Blog sklepu internetowego – jak go rozkręcić?

Spis Treści:

Blog sklepu internetowego to nie tylko szansa na to, by wypozycjonować wysoko witrynę, ale również możliwość wzmocnienia wizerunku eksperta w sieci i pozyskania większej liczby leadów. Oto kilka podpowiedzi, dzięki którym rozkręcisz swój blog.

Blog sklepu internetowego – dlaczego warto go założyć?

Przeciętny polski internauta dziennie ma styczność z około pięcioma tysiącami przekazów reklamowych. Ten ogrom treści sprawia, że takie formy reklamy jak pop-up czy e-mail marketing mogą przestać być dla niego atrakcyjne. Jak więc dotrzeć do klienta w czasach przesytu informacyjnego, gdy reklama coraz częściej bardziej drażni, niż zachęca do zakupu?

Rozwiązaniem jest danie możliwości samodzielnego odnalezienia sklepu przez użytkownika. Blog firmowy może być wartościowym elementem strategii marketingu przychodzącego, czyli inbound marketingu.

Główne zalety posiadania bloga sklepu internetowego to:

  • pozycjonowanie witryny, dzięki czemu sklep może być wyżej w wyszukiwarce,
  • wzmocnienie wizerunku eksperta w sieci,
  • zwiększenie efektywności sprzedaży i pozyskanie większej liczby leadów.

Kolejne kroki klienta wydają się tu proste. Użytkownik sam wpisuje w wyszukiwarkę frazy, które następnie prowadzą go na blog Twojego sklepu internetowego. Może to przełożyć się na zwiększenie efektywności sprzedaży natychmiast po zapoznaniu się z tekstem lub w większym odstępie czasu.

Co więcej, zakupu wcale nie musi dokonać odbiorca, który czytał Twój blog. Jednakże jego wejście na stronę i poświęcenie czasu na lekturę czy np. wysłuchanie nagrania, przyczynia się do wzrostu wiarygodności Twojej witryny. Dlatego nawet wtedy, gdy użytkownik nie kupuje, już samym wejściem na blog sklepu wzmacnia Twoją pozycję w sieci.

Warto także wspomnieć o możliwości remarketingu. Gdy użytkownik otrzyma wartościową informację na blogu i wyjdzie ze strony, by przeglądać inne witryny, możesz uruchomić reklamy kroczące.

Na stronach niepowiązanych zupełnie z Twoją marką w ramach kampanii remarketingowych będą wyświetlać mu się Twoje reklamy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdy mu o sobie przypomnisz w taki sposób, to po lekturze wartościowego artykułu, może powrócić i kupić u Ciebie produkt lub skorzystać z Twojej usługi.

Prowadzenie działań na blogu jest więc jak najbardziej zasadne, pomimo że efekty mogą przyjść nieco później.

Blog sklepu internetowego – od czego zacząć?

Napisanie artykułu, stworzenie grafiki czy nagranie video albo podcastu, które następnie znajdzie się na blogu, to już zwieńczenie całego procesu budowania komunikacji. Najpierw jednak trzeba przejść kilka etapów i odpowiedzieć sobie na m.in. na takie pytania:

  • Dlaczego chcesz prowadzić blog sklepu?
  • Kto będzie odbiorcą Twoich treści?
  • Co może zainteresować Twoją grupę docelową?
  • Czego potrzebuje Twoja grupa docelowa?
  • Ile czasu i pieniędzy chcesz poświęcić na prowadzenie bloga?
  • Kto będzie autorem treści na blogu?

Nie zakładaj bloga sklepu internetowego, jeżeli:

  • nie masz czasu na jego systematyczne prowadzenie,
  • nie zależy Ci na rzetelności i poprawności tekstu, a blog ma jedynie wypozycjonować Twoją stronę,
  • treściom, które tam się znajdą, będzie brakować znamion eksperckości,
  • obawiasz się krytyki ze strony klientów.

Pamiętaj, że czasy „pisania pod SEO” dawno już minęły. Dziś równie istotne dla robotów Google’a są wartościowe informacje zamieszczane na stronie www. Co więcej, dodając teksty, które nie zawierają żadnych konkretnych danych, zniechęcasz do siebie klienta.

Określ, kim jest Twoja grupa docelowa

Zanim zaczniesz tworzyć treści na blog Twojego sklepu internetowego, musisz wskazać, do kogo chcesz kierować swój przekaz. W określeniu grupy docelowej, która już odwiedza Twój sklep i kupuje w nim, pomogą Ci bezpłatne oraz płatne narzędzia do analizy.

Możesz skorzystać np. z Google Analytics, który, mimo że jest darmowy, daje dostęp do wielu istotnych informacji na temat użytkowników. Z jego pomocą ustalisz dane o odbiorcach Twojej strony internetowej takie jak:

  • wiek i płeć,
  • przeglądarka, system operacyjny czy urządzenie, przez które przeglądają Twoją stronę,
  • lokalizacja oraz zainteresowania.

Wypracuj obraz Twojej grupy docelowej, a następnie ustal potrzeby Twoich odbiorców. Na tej podstawie możesz potem tworzyć treści na swój blog.

Podpowiadaj rozwiązania – buduj wizerunek eksperta

Zadaniem Twojego bloga jest przede wszystkim dostarczenie treści wartościowych dla Twoich potencjalnych klientów. Dlatego nie możesz ich zawieść i nie wolno Ci przekazywać nierzetelnych informacji. Błędy w tej materii mogą być czynnikiem, przez który użytkownicy stracą do Ciebie zaufanie. Cóż więc z tego, że pod kątem technicznym strona będzie wyświetlać się wysoko w Google’u, jeżeli treści nie będą merytoryczne.

Aby ułatwić sobie pracę, zastanów się, jakie kategorie warto umieścić na blogu. Zbudowanie takiej ogólnej struktury ułatwi Ci późniejsze wymyślanie tematów wpisów, a także będzie bardzo pomocne dla czytelnika, który szybciej trafi na interesujący go temat.

Najpopularniejsze kategorie na blogach sklepów internetowych to:

  • Poradniki – wszelkie artykuły zawierające w tytule pytanie: Jak zrobić…, Co potrzeba…, albo sugestie: „Kilka sposobów na…”, „X metod na…”.
  • Nowinki z branży, informacje o nowych produktach – warto tworzyć np. cotygodniowe przeglądy nowego towaru.
  • Porównywarki produktów – w czasach, gdy na rynku jest dostępnych mnóstwo podobnych urządzeń, konsumentowi trudniej wybrać najlepsze rozwiązanie. Warto więc dać mu możliwość porównywania różnych rozwiązań. Możesz więc stworzyć cały cykl tekstów, w których porównujesz ze sobą różne produkty.

Korzystaj ze sposobów optymalizacji treści

Strona przyjazna dla użytkownika jest nie tylko chętniej przez niego odwiedzana, ale również ma większą wartość dla algorytmów Google’a. Dlatego dbaj o to, by strona z blogiem była responsywna i dobrze wyświetlała się nie tylko na komputerach, ale też urządzeniach mobilnych. W dzisiejszych czasach użytkownicy znacznie częściej wyświetlają treści internetowe np. na smartfonach niż komputerach. Dlatego niech witryna będzie przyjazna dla różnego rodzaju urządzeń.

Nie masz pomysłu na artykuł? Wykorzystaj Google Trends i sprawdź, co aktualnie jest chętnie wyszukiwane przez użytkowników w kontekście produktów dostępnych w Twoim sklepie. Nie zapomnij też o zasadach pozycjonowania pod SEO. W doborze odpowiednich fraz pomoże Ci przykładowo planer słów kluczowych. Natomiast w ocenieniu poprawności działań SEO wesprą Cię różne wtyczki, także te darmowe.

Nie ograniczaj się do formy pisemnej

Żyjemy w kulturze obrazkowej i w pierwszym kontakcie to grafika silniej oddziałuje na emocje i psychikę odbiorcy, w porównaniu do tekstu. Dlatego content, który umieszczasz na blogu, nie musi być jedynie treścią tekstową. Mogą też tam pojawiać się interesujące infografiki, których celem jest m.in.:

  • przedstawienie wielu skomplikowanych informacji w prosty, skrótowy sposób,
  • pokazanie powiązań i zależności pomiędzy danymi,
  • podkreślenie pewnych informacji.

Korzystaj także z takich narzędzi jak video oraz audio. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się podcasty. W Polsce w 2021 roku popularność podcastów wzrosła o 94 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Chcąc więc budować zaufanie do marki, można tak komunikować się na blogu sklepu internetowego.

Dobrze, by w treści wpisów znajdowały się call to action, czyli wezwania zachęcające do działania, np. do kliknięcia i obejrzenia produktu. Typowe formy call to action to: Zobacz więcej, Sprawdź produkt, Sprawdź opis, Kup towar.

Stosuj także linkowanie wewnętrzne, które ułatwi poruszanie się po stronie internetowej nie tylko użytkownikom, ale także robotom Google’a.

Przemawiaj do wyobraźni odbiorcy. Niech tytuły wpisów brzmią intrygująco i zachęcają do wejścia w artykuł. Baw się słowem i skojarzeniami. Wywołuj emocje i zapraszaj do dyskusji.

Promuj swój blog

Blog sklepu internetowego możesz promować w swoich mediach społecznościowych. Po dodaniu wpisu na blogu, umieść np. post na Facebooku z odnośnikiem do nowego artykułu. Do reklamy wpisów możesz wykorzystać także Google Ads. Do treści na blogu można linkować np. poprzez reklamy tekstowe. Linki do artykułów możesz też umieszczać w swoim newsletterze.

Podsumowanie

  • Prowadzenie bloga sklepu internetowego to wyzwanie, które wymaga systematyczności, kreatywności oraz wiedzy na temat swoich produktów.
  • Jeżeli jednak połączysz ze sobą te trzy ogniwa, zauważysz, że Twoje działania przynoszą rezultat.
  • Zalety prowadzenia bloga sklepu internetowego to m.in.: lepsze pozycjonowanie witryny, wzmocnienie wizerunku eksperta w sieci, zwiększenie efektywności sprzedaży i pozyskanie większej liczby leadów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Były współpracownik Content Writer, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o różnorodnej tematyce. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu