Plan marketingowy – czym jest i jak go napisać?
Aby firma skutecznie wzrastała, musi spełnić szereg warunków. Jednym z nich jest przemyślany plan marketingowy, który pozwala dobrać skuteczne działania promocyjne. O tym, jak go napisać, wyjaśniamy w tym artykule.
Plan marketingowy – co to jest?
Plan marketingowy jest dokumentem określającym strategię reklamową, którą firma zastosuje w celu sprzedaży swoich produktów bądź usług (James Chen).
Plan określa m.in szczegóły działań marketingowych, specyfikę rynku docelowego, korzyści płynące z oferty oraz mierzalne wskaźniki skuteczności kampanii.
Przeczytaj również
Elementy planu marketingowego
Dokładna struktura planu marketingowego zależy od indywidualnej koncepcji każdej firmy. Wpływ mogą wywierać również formalne wymogi projektowe, jeśli plan marketingowy jest częścią np. wniosku o dotację bądź biznesplanu.
Niemniej możemy wyróżnić kluczowe aspekty, które są nieodłącznymi elementami każdej strategii. Zaliczamy do nich:
- Wyznaczenie celów marketingowych,
- Przeanalizowanie rynku (w tym konkurencji),
- Sprecyzowanie grupy docelowej,
- Określenie budżetu promocyjnego,
- Sporządzenie harmonogramu działań promocyjnych oraz kontrolnych.
Przeczytaj również
Cechy planu marketingowego
Plan działań marketingowych jest unikalnym dokumentem każdego przedsiębiorstwa, lecz jego jakość zależy od kilku stałych wymogów. Warto o nie zadbać, by zmaksymalizować wartość prognostyczną obranej strategii.
Przechodząc do meritum – mówimy, że plan marketingowy firmy jest solidny, jeśli:
- jest konkretny – trzyma się z dala od strefy abstrakcji, skupiając się w zamian na praktycznych działaniach. Unika ogólników typu „zbuduję dużą stronę internetową”, lecz trzyma się konkretów tj. „będę wstawiał artykuł na bloga w każdy wtorek i czwartek”.
- jest mierzalny – odnosi się do liczb oraz innych wyznaczników założonego celu. Nie przedstawia pustych informacji takich jak „chcę zwiększyć ruch na stronie”, natomiast kładzie nacisk na mierzalne rezultaty, np. „celem jest 300 unikalnych użytkowników miesięcznie”.
- jest realny – jego założenia są podyktowane rzetelną analizą szans i zagrożeń. Stroni od imponujących sukcesów, kierując się w stronę faktycznych możliwości będących w zasięgu przedsiębiorstwa. Przemienia marzenia w prognozy, plany w czynności, brawurę w rozsądek.
- jest elastyczny – musi zakładać swoją omylność, deklarując tym samym gotowość do zmian. Złożoność świata wyklucza perfekcyjną trafność wszelkich dalekosiężnych strategii, dlatego planu marketingowego nie powinno utożsamiać się z wyrocznią, lecz bardziej z kręgosłupem działań, którego detale pozostają w ciągłym ruchu.
- jest kreatywny – innymi słowy, nie podąża wydeptaną ścieżką. Zakłada innowacyjność, nieszablonowość oraz wykorzystanie pełni indywidualnych możliwości firmy, aby nie podzielać rezultatów osiąganych przez wielu, lecz by sięgać po wyższe, soczystsze owoce.
Plan marketingowy – przykład
Nie istnieje gotowy plan marketingowy, który zapewni efekty wszystkim firmom, co zresztą jasno wynika z pierwszej części artykułu. Szczegółowe elementy strategii są kwestią zbyt indywidualną, aby stanowić żyzne podłoże dla każdego przedsiębiorstwa. Dlatego zamiast podawać szablon czy wzór planu marketingowego, rozważmy konkretny przykład.
- Streszczenie: Firma zamierza wypromować na rynku swój nowy produkt, będący mieszanką prozdrowotnych ziół wspomagających odchudzanie.
- Cele marketingowe: Dotarcie do 20000 unikalnych użytkowników miesięcznie za pomocą pozycjonowania strony w celu zwiększenia liczby potencjalnych klientów. Przy obecnej konwersji wynoszącej 4% przełoży się na to na dochód w wysokości 9000 zł netto miesięcznie.
- Analiza rynku: Notorycznie wzrasta zapotrzebowanie na tego typu środki; frazy kluczowe notują wzrost wyszukiwalności średnio o 5% miesięcznie. Konkurencja odpowiada na ten popyt – istnieje 48 marek z pokrewną ofertą, z czego 11-12 aktywnie angażuje się w pozycjonowanie, pozyskując większość ruchu z wyszukiwarki.
- Działania: Aby uzyskać niezbędny wynik w pozycjonowaniu, zgodnie z zaleceniami pozycjonera firma opublikuje 800 artykułów o tematyce związanej z odchudzaniem, czyli o 120 więcej od topowego konkurenta, a także wzbogaci profil linkowy strony o 2000 odnośników przychodzących, prześcigając ww. konkurencyjną firmę o 540 linków. Termin realizacji wynosi 6 miesięcy, podczas którego konkurencyjne firmy opublikują 35-50 artykułów i pozyskają 120-150 linków przy założeniu obecnego tempa rozwoju. Copywriterzy są zakontraktowani i gotowi do pracy.
- Budżet: Po uwzględnieniu stawek oferentów, firma musi zainwestować 80 000 zł w artykuły oraz 200 000 złotych w linki przychodzące, aby osiągnąć niezbędne zasoby. Zatem po sfinalizowaniu inwestycji docelowa stopa zwrotu wynosi 32 miesiące.
Rozważyliśmy właśnie prosty przykład planu marketingowego, który skupia się na uzyskaniu konkretnego, wyznaczonego celu. Dzięki analizie rynkowej projekt przejrzyście określa warunki niezbędne do uzyskania efektów.
Powyższy plan działań marketingowych można rozbudować o szereg innych informacji, takich jak grupa odbiorców (która wskaże, do kogo są adresowane artykuły i w jaki sposób formułować treści), szanse płynące z inwestycji (np. możliwość jednoczesnego wypromowania innych produktów), a także zagrożenia (tj. szybszy rozwój konkurencyjnych stron).
Plan marketingowy - Q&A
Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.
Plan marketingowy jest to dokument, który określa cel biznesowy oraz środki niezbędne do jego osiągnięcia.
Mówiąc ogólnie, należy wziąć pod uwagę specyfikę swojej działalności, by dostosować cel do posiadanych możliwości. Każda strategia jest ściśle indywidualna, gdyż bazuje na przeróżnych koncepcjach, zasobach oraz potrzebach.
Z tego względu plan marketingowy firmy usługowej będzie różnił się od planu dla firmy produkcyjnej, transportowej czy budowlanej. Jeśli dodamy do tego inne zmienne, takie jak grupa docelowa lub posiadany budżet, otrzymujemy unikalny dokument dający się zastosować w jednym, konkretnym przedsiębiorstwie.
Zdecydowanie łatwiej mówić o tym, czego w planie marketingowym unikać. Przede wszystkim – zbyt długich i złożonych prognoz. Świat społeczny jest złożonym i dynamicznym tworem, zanurzonym w gęstej zupie niestabilnych emocji.
Tworząc prognozy w takim środowisku, na podstawie fragmentarycznej wiedzy, łatwo narazić się na presumpcję, błędy poznawcze i logiczne typu petito principii. Z reguły im bardziej skomplikowana konstrukcja mentalna, tym mocniej opiera się na glinianych nogach.
Oczywiście, odpowiednia strategia jest niezwykle cennym wsparciem przy prowadzeniu projektów marketingowych. Choć ustaliliśmy, że nie jest w stanie pełnić funkcji nieomylnego przewodnika, może służyć za latarkę, która pozwoli uniknąć prowadzenia działań po ciemku.
Podsumowanie
- Napisanie planu marketingowego jest ściśle indywidualne, niemniej zawsze wymaga sprecyzowania celu oraz zasobów potrzebnych do jego osiągnięcia.
- Elementy planu marketingowego to m.in informacje o grupie docelowej, mocne i słabe strony firmy, ustalenie budżetu czy analiza konkurencji.
- Podczas pisania planu należy skupić się na faktach i liczbach, a także dopuścić możliwość korygowania kursu poprzez ustalenie procedur aktualizacyjnych.
- Ustalenie strategii pozwala zaplanować, śledzić i maksymalizować rezultaty wynikające z podejmowanych działań.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz