Rozliczenia w copywritingu – która metoda jest najlepsza?
Copywriting staje się coraz ważniejszym narzędziem marketingowym. Przedsiębiorcy zamawiają unikalne artykuły, aby zwiększyć zyski, ale najpierw trzeba zapłacić za ich wykonanie. Nadchodzi więc pytanie – jak się rozliczać z copywriterem? Która forma płatności jest najlepsza?
Rozliczenia w copywritingu
Istnieją trzy podstawowe rodzaje rozliczeń w copywritingu: za 1000 znaków, za cały projekt, a także w ramach abonamentu.
Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady, dlatego przyjrzymy się im dokładniej.
Rozliczenia za 1000 znaków
Punktem odniesienia jest ustalona cena za 1000 znaków ze spacjami. Zatem im dłuższy tekst, tym więcej się płaci.
Jest to najpopularniejszy model rozliczeń w copywritingu, ponieważ kwota jest wyznaczana przez objętość napisanego tekstu. Jeśli pisarz napisze krótki opis, otrzymuje małe wynagrodzenie. Analogicznie, w przypadku obszernego poradnika zasługuje na większą wypłatę.
Zalety
- Cena za tekst zależy precyzyjnie od jego długości;
- Małe ryzyko przepłacenia.
Wady
- Rozliczenie obejmuje długość tekstu i pomija pozostałe aspekty tj. dodanie zdjęcia do artykułu, wstawienie tekstu na bloga itp;
- Może motywować copywriterów do niepotrzebnego zwiększania liczby znaków, czyli tzw. „lania wody”.
Rozliczenia za projekt
W tym przypadku wyznacza się finalną kwotę za zlecenie. Uwzględnia się więc zarówno długość tekstu, jak i pozostałe obowiązki copywritera (takie jak chociażby optymalizacja tekstu pod SEO czy stworzenie strategii copywriterskiej).
Zalety
- Kwota znana jeszcze przed rozpoczęciem projektu;
- Cena obejmuje zarówno stworzone treści, jak i pozostałe zobowiązania pisarza.
Wady
- Możliwość ustalenia kwoty niewspółmiernej do wykonanej pracy.
- Konieczność dalszych wycen i uzgodnień w przypadku nowych projektów.
Rozliczenie abonamentowe
Ostatnią możliwością jest rozliczenie za pomocą abonamentu. Ta metoda polega na odgórnym ustaleniu stałej kwoty, w ramach której copywriter wykona określoną pracę np. prowadzenie bloga lub dostarczenie 4 artykułów w miesiącu. Takie rozwiązanie jest dedykowane firmom, które chcą regularnie zamawiać treści przy wyznaczonym budżecie.
Zalety
- Kwota jest od początku znana, co zapewnia przejrzyste warunki rozliczeń;
- Możliwe atrakcyjne zniżki w ramach stałej współpracy.
Wady
- Długotrwałe zobowiązanie wobec copywritera (zwykle abonamentu nie wyznacza się na okres jednego lub dwóch miesięcy).
Warto zaznaczyć, że przy tej formie rozliczeń pisarz regularnie tworzy treści na zamówienie. Dzięki temu dokładniej zapoznaje się z firmą i zaletami jej oferty, co może wpłynąć na wyższą jakość tekstu. Ponadto styl pisania staje się spójny w obrębie całej strony.
Która forma rozliczeń jest lepsza w copywritingu?
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Każda metoda może okazać się korzystna lub stratna w zależności od sytuacji.
Firma turystyczna zaoszczędzi wiele pieniędzy, gdy zamówi artykuły w formie abonamentu. Jej oferta będzie wciąż wzbogacana o opisy nowych lokalizacji. Niestety ta sama forma rozliczeń okaże się zgubna dla lokalnej kwiaciarni, która nie wymaga trwałego rozwoju treści.
Z kolei płacenie za 1000 znaków będzie przejrzyste dla zleceniodawcy, który wprowadza zamówione opisy do sklepu internetowego, ale nie wydaje się rozsądne dla firmy potrzebującej kilka rodzajów treści o różnym stopniu trudności.
Zatem wybór odpowiedniej metody zależy od indywidualnych potrzeb każdej firmy. Zdecydowanie warto sprecyzować swoje wymagania i poprosić copywritera, aby zaproponował kilka możliwych rozwiązań finansowych. Wówczas łatwiej będzie uzgodnić najbardziej opłacalną opcję.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz