Żargon copywritera, czyli pojęcia i skróty, które musisz znać
Zaczynasz swoją przygodę z copywritingiem? Świetnie – przed Tobą ciekawa przygoda! Pamiętaj jednak, że każdy copywriter nie tylko powinien mieć świetne pióro i umiejętności reklamowania produktów czy usług. Musi również znać kilkanaście pojęć i skrótów, bez których zrozumienie zleceniodawcy i tym samym spełnienie jego oczekiwań może okazać się niemożliwe. Oto żargon copywritera w pigułce!
Żargon copywritera, czyli słownik najważniejszych pojęć i skrótów
W świecie copywritingu, który nierozerwalnie związany jest z SEO oraz marketingiem, można spotkać się z wieloma tajemniczymi określeniami.
Ich rozszyfrowanie nie jest jednak trudne, a w przyswojeniu żargonu copywritera pomoże Ci poniższy słownik.
Anchor
To z ang. „kotwica”, a także jedno z kluczowych pojęć w SEO copywritingu. Oznacza frazę kluczową w postaci linka prowadzącego do strony internetowej. Takie umieszczanie odnośników w treści jest istotnym elementem budowania zaplecza linkowego, które okazuje się niezbędne do efektywnego pozycjonowania strony.
Artykuł sponsorowany
Jest to rodzaj specjalistycznego tekstu umieszczanego w zewnętrznym serwisie. Jego celem jest z jednej strony przekazywanie wartościowej wiedzy użytkownikom Internetu, a z drugiej – nienachlane reklamowanie konkretnego produktu, usługi lub marki.
Brief
To zbiór najważniejszych informacji przekazywanych przez klienta, które posłużą copywriterowi do stworzenia treści. W briefie najczęściej znajduje się tematyka zlecenia, oczekiwania względem tekstów, liczba znaków, grupa docelowa, a także czas realizacji.
Case study
To z ang. „studium przypadku”, co w żargonie copywritera oznacza opis dokładnie prezentujący i analizujący przebieg realizacji konkretnego projektu. Case study jest wartościowym tekstem, dzięki któremu firma może pokazać klientowi, jak rozwiązuje problemy, jakie technologie stosuje oraz jaki jest efekt działań jej specjalistów.
Call to action (CTA)
To z ang. „wezwanie do działania”, czyli hasła i zwroty zamieszczone w tekście, których celem jest wywołanie określonej reakcji u odbiorcy.
Popularne CTA to między innymi: „Kup”, „Sprawdź”, „Zadzwoń”, „Dowiedz się więcej” czy „Skontaktuj się z nami”. Call to action może mieć również formę przycisków, po których kliknięciu użytkownik jest na przykład przenoszony do podstrony sprzedażowej albo formularza kontaktowego.
Content
To z ang. „treść”, czyli kluczowe słowo w żargonie copywritera. Content to tekst pisany, grafika, zdjęcie, a nawet materiały wideo, które wspólnie przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają ich do zapoznania się z zawartością strony internetowej.
Możesz również spotkać się z terminem „content marketing” – to działania promocyjne polegające na tworzeniu wartościowych treści, a także ich efektywnym dystrybuowaniu do internautów.
Deadline
Oznacza termin wykonania zlecenia. Deadline jest zwykle nieprzekraczalny, dlatego chcąc spełnić oczekiwania zleceniodawcy, zawsze go respektuj i oddawaj swoje teksty na czas.
Duplicate content
Z ang. „zduplikowana treść”, czyli teksty skopiowane z innych stron internetowych. Jest to jedna z najgorszych praktyk, jakich może dopuścić się copywriter, dlatego zawsze dbaj o to, by Twoje artykuły czy opisy były unikalne i tym samym wartościowe – zarówno dla użytkowników, jak i Google.
E-commerce
To ogólny termin odnoszący się do handlu internetowego. Dla copywriterów ma bardzo duże znaczenie, bo to właśnie tworzenie opisów produktów dla sklepów online stanowi dużą część ich zleceń.
Fraza kluczowa (keyword)
Jest to słowo lub całe wyrażenie, które musi zostać umieszczone w tekście (w formie nieodmienionej lub odmienionej, w zależności od potrzeb zleceniodawcy). Pojawiając się w treści w określonej liczbie, jest niezbędne, by wypozycjonować daną podstronę i tym samym zapewnić jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
H1–H6 (headlines)
Są to nagłówki, które powinny być obecne w każdym tekście publikowanym w Internecie. H1 to ten najważniejszy, który mówi, co jest tematyką danego artykułu, natomiast H2, H3, H4, H5 i H6 pojawiają się w dalszej części, a ich zadaniem jest podział treści, a także informowanie o tym, co znajduje się w konkretnym akapicie.
Nagłówki poprawiają czytelność treści, a także są istotne z punktu widzenia SEO (warto zamieszczać w nich frazy kluczowe).
Język korzyści
Jest to styl komunikacji, który skupia się na zaletach konkretnych produktów lub usług, a także – co najważniejsze – benefitach, jakie klient zyska dzięki korzystaniu z nich.
Język korzyści to klucz do efektywnej promocji i jego opanowanie jest niezwykle istotne z punktu widzenia każdego copywritera.
Konwersja
To określone działanie użytkownika strony internetowej, takie jak zakup produktu, zapisanie się do newslettera czy kontakt z firmą. Dobry copywriter dzięki swoim treściom jest w stanie skutecznie nakłaniać odbiorców do konkretnych zachowań w witrynie i tym samym generować wysokie konwersje.
Korekta
To wszelkiego rodzaju poprawki w tekście, które mogą być dokonywane przez samego copywritera albo specjalistę w tej dziedzinie. Wsparcie korektora jest nieocenione dla każdego twórcy, ponieważ pozwala wykryć błędy, które w natłoku zleceń i tysięcy napisanych znaków mogą umknąć nawet najbardziej doświadczonemu copywriterowi.
Landing Page
To pojedyncza strona internetowa, która posiada określony cel – zwykle promowanie konkretnego produktu lub usługi i zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z oferty.
Lead
Słowo to ma w żargonie copywritera dwojakie znaczenie. Lead sprzedażowy to dane kontaktowe potencjalnych klientów, które udało się pozyskać w procesie sprzedażowym. Z kolei lead w tekście jest formą wprowadzenia, która ma na celu poinformowanie czytelnika, o czym jest artykuł, a także zachęcenie go do dalszej lektury.
Long Tail
To z ang. „długi ogon” – dotyczy fraz kluczowych, które składają się z kilku słów i w efekcie są mniej konkurencyjne, a także skuteczniej odpowiadają na pytania internautów. To właśnie one, w dobie ogromnej konkurencji, stanowią klucz do efektywnego pozycjonowania stron internetowych.
Meta tagi
Są to specjalne znaczniki umieszczone w kodzie źródłowym strony, które informują roboty Google o zawartości witryny.
Wyróżniamy meta title, czyli tytuł danej podstrony, a także meta description, czyli opis witryny pojawiający się pod jej tytułem i adresem URL w wynikach wyszukiwania Google.
Optymalizacja treści
To wszelkie działania, które mają na celu udoskonalenie tekstu pod kątem działań SEO. W skład optymalizacji może wchodzić podział treści na nagłówki i akapity, umieszczenie wyróżników (np. pogrubień czy wypunktowań), a także dodanie linków lub określonej liczby fraz kluczowych.
Przeredagowanie
To sprawdzenie i poprawa treści, dzięki której będzie ona atrakcyjniejsza dla użytkownika oraz skuteczniejsza pod kątem SEO. Przeredagowanie może polegać na optymalizacji tekstu pod względem językowym, merytorycznym czy interpunkcyjnym.
Research
To jedno z najbardziej kluczowych pojęć w żargonie copywritera. Oznacza zgłębienie tematyki i poszukiwanie informacji, które okażą się niezbędne do stworzenia wartościowej treści. To od skuteczności researchu zależeć będzie, czy Twój tekst spełni oczekiwania zleceniodawcy oraz odbiorców poszukujących odpowiedzi na swoje pytania.
SEO
To inaczej pozycjonowanie, czyli wszelkie działania mające na celu promowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google.
Współcześni copywriterzy muszą znać zasady, jakimi rządzi się SEO, ponieważ zdecydowana większość tworzonych przez nich treści jest optymalizowana właśnie pod tym kątem.
Storytelling
To z ang. „opowiadanie historii”, które w świecie marketingu pozwala znakomicie zaprezentować produkt lub usługę i zachęcić do skorzystania z oferty. Jeżeli opanujesz sztukę storytellingu, będziesz w stanie skuteczniej angażować odbiorców i sprawisz, że Twoje teksty będą wyróżniać się na tle innych.
Tekst zapleczowy
Jest to tekst umieszczany w zewnętrznym serwisie, którego celem jest przede wszystkim poprawienie pozycjonowania konkretnej strony internetowej. Teksty zapleczowe zwykle odbiegają jakością od specjalistycznych artykułów, jednak również one powinny przekazywać odbiorcom konkretne informacje.
ZZS/ZBS
To bardzo istotne skróty, które często można spotkać w żargonie copywritera. ZZS oznacza liczbę znaków ze spacjami, a ZBS – liczbę znaków bez spacji. Oba skróty pozwalają określić długość tekstów, a także wycenić zlecenie (zwykle miarą jest 1000 ZZS lub ZBS).
Podsumowanie
- Żargon copywritera jest niezwykle bogaty, a jego znajomość pozwoli Ci odnaleźć się w świecie content marketingu i zrozumieć oczekiwania klienta.
- W słowniku copywritera znajdują się zarówno słowa i skróty odnoszące się do tworzonych przez niego treści, jak i pozycjonowania stron internetowych.
- Kluczowe pojęcia w żargonie copywritera to: CTA, deadline, fraza kluczowa, język korzyści, optymalizacja i przeredagowanie.
- Znajomość SEO to istotna kwestia dla copywritera, dlatego warto dokładnie poznać takie pojęcia, jak tekst zapleczowy, meta tagi czy anchor.
- Spotkałeś się z pojęciami, których znaczenia nie rozumiesz? Daj znać w komentarzu!
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz