które cechują się odmiennym charakterem sprzedażowym. Są to:

Stanowią one niemal cały zasób treści w sklepie internetowym. Odpowiadają za widoczność sklepu w wyszukiwarce, a także nakłaniają odbiorców do zakupu. Jednak każdy z tych trzech rodzajów treści ma inne priorytety, zwiększając w większym stopniu SEO lub konwersję.

Zamawianie treści do sklepu internetowego jest indywidualną kwestią, która zależy od stopnia rozwoju oraz nakładu inwestycyjnego.

Omówmy lakonicznie, na jakie teksty warto postawić w zależności od sytuacji.

Opisy produktów

Odpowiednio sformułowane opisy produktów stanowią motor napędowy marketingu. Choć odgrywają pewną rolę w pozycjonowaniu, ich funkcja skupia się przede wszystkim na bezpośredniej sprzedaży.

Opisy produktów są priorytetem zarówno dla małych, jak i dużych firm. Niezależnie skąd pozyskujemy klientów, prezentacja oferty w największym stopniu odpowiada za finalizowanie transakcji.

By zapewnić optymalną skuteczność konwersji, opisy produktowe nie mogą być za długie, by nie zanudzić czytelnika. Za to perswazyjny charakter sprawia, że stanowią idealną okazję, by nakłonić użytkowników do zakupu.

Prezentacja oferty jest podstawą, zatem sprzedażowe opisy produktów są dobrym rozwiązaniem dla każdego sklepu internetowego. Ich funkcja jest szczególnie lukratywna dla małych firm, które pozyskują klientów za pomocą Google Ads. By nie czekać miesiącami za ruchem organicznym, wiele sklepów inwestuje w płatne wejścia na stronę. Dla „klientów z reklam” opisy kategorii i artykuły blogowe odgrywają podrzędną rolę, gdyż ich uwaga skupia się bezpośrednio na oferowanych produktach.

W przypadku dużych platform e-commerce sprawa jest oczywista. Choć opisy produktowe nie są szczególnie dużą inwestycją, odpowiadają w dużym stopniu za konwersję i sprzedaż, więc stanowią absolutną podstawę wielkich sklepów internetowych.

Opisy kategorii

Wcześniej pokrótce omówiliśmy króla sprzedaży, więc szybko przechodzimy do królowej pozycjonowania.

Opisy kategorii to zabójcza broń w walce o widoczność firmy. Jest to świetne miejsce na dużą liczbę znaków, a frazy kluczowe celnie odpowiadają ofercie, więc ruch organiczny przynosi klientów wysokiej jakości.

Jednakże duże wymagania dotyczące objętości tekstu sprawiają, że nie jest to inwestycja na każdą kieszeń. Mówiąc wprost, korzyści odniosą głównie większe firmy. Mnogość kategorii podparta licznymi treściami sprawia, że jest to bardzo kosztowne zlecenie z uwagi na dużą ilość pracy. Niemniej zwrot z inwestycji jest warty włożonych pieniędzy, zapewniając stabilny przypływ wartościowych klientów.

Oczywiście takie działania nie są zero-jedynkowe. Pozycjonowanie jest długotrwałą pracą, a wielkość potencjalnych efektów jest nie do wywróżenia nawet za pomocą magicznych kart. Mniejsze sklepy również mogą rywalizować za pomocą opisów kategorii – wszak jest to działanie na rzecz rozwoju firmy.

Uważamy jednak, że krótkie frazy kluczowe (jakie są przeważnie zawarte w kategoriach) są domeną gigantów, dlatego w działaniach SEO lepiej kierować się maksymą „zainwestuj, ale tylko wtedy, gdy możesz włożyć więcej od konkurencji”. Duża liczba klientów i niskie koszty reklamowe to pociągająca wizja, której opisy kategorii mogą podołać, ale tylko wtedy, gdy sklep jest wystarczająco duży.

Artykuły blogowe

Większość sklepów internetowych posiada bloga, ale jakość i skuteczność nie jest cechą większości.

Artykuły blogowe to świetny pomysł, by tanio zwiększyć widoczność sklepu za pomocą fraz kluczowych typu long tail. Niszowe frazy kluczowe przedzierają się przez okowy konkurencji i docierają niskim kosztem na topowe, ale rzadko odwiedzane pozycje.

Niestety długie słowa kluczowe nie należą do najskuteczniejszych, jeżeli chodzi o sprzedaż. Ponadto efekt kumuluje się dopiero wraz z innymi artykułami, dlatego rezultaty są widoczne po stworzeniu licznych treści. Rozbudowany blog jest jednak dobrą okazją, by niskim kosztem przynosić ruch organiczny. W połączeniu z opisami produktowymi, artykuły blogowe mogą stanowić źródło stabilnej sprzedaży ze źródeł organicznych.

Musimy jednak zaznaczyć, że zasada jest taka sama, jak w przypadku opisów kategorii. By odnotować efekty, artykuły muszą być merytoryczne, ciekawe i przemyślane. Niestety wiele sklepów wstawia pięć wpisów i na tym działalność bloga się kończy. Oczekują przypływu klientów, gdyż w teorii wszystko jest zrobione – blog jest, artykuły są, więc content marketing powinien działać.

Niestety wciąż trzeba liczyć się z konkurencją. W przeciwieństwie do kategorii, teksty blogowe mogą łatwiej zyskać widoczność ze względu na wąskie słowa kluczowe, ale muszą być one poparte zoptymalizowaną stroną, opisami produktowymi oraz pozostałymi artykułami (które umożliwiają wykonanie linkowania wewnętrznego).

Należy zatem zadbać o to, by treści do sklepu internetowego były wysokiej jakości. Oczywiście wymaga to dużego nakładu czasu i pracy, ale jest to nieodłączna cecha skutecznego copywritingu.

Treści do sklepu internetowego – w co zainwestować?

Odmienna specyfika tekstów e-commerce sprawia, że nie ma gotowego planu na sukces. W dodatku na efekt wpływają takie czynniki jak budowa i optymalizacja strony oraz inne działania marketingowe. Inwestycja w teksty do sklepu zależy również od charakterystyki firmy.

Teksty do nowego sklepu internetowego

W przypadku handlu, gdzie oferowane są zupełnie nowe produkty na rynku, opisy kategorii pozwolą się przebić już niewielkim firmom. Również artykuły blogowe mają w takiej sytuacji większe znaczenie, gdyż zawierają wąskie frazy kluczowe, ale odpowiadające prezentowanej ofercie.

Treści do tradycyjnego sklepu internetowego

Jeśli jednak mówimy o popularnym dzisiaj dropshippingu lub konwencjonalnych sklepach z produktami powszechnego użytku, większe efekty mogą przynieść atrakcyjne opisy produktowe poparte płatną reklamą w Google. Zatem priorytet w inwestycji zależy od budżetu, branży, konkurencji, aktualnej sytuacji na rynku oraz polityki biznesowej.

Osobiście uważamy, że nie trzeba podejmować decyzji w ciemno – oczywiście istnieje element ryzyka, ale inwestycja w profesjonalne treści powinna być poprzedzona indywidualną analizą sytuacji rynkowej. Warto zbadać konkurencję w poszczególnych kanałach dotarcia oraz znaleźć luki rynkowe, w których można przebić się z tekstami za pomocą mniejszego nakładu pracy (a w konsekwencji także niższymi kosztami).

I przede wszystkim należy być realistą. Rynek e-commerce jest w obecnych czasach bardzo trudny i wciąż ulega oligopolizacji, dlatego należy dostosować oczekiwania do swoich możliwości. Zdawkowe artykuły i nachalne opisy są zwykłą stratą czasu i nie mają żadnej szansy, by przebić się do większego grona odbiorców.

Podsumowanie

  1. Wyróżniamy trzy główne rodzaje treści w sklepie internetowym: opisy produktowe, opisy kategorii, a także artykuły blogowe. Pierwszy z nich skupia się w większym stopniu na konwersji, a pozostałe na pozycjonowaniu.
  2. Zamówienie treści do sklepu internetowego musi być poprzedzone przebadaniem konkurencji oraz określeniem wydatków, by inwestycja okazała się skuteczna.
  3. Atrakcyjne opisy produktowe są podstawą każdej strony e-commerce, by nakłaniać użytkowników do zakupu. Nie wystarczą jednak, by zapewnić sprawne funkcjonowanie sklepu. Z kolei opisy kategorii oraz artykuły blogowe wymagają dużej ilości treści, by zapewnić ruch organiczny w sklepie. Jeśli jednak zaczną przynosić efekty, staną się podstawą sprzedaży bez ponoszenia kosztów reklamowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu