Strategia content marketingu - jak ją ułożyć?

Spis Treści:

    Przekazuj wartość klientom, a później sprzedawaj – to maksyma biznesowa ostatnich lat. Choć jest to pracochłonne zadanie, stanowi dobrą alternatywę dla tradycyjnych działań reklamowych. Dlatego w tym artykule omówimy, jak stworzyć strategię content marketingu, by przynosiła realne zyski.

    Content marketing – strategia

    Działania marketingowe, które polegają na tworzeniu wartościowych treści, zwą się content marketingiem.

    Specjalistyczne teksty są użyteczne dla odbiorców, co zwiększa widoczność firmy w wyszukiwarce, a także kreuje ekspercki wizerunek marki. Przekłada się to na wzrost potencjalnych klientów, a w konsekwencji – na sprzedaż.

    Jednakże nurt content marketingu przyszedł już jakiś czas temu z zachodnich krajów i trwa w Polsce od kilku lat. Firmy intensywnie tworzą content, by walczyć z konkurencją o uwagę klientów. Rodzi to pewne komplikacje, które sprawiają, że teksty wysokiej jakości nie są wystarczające. Konieczna jest przemyślana strategia content marketingu, zamieniająca włożony wysiłek w konkretne korzyści. Przejdźmy więc do pierwszego kroku, od którego zaczniemy budowę planu.

    Firmy intensywnie tworzą content, by walczyć z konkurencją o uwagę klientów.

    Krok 1 – przeanalizuj swoje zasoby oraz sytuację rynkową

    W pierwszej kolejności musisz określić, jakie środki są niezbędne, by osiągnąć jakiekolwiek korzyści. Rosnąca siła konkurencji sprawia, że wymagania stają się coraz większe, wykluczając „małych graczy”.

    Najczęstszy błąd w content marketingu polega właśnie na tym, że inwestujesz bądź wkładasz dużo pracy w treść, która nie przyniesie żadnego zysku. Dlaczego? Dlatego, że konkurencja:

    • tworzy jeszcze więcej contentu
    • ma bardziej rozbudowaną stronę
    • inwestuje większe środki w pozycjonowanie off-site (pozyskiwanie linków)

    Wszystkie powyższe czynniki nie tylko wspierają działania konkurencji, ale również obniżają efekty Twojej pracy, gdyż uwaga odbiorców kierowana jest ku firmom, które prowadzą content marketing lepiej. Kluczowa jest intensywność, a także czas – dlaczego?

    Przykład:

    Wkraczając na rynek nie oczekuj, że szybko przewyższysz pięcioletnią firmę, która przez ten okres stworzyła 200 artykułów blogowych.

    Taka sytuacja obrazuje znaczenie regularności – 40 tekstów rocznie nie jest imponującym wynikiem, lecz w ostatecznym rozrachunku zebrała się pokaźna suma contentu. Warto zaznaczyć, że większy wiek domeny również działa na korzyść konkurencji.

    Nie chcemy jednak demotywować, lecz sprawić, abyś trzeźwo patrzył na sytuację rynkową. Jeśli chcesz uzyskać istotne korzyści z content marketingu, licz się z tym, że będzie to wymagać czasu, pracy i nierzadko pieniędzy. Na szybie efekty mogą liczyć innowatorzy, którzy wchodzą z nowym produktem na rynek, a także firmy bez ugruntowanej konkurencji, lecz jeśli otwierasz kolejny sklep z butami – sprawdź w wyszukiwarce, z kim przyjdzie Ci się mierzyć.

    Widok konkurencji w przypadku frazy kluczowej "buty".

    Parametry domen, które znajdują się w TOP3 na frazę "buty". Z takimi nie jest łatwo.

    Strategia content marketingu ma sens tylko przy planie liczonym w miesiącach, a nie dniach.

    Jeden artykuł nie gwarantuje żadnego sukcesu, ale publikacja treści według powyższego przykładu buduje stopniową przewagę w określonym czasie.

    Oczywiście w takim przypadku niemądre byłoby posunięcie, by zaprzestać tworzenia contentu po „przewyższeniu” konkurencji. Inne firmy mogą w każdej chwili wznowić publikację artykułów, a więc zadbaj o to, by uzyskać znaczącą przewagę. Zaledwie rok takiej strategii pozwala na zrealizowanie 180 artykułów, co nie będzie takie łatwe do odrobienia wśród konkurencji. Co więcej, taka ilość contentu buduje już solidny ruch organiczny, a także rozpoznawalność marki. Dopiero w takiej sytuacji możemy bezsprzecznie powiedzieć, że firma osiąga korzyści dzięki zastosowaniu content marketingu.

    Zatem przysłowiowe wstawienie „dwóch artykułów na krzyż” nie jest żadną strategią, lecz nieprzemyślanym działaniem, który zabiera czas lub pieniądze, nie dając nic w zamian. Strategia content marketingu jest zawsze długoterminowa, by gromadzić niezbędne zasoby wartościowej treści.

    Podsumowanie:

    • Strategia content marketingu składa się z dwóch zasadniczych kroków: zbadania sytuacji rynkowej, a także publikacji contentu w długiej perspektywie.
    • Pierwszy element określa realne szanse, a drugi je po prostu spełnia.
    • Efekty content marketingu zależą w głównej mierze od działań konkurencji i zasobów firmy, dlatego wysiłek połączony z czasem jest niezbędny, by przynieść rezultaty. Pamiętaj, że budujesz stabilne podwaliny, które w przyszłości będą stale przynosić wartościowych klientów!
    • Przemyślana strategia maksymalizuje prawdopodobieństwo sukcesu content marketingu.