Techniki copywritingu, które musisz znać

Spis Treści:

Nie ma nic bardziej mylnego od sądu, iż copywriting jest prostym pisaniem tekstów. Za rezultaty odpowiadają dziesiątki czynników, a samo przygotowanie treści może być dokonane na kilka sposobów. Niemniej istnieją stałe elementy, które mogą znacząco zwiększyć konwersję – poznaj skuteczne techniki copywritingu!

Techniki copywritingu – o czym wiedzieć?

Nie można uzyskać zadowalających efektów bez indywidualnego podejścia do tworzonych treści.

Ich charakter powinien być uzależniony od grupy docelowej oraz brandu firmy. Duże znaczenie mają także zasoby marketingowe konkurencji – jeśli rywalizujesz z dużymi, widocznymi portalami, warto zastosować bardziej niszowe frazy kluczowe, które pozwolą uniknąć walki na otwartym terenie.

W tym celu warto wykonać research, aby dobrać słowa kluczowe zapewniające najlepsze rezultaty przy zakładanych możliwościach. Możesz to łatwo określić za pomocą dedykowanych narzędzi copywriterskich lub – przyjmując bardziej czasochłonne rozwiązanie – sprawdzić samemu w wyszukiwarce, przy jakich frazach występują „luki” u konkurencji. Dopiero mając sprecyzowaną strategię możemy przystąpić do zastosowania technik copywriterskich. Najpierw plan, później działanie.

Podstawowe techniki copywriterskie

Większość treści sprzedażowych, podstron ofertowych czy opisów produktów składa się z trzech podstawowych elementów: specyfikacji, języka korzyści oraz CTA. Omówimy je poniżej z adnotacją, jaką metodę warto do nich wdrożyć.

Specyfikacja

Definiujemy ją jako fragment, w którym zawarte są wszelkie merytoryczne informacje dotyczące produktu. Obecne potrzeby konsumentów można podsumować jednym słowem: zwięzłość. Specyfikacja powinna być ujęta na początku tekstu w formie wypunktowań lub wyróżnionego akapitu, aby skutecznie zatrzymać uwagę odbiorców.

Pamiętaj, że jeśli potencjalny klient nie otrzyma odpowiedzi w przeciągu pierwszych sekund, z dużym prawdopodobieństwem opuści stronę. W pierwszym etapie trzeba zadbać o rzeczowość i lakoniczność – na perswazję przyjdzie odpowiedni czas w drugim punkcie.

Język korzyści

Kolejnym niezbędnym elementem jest zaprezentowanie informacji ukazujących konkretne korzyści płynące z zakupu. Tutaj również ważne są konkrety, lecz nie odnoszą się już do cech produktu/usługi, lecz do problemów klienta, jakie zostaną zażegnane dzięki transakcji. Taki styl wypowiedzi, zwany językiem korzyści, nie bez powodu stanowi obecnie najpopularniejszą technikę copywriterską. Wyróżnia się dużą efektywnością z uwagi na podstawowy fakt, iż kupuje się nie tylko rozumem, ale także wyobraźnią.

Przykładowo, jeśli sprzedajesz olej silnikowy, nie ograniczaj się tylko do podania specyfikacji (marki, lepkości itp.), lecz wyraźnie zasugeruj, że taki olej wiąże się z lepszą pracą silnika, a co za tym idzie – zapobiegnie częstym awariom i uporczywym wizytom u mechanika.

Pomocne może okazać się formatowanie w postaci wyboldowania kluczowych zalet.

Ponadto miej na uwadze, iż – mimo swego marketingowego przekazu – teksty muszą być bogate w spójniki hipotaktyczne (tj. ponieważ, gdyż, aby, bowiem), by zwiększyć rzetelność uzasadniając swoje stanowisko. Uargumentowanie korzyści są znacznie silniejsze, natomiast na znaczeniu tracą bezpodstawne, hieratyczne hasła pozbawione wiarygodności. Ich nadmiar może przynieść szkodę nawet ogólnemu wizerunkowi firmy.

Wzbogacenie treści o język korzyści nie tylko zwiększy atrakcyjność, ale także objętość tekstu, co implikuje efektywniejsze pozycjonowanie.

Call to action

Zwieńczeniem każdej profesjonalnej treści jest wezwanie do działania (call-to-action, CTA), które finalnie zachęci odbiorcę do sfinalizowania konwersji. Niezależnie czy mówimy o zakupie produktu, czy o zapisaniu się do newslettera, zdecydowanie warto wskazać odbiorcy, czego od niego oczekujemy. Choć wyrażenia w stylu „Nie czekaj i kup teraz!”, „Wejdź na stronę i dowiedz się więcej” mogą wydawać się przeżytkiem, wciąż stanowią lukratywny element treści.

Najczęściej stosowaną techniką copywriterską w przypadku CTA jest wykreowanie presji czasowej: pozytywnej („jeśli zamówisz produkt już dziś, otrzymasz 20% zniżki!”) lub negatywnej („zostały 3 godziny do zakończenia promocji, nie przegap okazji!”). Alternatywną jest dodanie społecznego dowodu słuszności („Już 60% mechaników używa tego produktu. A Ty?”)

Pamiętaj, że call to action powinno obejmować nie tylko content umieszczony na stronie, ale także meta-title i meta-description, które zachęci użytkowników do wejścia na stronę.

Im wyższy wskaźnik odwiedzin (CTR), tym lepsza widoczność w wyszukiwarce i większa liczba wejść na stronę. Słowem, gra jest warta świeczki.

Podsumowanie

  • Wymieniliśmy podstawowe techniki copywritingu, które warto wdrożyć w zależności od etapu tworzenia treści.
  • Jest ich znacznie więcej, lecz sformułowanie ogólnych zasad wymagałoby książki zamiast artykułu, gdyż występują różne metody w każdym rodzaju treści, a także branży.
  • Podstawą, która pozwoli zastosować odpowiednią technikę copywriterską w zależności od sytuacji, pozostaje doświadczenie oraz analiza rezultatów stworzonego contentu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu