Content marketing a copywriting – czym się różnią?

Spis Treści:

Merytoryczne treści są obecnie podstawą, by przyciągnąć klientów. Ale jak je zdobyć? Za pomocą copywritingu czy content marketingu? Wejdź w artykuł i poznaj różnicę!

Copywriting a content marketing

Aby uchwycić różnicę, przedstawmy wpierw garść definicji.

Content marketing to zespół działań marketingowych, który ma na celu poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa za pomocą specjalistycznych treści z jego branży.

Jego metodami pośrednimi jest wzrost pozycjonowania (za sprawą publikacji na portalach zewnętrznych oraz prowadzenia bloga) oraz kreowanie eksperckiego wizerunku marki (poprzez prezentowanie fachowych treści potencjalnym klientom). Częstym elementem content marketingu jest gruntowna analiza fraz kluczowych oraz sprecyzowanie brandu, na jaki stylizuje się firma.

Ogół tych działań sprawia, że – jak sama nazwa mówi – przedsiębiorstwo promuje swoją ofertę za pomocą narzędzia, jakim jest treść wysokiej jakości.

Z kolei copywriting to profesjonalne formułowanie komunikatów reklamowych w celu zwiększenia sprzedaży.

Środkiem do osiągnięcia tego efektu jest m.in indywidualne podejście do grupy odbiorców czy poprawa atrakcyjności tekstu (np. dzięki stosowaniu języka korzyści).

W rzeczywistości copywriting to ogólne określenie szerokiego wachlarza usług związanego z pismem – wliczają się do niego między innymi:

Czym się różni content marketing od copywritingu?

Wiedząc już, o czym mówimy, możemy przystąpić do wyznaczenia podstawowych różnic między copywritingiem a content marketingiem.

Copywriting jest elementem content marketingu, a właściwie jego narzędziem. Służy do tworzenia profesjonalnych treści, w tym tych specjalistycznych o dużej wartości merytorycznej.

Natomiast content marketing zawiera w sobie dodatkowo strategię oraz inne działania związane z treścią (np. uzgadnianie z właścicielami portali publikacji zewnętrznych, audyt konkurencji itp.).

Co wybrać: content marketing czy copywriting?

Nie da się prosto odpowiedzieć na tak zadane pytanie, gdyż różnica polega na zakresie kompetencji: bez copywritingu content marketing by nie istniał i vice versa.

Natomiast możemy wskazać, iż duże firmy skorzystają na bardziej kompleksowym podejściu do treści. Przy większych możliwościach finansowych warto wykonać chociażby zindywidualizowany dobór fraz kluczowych, aby dobierać precyzyjniejsze zagadnienia do opracowania. Sam copywriting nie wystarczy również, by zająć wysokie pozycje w przypadku konkurencyjnych fraz – pozyskiwanie linków odgrywa tutaj istotną rolę.

Jednakże małe firmy mogą z powodzeniem inwestować w same treści, by kreować wizerunek marki i regularnie rozwijać swoją stronę. W niektórych przypadkach nawet niewielki rozwój contentu może korzystnie wpłynąć na wzrost sprzedaży. To, na który wybór postawić, zależy zarówno od budżetu, jak i potrzeb przedsiębiorstwa.

Jaka jest cena content marketingu i copywritingu?

Jeśli wciąż wahasz się, czy wybrać agencję content marketingową czy copywriterską, pieniądze mogą być dla Ciebie głównym argumentem w planowaniu dalszych inwestycji.

Przeważnie koszt za umiarkowane prowadzenie bloga waha się od 500 do 1500 złotych netto w zależności od skali zamówionych treści. Rozwój podstron to zwykle jednorazowe wydatki rzędu 1000-3000 złotych netto.

Sprawdź, jak wyglądają ceny w naszej agencji Content Writer.

Cennik copywritera

Z kolei w przypadku content marketingu należy doliczyć koszt audytu (200-500 zł w zależności od zakresu analiz) oraz publikacje zewnętrzne, na które budżet przeznaczany jest indywidualnie, gdyż tutaj „sufitu nie ma”. Duże firmy inwestują w pozycjonowanie off-site nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, choć jednorazowe publikacje mogą kosztować zaledwie kilkanaście złotych. Elastyczność działań implikuje elastyczność finansową.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że dostatecznie wyjaśniliśmy różnice między content marketingiem a copywritingiem. Optymalny wybór zależy od wielu czynników, lecz możliwości finansowe są głównym z nich. Nie zmienia to faktu, iż inwestycja w treści wciąż jest jednym z najlepszych działań marketingowych w dobie postępującej cyfryzacji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Komentarze

Ola02.07.2021 12:24

„Copywriting jest elementem content marketingu, a właściwie jego narzędziem”. Nie. Nie jest. Błąd merytoryczny! Copywriting i content marketing to dwa różne narzędzia!

Odpowiedz
    Bartosz Ciesielski05.07.2021 09:53

    Cześć. Artykuł dostatecznie wyjaśnia, dlaczego jedno zawiera się w drugim. Content marketing = copywriting + linkbuilding + dobór fraz kluczowych… etc. Jeśli się z tym nie zgadzasz, przedstaw proszę swoje stanowisko.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja
03.05.2024 Marketing
02.05.2024 Porady & Ciekawostki
01.05.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu