Wynagrodzenie copywritera – czy ta praca się opłaca?

Spis Treści:

Podobnie jak w przypadku innych branż freelancerskich, wynagrodzenie copywritera to temat bardzo złożony. Jego wysokość jest przecież uzależniona od wielu czynników. Nie istnieje też jedna, stała stawka, której można oczekiwać, a jedynie przesłanki, którymi można się kierować.

Czym zajmuje się copywriter?

Na początku ustalmy, kim w zasadzie jest copywriter i czym się zajmuje. Według słownika PWN jest to osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń. Biorąc jednak pod uwagę upływ czasu oraz zmiany społeczne, które nastąpiły, można zdecydowanie rozbudować tę definicję.

Copywriter to zatem osoba, która przygotowuje różnorodne treści na zlecenie.

W czasach, gdy większość firm oraz ogromna liczba osób prywatnych ma swoje strony czy blogi w internecie,  usługi copywritingu się rozszerzyły – z pisania jedynie reklam i ogłoszeń, na tworzenie wszelakich treści pisanych.

Wraz z zapotrzebowaniem rośnie popularność tego zawodu, następują także przemiany rynkowe, więc zmienia się również wynagrodzenie copywritera.

Rodzaj tekstu a wynagrodzenie copywritera

Jest mnóstwo rzeczy, które składają się na kwotę ostateczną. Zupełnie tak, jak w większości zawodów kategoryzowanych jako „freelancerskie”. W przypadku copywritingu najpopularniejszym przelicznikiem jest stawka za 1000 znaków ze spacjami.

Należy jednak pamiętać, że tekst tekstowi nierówny. Poszczególne ich rodzaje różnią się funkcjami i nakładem pracy autora. Od każdego wymaga się innej jakości. To bezpośrednio przekłada się na cenę za 1000 zzs.

Teksty zapleczowe

  • Korzyść dla zleceniodawcy: lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania i większy ruch na stronie.
  • Wkład pracy copywritera: zapoznanie się z zagadnieniem i stworzenie tekstu zgodnego z SEO.
  • Wynagrodzenie: 5-25 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami.

Treści do mediów społecznościowych

  • Korzyść dla zleceniodawcy: kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem, gromadzenie społeczności wokół firmy i budowanie wizerunku marki.
  • Wkład pracy copywritera: stworzenie przyciągającego uwagę tekstu. Znajomość trendów w social mediach i odnoszenie się do bieżących wydarzeń, dopasowanie stylu do odbiorcy oraz działanie zgodnie ze strategią, którą czasem trzeba samemu stworzyć. Wykonanie grafik do postów (opcjonalnie).
  • Wynagrodzenie: 25-100 złotych za sztukę.

Opisy produktów i kategorii

  • Korzyść dla zleceniodawcy: pozycjonowanie strony i większe zainteresowanie produktem. Tekst skutecznie przekonujący klienta do zakupu.
  • Wkład pracy copywritera: zapoznanie się z właściwościami produktu i znalezienie korzyści, które mogą przekonać klienta do zakupu. Stworzenie tekstu przy użyciu technik perswazyjnych i języka korzyści.
  • Wynagrodzenie: 8-30 złotych za 1000 znaków.

Wpisy blogowe

  • Korzyść dla zleceniodawcy: kształtowanie wizerunku eksperta i budowanie społeczności wokół firmy. Większy ruch na stronie.
  • Wkład pracy copywritera: research, zaprojektowanie struktury wizualnej tekstu i stworzenie konspektu. Napisanie tekstu zgodnie z SEO i celem przyświecającym zleceniodawcy.
  • Wynagrodzenie: 8-60 złotych za 1000 znaków.

Artykuły eksperckie

  • Korzyść dla zleceniodawcy: budowanie wizerunku eksperta i gromadzenie społeczności wokół firmy. Aktywność użytkowników na stronie.
  • Wkład pracy copywritera: pogłębiony research, skorzystanie ze źródeł naukowych i przyswojenie specjalistycznej wiedzy. Zaprojektowanie struktury tekstu, stworzenie konspektu oraz napisanie tekstu zgodnego z celami zleceniodawcy.
  • Wynagrodzenie: 25-80 złotych za 1000 znaków.

Teksty na stronę internetową

  • Korzyść dla zleceniodawcy: pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i zwiększenie aktywności na stronie. Korzystna prezentacja firmy i jej oferty, skłonienie użytkowników do podjęcia działań.
  • Wkład pracy copywritera: zapoznanie się z działalnością firmy i znalezienie przekonujących argumentów dla potencjalnych klientów. Zaprojektowanie struktury tekstu oraz stworzenie treści zgodnie z zasadami SEO copywritingu, przy użyciu języka korzyści i technik perswazji.
  • Wynagrodzenie: 20-70 złotych za 1000 znaków.

Hasła reklamowe

  • Korzyść dla zleceniodawcy: budowanie rozpoznawalności marki i skojarzeń z nią związanych. Skuteczna komunikacja firmy z otoczeniem.
  • Wkład pracy copywritera: research, stworzenie zestawu propozycji kreatywnych sloganów oddających sens działalności firmy.
  • Wynagrodzenie: 200-1500 złotych za hasło.

Od czego zależą różnice w wynagrodzeniach copywriterów?

Jak widać na przedstawionych wyżej danych, ceny tekstów tego samego rodzaju mogą się różnić. Rzutuje na to nie tylko ilość znaków ze spacjami, ale także szereg innych czynników. Należą do nich:

  • Termin wykonania zlecenia – im mniej czasu na wykonanie zadania, tym cena realizacji jest wyższa.
  • Tematyka tekstu – artykuły, które wymagają eksperckiej wiedzy lub czasochłonnego researchu również kosztują więcej.
  • Język tekstu – treści tworzone w językach obcych mogą być nawet o 300-400% droższe niż w języku polskim.
  • Doświadczenie autora – teksty stworzone przez profesjonalnego pisarza zwykle kosztują więcej.
  • Aktualna sytuacja rynkowa – cennik każdego copywritera jest kształtowany także przez stawki proponowane przez konkurencję z branży oraz bieżące trendy marketingowe.
  • Specjalizacja – pisarz, który jest ekspertem w danej dziedzinie, zwykle może liczyć na większe wynagrodzenie.

Miesięczne wynagrodzenie copywritera

Omówiliśmy najważniejsze kwestie, jakie wpływają na zarobki copywritera. Warto jednak dodać, że na całościowe wynagrodzenie wpływają również inne czynniki, takie jak chociażby ilość zleceń przyjętych w ciągu miesiąca, wynegocjowane stawki czy możliwe moce przerobowe twórcy.

Przyjmuje się, że copywriter miesięcznie może napisać od 200 000 do nawet 500 000 znaków ze spacjami, zakładając, że ma stałe zlecenia.

Na podstawie zgromadzonych danych można stwierdzić, że wynagrodzenie miesięczne copywritera freelancera mieści się pomiędzy 1 000 (praca „dorywcza”) a 10 000 złotych (doświadczeni pisarze, mający stałe zlecenia).

Copywriter może być również zatrudniony na etacie. Zarobki wtedy są zwykle uzależnione od doświadczenia i oscylują w granicach:

  • Junior copywriter – 2000-4000 zł netto;
  • Copywriter – 3500-7000 zł netto;
  • Senior copywriter – 6000-11000 zł netto.

Jak można zwiększyć wynagrodzenie?

Nie od dziś wiadomo, że wysokie kompetencje pozwalają na wyższe oczekiwania finansowe. Firmy nie chcą tracić na wizerunku, a jedynie zyskiwać. Chętniej zapłacą więcej twórcy, który wyróżnia się na tle innych umiejętnościami.

Ogromnie ceniona jest znajomość języków obcych, indywidualne podejście do klienta czy korzystanie z dostępnych narzędzi dostarczających szczegółowych informacji o firmie. Swoje miejsce na rynku copywriterskim mają również twórcy specjalizujący się w konkretnych dziedzinach.

Nie bez znaczenia pozostaje lokalizacja. W każdym regionie rynek copywriterski działa mniej lub bardziej prężnie. To także wpływa na cenę za 1000 znaków tekstu.

A więc, czy ta praca się opłaca?

Wszystko jest względne. Zdecydowanie jest to zależne od chęci, zaangażowania i umiejętności. Oczywiste jest, że jeśli komuś pisanie przychodzi z trudem i spędza nad tekstem idealnym wiele długich godzin, to nie będzie to dla niego odpowiednia ścieżka kariery. Nawet jeśli teksty będą wartościowe i zgodne z oczekiwaniami klienta, zabraknie czasu i mocy przerobowych, by taki zawód mógł być głównym źródłem utrzymania.

Jednak jeśli ktoś może poszczycić się legendarnym „lekkim piórem”, a przy okazji posiada wiedzę i umiejętności, które umie wykorzystać, ta praca może okazać się idealna.

Podsumowanie

  • Cena za 1000 zzs jest zależna od: rodzaju, tematyki oraz języka tekstu, a także doświadczenia autora i aktualnej sytuacji rynkowej.
  • W związku z tym, że na wynagrodzenie copywritera składa się kilka czynników, koszty przedstawiane są najczęściej jedynie orientacyjnie, a ich wartość dla konkretnego zlecenia ustala się indywidualnie.
  • Warto mieć na uwadze, że solidne i spełniające wiele funkcji teksty nie są tanie. Stworzenie dopracowanych i spersonalizowanych treści, które jednocześnie zapewniają wysoką pozycję w wyszukiwarce, wymaga wielu kompetencji oraz sporej ilości czasu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 60 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu