Treści marketingowe dla firm – na czym polegają?
Sprzedaż za pomocą treści już dawno wyszła poza obręb ulotek i katalogów – dziś copywriterzy układają teksty na wiele sposobów, a z każdym dniem powstają coraz bardziej skomplikowane strategie biznesowe. W artykule omówimy, czym są treści marketingowe i kiedy należy je wykorzystywać.
Teksty marketingowe – wbrew powszechnym wyobrażeniom
Jak rozwija się rynek, tak ewoluują klienci. I być może nie będzie przesady w stwierdzeniu, że obecnie nikt nie nabiera się na tanie slogany oraz liche stopniowania przymiotników w stylu „najlepszy, najskuteczniejszy, najtańszy!”. Klienci oczekują czegoś więcej, a doświadczeni copywriterzy doskonale o tym wiedzą.
Z tego względu treści marketingowe są skrajnie różnorodne, dopasowane do specyfiki, potrzeb oraz celów biznesowych danej firmy. Omówimy teraz najbardziej fundamentalne rodzaje tekstów w zależności od oczekiwanego efektu.
Budowa wizerunku
Teksty marketingowe wpływają na postrzeganie marki wśród potencjalnych klientów.
Specjalistyczne informacje ubrane w atrakcyjną, przystępną formę to pierwszy krok do tego, by wzbudzić uznanie wśród czytelników.
Wydawać by się mogło, że taki cel biznesowy nie jest lukratywny, lecz w rzeczywistości stanowi istotny element marketingu. Prezentowanie contentu wysokiej jakości to skuteczny sposób na to, by zwiększyć zainteresowanie ofertą i budować markę premium. Wraz z tym firma może podnieść ceny w imię „świadczonej jakości”.
Podstawowe rodzaje treści marketingowych, które służą temu celowi, to:
- artykuły blogowe,
- opis firmy
- rozbudowane podstrony ofertowe
Ponadto dzięki dodatkowemu zastosowaniu struktury SEO wzmacniają one widoczność strony, przez co nasilają ruch organiczny. Tyle korzyści w jednej formie!
Angażowanie odbiorców
By podejść do marketingu kompleksowo, nie można tylko mądrze przemawiać – należy również otworzyć się na rozmowę z potencjalnymi klientami.
Wpisy na social media to idealny obraz tego, jak wykorzystywać treści marketingowe, by nawiązywać relacje z odbiorcami.
Posty powinny być:
- zwięzłe
- przystępne
- zatrzymujące uwagę
Dłuższe formy contentu przynoszą zwykle efekt odwrotny do zamierzonego. Widzimy więc, że forma treści jest zupełnie inna w stosunku do budowy eksperckiego wizerunku pomimo tego, że również pełni istotną funkcję marketingową. Wiele zależy od celu biznesowego – przejdźmy więc w końcu do tego najbardziej pożądanego.
Sprzedaż
Choć strategii marketingowych jest wiele, wszystkie sprowadzają się do jednego – zysku. Dlatego też istnieje mnóstwo sposobów na sformułowanie treści sprzedażowej, lecz nie ma gotowego przepisu na sukces.
Wyniki zależą od wielu czynników, w tym realnego popytu oraz atrakcyjności oferty. Nie zmienia to jednak faktu, że dobrze przedstawione teksty maksymalizują szansę powodzenia – a odpowiada za to profesjonalny copywriter.
Teksty marketingowe, które zwiększają sprzedaż, powinny celnie trafić w potrzeby odbiorców.
Kluczowy jest język korzyści, bezpośredni zwrot do czytelnika, a także CTA (call-to-action). Są to w zasadzie jedyne stałe elementy, dlatego warto omówić je szerzej.
- Język korzyści przedstawia firmę w dobrym świetle, wyraźnie ukazując zalety płynące z zakupu. Jasno informujemy klienta o tym, co przyniesie transakcja, dlaczego warto wybrać akurat TĘ firmę, a także kładziemy nacisk na mocne strony.
- Bezpośredni zwrot do czytelnika rządzi się prostą zasadą, która mówi o tym, że nie piszemy do ściany – komunikat czyta żywa osoba, a krótka chwila jej atencji to jedyna szansa, by wpłynąć na proces decyzyjny.
- Treść sprzedażowa musi nakłaniać do kupna, więc na końcu warto umieścić wezwanie do działania (np. Kup teraz!).
Wiele przepisów na treści marketingowe
Choć wymieniliśmy najpowszechniejsze przykłady, należy pamiętać o tym, że istnieje wiele czynników wpływających na ostateczny wydźwięk skutecznej treści.
Oprócz celów marketingowych, ważna jest również:
- branża
- grupa docelowa (cechująca się określonymi zainteresowaniami oraz oczekiwaniami)
- kwestia wizerunkowa firmy (styl wypowiedzi, relacje z klientami)
- strategia copywritera w odniesieniu do aktualnej sytuacji panującej na rynku.
To sprawia, że treści marketingowe stanowią niezwykle pojemną definicję, którą należy dopasować do konkretnej firmy i jej potrzeb.
Istnieje wiele czynników wpływających na ostateczny wydźwięk skutecznej treści.
Nie ma uniwersalnej zasady, wedle której należy tworzyć takie teksty – a jeśli by tak było, wszystkie przedsiębiorstwa publikowałyby te same, „skuteczne” komunikaty. Niestety widać wyraźnie, że tak nie jest.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz